Vrije Universiteit Amsterdam
Van je Medeleerlingen Moet je het Hebben
* Startdatum: 03-12-2010
* Tijd: 15.45
* Locatie: Aula
* Titel: Van je Medeleerlingen Moet je het Hebben. Over de centrale rol
van leeftijdgenoten in de ontwikkeling van psychopathologie
* Spreker: prof.dr. P.A.C. van Lier
* Onderdeel: Faculteit der Psychologie en Pedagogiek
* Wetenschapsgebied: Psychologie, pedagogiek en onderwijs
* Evenementtype: Oratie
Sociale relaties zijn uiterst belangrijk in de ontwikkeling van
kinderen. Toch slaagt ongeveer tien procent van de kinderen tijdens de
basisschoolperiode er niet in duurzame sociale relaties met
leeftijdgenoten op te bouwen. Dit heeft grote gevolgen voor hun verdere
ontwikkeling. Dit zegt Pol A.C. van Lier in zijn rede ter aanvaarding
van het ambt van hoogleraar ontwikkelingspsychopathologie, in het
bijzonder sociale en persoonlijke invloeden. Kinderen die slecht
geaccepteerd worden door leeftijdgenoten hebben vaak al vanaf de
overgang naar de basisschool gedragsproblemen. Veel van hen pesten
andere kinderen, maar zelf lopen ze ook groter risico om door
klasgenoten het slachtoffer te worden van pesten. Meestal hebben ze
weinig vriendjes en als ze die hebben zijn dat vaker vriendjes die zelf
ook gedragsproblemen laten zien. De sociale uitsluiting van deze
kinderen zorgt voor een toename van hun gedragsproblemen, maar ook voor
het ontstaan van emotionele problemen, zoals angsten en depressieve
klachten.
Toch heeft de sociale uitsluiting niet bij alle kinderen een even grote
invloed op hun ontwikkeling. De invloed is vooral groot bij kinderen
met een genetische en neurocognitieve kwetsbaarheid voor de
ontwikkeling van probleemgedrag zegt Van Lier. Enerzijds lokt de
kwetsbaarheid problemen in de ontwikkeling van sociale relaties uit,
waardoor deze kinderen gedragsproblemen gaan ontwikkelen. Anderzijds
zijn vooral kwetsbare kinderen gevoelig voor de negatieve invloed die
sociale relaties hebben op hun gedragsontwikkeling. Van Lier schetst
mogelijkheden hoe ontwikkelende sociale relaties ons inzicht kunnen
vergroten in de genetische, neuronale en cognitieve invloeden op de
ontwikkeling van gedragsproblemen. Ook geeft hij inzicht in het belang
van relaties met leeftijdgenoten in de preventie van gedragsproblemen
bij kinderen.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam