Rijksoverheid
c wetsvoorstel finanliteitsrichtlijn en richtlijn financielezekerheidsovereenkomsten_22975
1
32 457
Wijziging van het Burgerlijk Wetboek en de Faillissementswet ter implementatie van
Richtlijn 2009/44/EG van het Europees Parlement en de Europese Raad van 6 mei 2009
tot wijziging van Richtlijn 98/26/EG betreffende het definitieve karakter van de
afwikkeling van betalingen en effectentransacties in betalings- en afwikkelingssystemen
en Richtlijn 2002/47/EG betreffende financiëlezekerheidsovereenkomsten wat
gekoppelde systemen en kredietvorderingen betreft (PbEU L 146/37)
Nota van Wijziging
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel I wordt als volgt gewijzigd:
I
Onderdeel A, tweede onderdeel, komt te luiden:
2. Onderdeel g vervalt.
II
Onderdeel B vervalt.
B
Na Artikel I wordt een artikel ingevoegd, luidende:
ARTIKEL IA
De Wet op het financieel toezicht wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 3:174 wordt als volgt gewijzigd:
1. Aan het slot van het tweede lid, onderdeel a, wordt toegevoegd: of rechten en verplichtingen die
voor een kredietinstelling of verzekeraar in verband met haar of zijn deelname aan een systeem als
bedoeld in dat artikel zijn ontstaan.
2. In het derde lid, onderdeel a, wordt de zinsnede «de dag waarop de rechtbank de beschikking
heeft gegeven» vervangen door «binnen een werkdag als omschreven in de regels van het
systeem, gedurende welke de rechtbank de beschikking heeft gegeven», wordt de zinsnede
2
«centrale tegenpartij, afwikkelende instantie of systeemexploitant,» vervangen door
«systeemexploitant» en wordt de zinsnede «ten tijde van de uitvoering van de opdracht»
vervangen door: op het tijdstip waarop deze opdrachten onherroepelijk worden.
Toelichting
A
De wijzigingen in het oorspronkelijke wetsvoorstel betreffen de indirecte deelnemer. Naar
aanleiding van het advies van de Raad van State en de vragen van de leden van verschillende
fracties, is bij nader inzien besloten geen gebruik te maken van de optie in de richtlijn om een
indirecte deelnemer als deelnemer te beschouwen. Aanleiding hiervoor is in de eerste plaats dat
het onduidelijk is wie wanneer bepaalt of er sprake is van systeemrisico. Wanneer dit eerst
achteraf zou worden vastgesteld, kan dit in de praktijk te veel onzekerheid geven. Geluiden uit de
praktijk bevestigen dat deze onzekerheid niet opweegt tegen de voordelen van gebruikmaking van
de optie. Bij een andere gelegenheid zal worden bezien of het dienstig is te regelen wie wanneer en
op basis waarvan bepaalt of er sprake is van systeemrisico. Daarbij zal de vraag moeten worden
beantwoord voor welke gevallen gebruikmaking van de optie in de richtlijn gevolgen heeft. In het
bijzonder moet de vraag worden beantwoord of deze gevallen zich in de praktijk zodanig vaak
voordoen dat een regeling wenselijk is. Daarbij moet worden bezien of de indirecte deelnemer wel
handelingen in het systeem verricht die kunnen worden beschermd door het van toepassing
verklaren van de bepalingen van de richtlijn. Ook moet de vraag worden beantwoord of het van
toepassing verklaren van de bepalingen van de richtlijn op handelingen die door de indirecte
deelnemer buiten het systeem worden verricht wel in overeenstemming met de bedoeling van de
richtlijn is.
B
Aanvankelijk werd gedacht dat de Wijzigingsrichtlijn slechts tot aanpassingen van de
Faillissementswet en het Burgerlijk Wetboek noopte. Bij nader inzien leiden de wijzigingen in de
Finaliteitsrichtlijn ook tot een enkele wijziging van de Wet op het financieel toezicht. Hiermee
worden de bepalingen betreffende noodregeling, geregeld in de Wet op het financieel toezicht, in
overeenstemming gebracht met de regeling van het faillissement. De opmerkingen in de Memorie
van toelichting en in de Nota naar aanleiding van het verslag betreffende de finaliteitsbescherming
in verband met het faillissement, gelden ook voor de finaliteit in verband met de noodregeling. Het
overgrote deel van de wijzigingen van de Faillissementswet die zijn aangebracht in verband met de
aanpassingen van de Finaliteitsrichtlijn, behoeft niet tevens in de Wet op het financieel toezicht te
worden aangebracht. Zo zijn de regels met betrekking tot de interoperabiliteit algemeen van
toepassing. Het voorschrift dat systemen regels vaststellen inzake het tijdstip van invoering in het
systeem en het tijdstip van onherroepelijkheid leidt tot regels die zowel in geval van een
faillissement als in geval van een noodregeling gelden.
De Minister van Veiligheid en Justitie,