100% elektrische Nissan LEAF wint Europese titel Auto van het Jaar 2011

29/11/2010 14:

40

PR Newswire

YOKOHAMA, Japan, November 29, 2010 /PRNewswire/ -- Een historisch moment voor Nissan Motor Co. Ltd. en voor emissieloze auto's; de volledig elektrisch aangedreven Nissan LEAF is bekroond met de titel Auto van het Jaar 2011. In de strijd om de belangrijkste prijs in de autowereld liet 's werelds eerste in serie geproduceerde, betaalbare en emissieloze auto veertig tegenstanders achter zich. Voor het eerst in de 47 jaar dat de titel Auto van het Jaar wordt uitgereikt, wint een elektrische auto. De Nissan LEAF eindigde boven nieuwe modellen van de merken Alfa Romeo, Citroën, Dacia, Ford, Opel/Vauxhall en Volvo. De jury bestaat uit toonaangevende autojournalisten uit 57 landen. 'De jury bevestigde vandaag dat de Nissan LEAF een doorbraak is voor elektrische auto's. De Nissan LEAF is de eerste elektrische auto die in alle opzichten kan wedijveren met conventionele auto's ', aldus Håkan Matson, voorzitter van de jury Auto van het Jaar. President en CEO van Nissan Motor Co. Ltd. Carlos Ghosn spreekt van een fantastische overwinning: 'Deze prijs is een erkenning dat een elektrisch aangedreven auto zoals de Nissan LEAF als een geloofwaardig alternatief wordt gezien voor traditionele auto's op het gebied van veiligheid, prestaties, interieurruimte en wegligging. Met deze titel wordt Nissan tevens op de kaart gezet als een innovatief merk met een duidelijke visie op de toekomst van vervoer, iets wat wij duurzame mobiliteit noemen. Met de komst van nog drie andere elektrisch aangedreven auto's bij Nissan en vier bij alliantiepartner Renault, kunnen we stellen dat de Nissan LEAF het spits afbijt voor een emissievrije toekomst.' Een compacte, voorin geplaatste elektromotor drijft de voorwielen aan van de Nissan LEAF. De wisselstroommotor levert een topvermogen van 80 kW en 280 Nm aan maximale trekkracht. Dat is voldoende voor een topsnelheid van 145 km/uur. De stroomvoorziening komt van een door Nissan ontwikkelde lithium-ion-accu met een capaciteit van meer dan 90 kW. De auto heeft een actieradius van 175 km (gemeten volgens de nieuwe Europese rijcyclus), waarmee hij meer dan geschikt is voor woon-werkverkeer. De complete uitrusting omvat onder meer regeneratie van remenergie, airconditioning, een navigatiesysteem, een achteruitrijcamera en geavanceerde informatie- en telecommunicatiesystemen. De bestuurder kan daarmee via een mobiele telefoon of computer op afstand de laadconditie en de beladingtoestand van de accu controleren en desgewenst het interieur laten opwarmen of afkoelen. De Nissan LEAF zal met keuze uit vijf kleuren op de markt komen in Europa: blauw metallic en pareleffect, zilver metallic en zwart en rood pareleffect. Er is maar één optie: een zonnepaneel in de achterspoiler om de 12-volt accu bij te laden die diverse boordsystemen van voeding voorziet. Per december 2010 start de levering in Japan en in de Verenigde Staten. In Europa start de levering vanaf februari in Portugal, Ierland, Groot-Brittannië en Nederland. De emissieloze auto wordt vooralsnog geproduceerd in Japan, maar in de loop van 2012 en 2013 zal de Nissan LEAF ook in fabrieken in de Verenigde Staten en Europa van de band rollen. Nissans innovatieve slagkracht stopt niet bij de introductie van een serie elektrisch aangedreven auto's. In Europa zal het concern binnenkort een geavanceerde luxe hybridesedan lanceren van het merk Infiniti. Daarbij zorgen toonaangevende modellen met een conventionele verbrandingsmotor, zoals de Nissan QASHQAI en de JUKE, ervoor dat het merk in nieuwe segmenten sterk voor de dag komt. Volgend jaar verschijnt de vierde generatie van de Nissan Micra met een geavanceerde 1,2-liter driecilindermotor met supercharger en directe benzine-injectie. Techniek die garant staat voor hoge prestaties, maar samen met een start-stopsysteem pakt de uitstoot van CO2 toch niet hoger uit dan 95 g/km. Nissan heeft eerder de titel Auto van het Jaar gewonnen. Dat was in 1993 met de Nissan Micra, die in Engeland in productie was genomen. Het was toen voor het eerst dat een Japans merk de titel in de wacht sleepte en het was het begin van een successtory met een compact model dat binnenkort wordt voortgezet met de vierde generatie van de Micra. CONTACT: