Eenmalig vragen van gegevens bij uitkering wint terrein
UWV, gemeenten en SVB liggen op schema bij de invoering van de Wet
eenmalige gegevensuitvraag. De medewerkers beschikken met een digitaal
systeem (Suwinet-Inkijk) over de gegevens uit elkaars bestanden.
Hierdoor is het mogelijk dat ze hun gezamenlijke cliënten maar één keer
naar dezelfde gegevens vragen.
Bijna iedereen met een WW- of WWB-uitkering vindt dat de gegevens die
de uitkerende instanties van hen hebben juist zijn. Er zijn nog wel
veel mensen die menen dat ze dezelfde gegevens meer dan één keer hebben
moeten aanleveren. De helft van de aanvragers van een WW-uitkering en
één op de drie aanvragers van een WW-uitkering hebben die ervaring.
De Wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen (WEU) maakt het
mogelijk dat UWV, gemeenten en SVB dezelfde gegevens van een cliënt
maar één keer vragen. Dat past in het streven van de overheid om de
dienstverlening te verhogen en de administratieve lasten te verlagen.
De Inspectie Werk en Inkomen onderzoekt de voortgang die de
ketenpartners in de sociale zekerheid boeken bij de invoering van de
WEU.
De professionals op de werkpleinen passen in principe eenmalige
gegevensuitvraag toe, waarbij ze zoveel mogelijk uitgaan van de
gegevens die de burger zelf aanlevert. Ze zijn niet altijd positief
over de gebruikersvriendelijkheid van het systeem waarmee ze werken en
de actualiteit van de gegevens.
IWI ziet verbetermogelijkheden voor de kwaliteit van de gegevens in het
centrale systeem. Daarbij is het van belang dat de professionals op de
werkpleinen weten hoe ze wijzigingen moeten doorgeven als blijkt dat
gegevens in Suwinet-Inkijk niet kloppen. Meer dan de helft van de
werkcoaches en klantmanagers is daar niet goed van op de hoogte.
persbericht IWI, 29 november 2010
Aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend.
Inspectie Werk en Inkomen