GroenLinks
Telecomwet aanpassen voor afdwingen betere dienstverlening

Youp van 't Hek overhandigt dinsdag aan de oppositiepartijen in de Kamer het blad 'De Help' om aandacht te vragen voor de `meedogenloze' wijze waarop helpdesks van grote bedrijven te werk gaan. GroenLinks wil ook een einde aan de slechte dienstverlening aan klanten en stelt aanpassingen voor in de telecomwet. Zoals het recht om tegen lokaal tarief naar een helpdesk te bellen. GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema was bij de overhandiging aanwezig.

"Het is een taak van de overheid om consumentenrechten te beschermen. Op dit moment misdragen aanbieders van mobiele telecomabonnementen zich nog te vaak. Als ze je binnen willen hengelen als klant, dan trekken ze alles uit de kast. Maar als je eenmaal klant bent, dan word je alleen nog maar van het kastje naar de muur gestuurd. Het is eigenlijk een probleem van alle aanbieders. Van de hele markt. Dan moet de overheid ingrijpen", aldus Halsema.

GroenLinks wil dat er heldere criteria voor dienstverlening aan klanten worden vastgelegd in de telecomwet. Bijvoorbeeld het recht om tegen lokaal tarief naar een helpdesk te bellen en om dan ook goed geholpen te worden. Die objectieve criteria moeten gecontroleerd gaan worden door de bestaande toezichthouder opta. Mobiele telecomaanbieders die zich niet aan de nieuwe gedragsregels houden, moeten een boete gaan betalen. Halsema: "Dit voorstel kan rekenen op steun van de gehele oppositie. Daarmee wordt het een gezamenlijk initiatief."