Ingezonden persbericht


Rotterdam, 30 november 2010

Nieuwe passagiersbrug Cruise Terminal vanaf januari 2011 Wilhelminapier blijft goede aanmeerplek voor cruiseschepen

Cruiseschepen die in Rotterdam bij de Cruise Terminal willen aanmeren, moeten dat vanaf januari op een andere plek doen dan gebruikelijk. In verband met de bouw van 'de Rotterdam' van het architectenbureau OMA op de Wilhelminakade schuift de aanmeerplaats 120 meter op en komt daardoor 60 meter buiten de passagiersterminal te liggen, aan de kop van de Wilhelminapier. Hierdoor ontstond de vraag naar een nieuwe, tijdelijke passagiersbrug die de reizigers van de schepen aan wal brengt. In opdracht van het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam (OBR) ontwierp TomDavid Architecten een 60 meter lange constructie. De brug wordt voor de komende 5 jaar in gebruik genomen.

De passagiersbrug zorgt dat de afhandeling van reizigers van de cruiseschepen geen problemen ondervindt van de bouw van 'De Rotterdam'. Daardoor blijft de Wilhelminapier een prettige ontvangst plek voor de passagiers.

Weinig overlast
De brug wordt op dit moment in de Rotterdamse havens gebouwd door Birkhoff Staalbouw en begin januari in zijn geheel op een transportbok naar de Wilhelminapier gevaren en op de kade gehesen. Daar monteren bouwvakkers de brug binnen enkele uren af. Op die manier levert de komst van de brug weinig overlast op. Wel is het zo dat het waterverkeer op de Maas voor enkele uren wordt gestremd, wanneer de brug de stad in wordt gevaren. De plaatsing van de brug staat gepland voor begin januari. De precieze datum wordt half december bekend gemaakt.

Ontwerp
Bij het ontwerpen van de brug is gekozen voor een esthetiek die past bij het rauwe karakter van de Rotterdamse haven. "De basis van de brug bestaat uit een beproefde staalconstructie, met poten die refereren aan havenkranen, en een buisvormige schil van transparant zeildoek. Overdag is de brug een opvallende verschijning, mede door een bijzondere print op de het doorschijnende zeildoek. 's Avonds krijgt het bouwwerk een heel ander uiterlijk doordat de ringvormige ledverlichting langzaam heen en weer beweegt. Passagiers die Rotterdam binnenkomen, krijgen zo een mooie eerste indruk van de stad", aldus de architecten.

De Wilhelminapier
De Wilhelminapier ontwikkelt zich in hoog tempo tot een grootstedelijk centrumgebied. De Pier, ooit uitvalsbasis voor duizenden landverhuizers uit heel Europa, transformeert naar een bruisende stedelijke omgeving. Dankzij de komst van de nieuwe passagiersbrug blijft de Wilhelminapier dé toegangspoort voor reizigers uit de hele wereld.


---