Nieuw-Vlaamse Alliantie



N-VA werkt mee aan oplossing voor mobiliteitsproblemen in Vlaams-Brabant

klok 2 december 2010

Met 19 van de 25 meest kritieke punten is Vlaams-Brabant verantwoordelijk voor het leeuwendeel van de dagelijkse mobiliteitsproblemen in Vlaanderen. Het dagelijkse fileleed veroorzaakt grote schade aan de Vlaamse economie en tast daarnaast het milieu en de levenskwaliteit van de burger aan. Met de dag neemt de nood aan structurele oplossingen voor dit mobiliteitsvraagstuk toe. De Vlaamse parlementsleden Tine Eerlingen (N-VA) en Willy Segers (N-VA) waren twee van de initiatiefnemers voor de resolutie die de drie meerderheidspartijen in het Vlaams Parlement daar rond ontwikkelden en vandaag aan het publiek voorstelden.

In het verleden lagen vele plannen op tafel die de ambitie hadden de mobiliteit tussen Vlaanderen en Brussel te verbeteren: het GEN, het RegioNet Brabant/Brussel, het START-project, de mobiliteitsvisie 2020, het Iris2-plan, het Vlaams Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk en de Brusselse fietsroutes. De optimalisering van de Ring rond Brussel is een van de pijnpunten in het ontwarren van de mobiliteitsknoop rond de hoofdstad. Maar voorstellen die louter een verbreding van de Ring voorstonden, werden eerder door de meerderheid als te eenzijdig afgewezen. Daarom organiseerde de commissie Openbare Werken en Mobiliteit diverse hoorzittingen om de problematiek van de R0 breder te kaderen. Op basis van de mobiliteitsstudie die werd uitgevoerd in het kader van de Plan-MER/R0 Zaventem werd nogmaals duidelijk dat een loutere verbreding van de R0 het probleem niet oplost. Alternatieve vervoersmodi en fiscale oplossingen zullen hun rol moeten spelen om dit mobiliteitsknoop te ontwarren. De N-VA pleit er wel voor dat autofiscaliteit rechtvaardig moet zijn.

Om nieuwe planlast en nodeloze vertraging van ingrepen te vermijden, biedt het START-project volgens de initiatiefnemers van de resolutie de beste basis om snel tot concrete resultaten te komen. Een betere mobiliteit kan er komen als aandacht gaat naar volgende aandachtspunten. Door een scheiding van doorgaand en lokaal verkeer op de R0 zal men een hogere verkeersveiligheid en een betere afwikkeling en doorstroming realiseren. De R0 moet dringend geoptimaliseerd worden, met inbegrip van filegevoelige stukken in de Oost-en Westrand en de moeilijke aansluitingspunten met de A12, de E19 en de E40. Ook een verbetering van de E314 dient hier te worden bekeken. Daarnaast moet er een onderzoek komen van de effecten van piekbelastingen van het doorgaand sluipverkeer op het onderliggend netwerk in de gemeenten van Halle-Vilvoorde en de regio rond Leuven. Een laatste prioriteit is het verminderen van de verkeersdruk dankzij investeringen in alternatieven voor de wagen.

Voor de N-VA is het van zeer groot belang dat de oplossingen voor alle mobiliteitsproblemen in de Vlaamse rand en de regio rond Leuven kaderen in een geïntegreerde aanpak. De N-VA vindt daarenboven dat verschillende vervoersmodi in combinatie moeten kunnen gebruikt worden. Idealiter gebeurt dat op multimodale knooppunten, waar van het ene vervoermiddel op het andere kan worden overgestapt. Meer en beter openbaar vervoer dankzij de creatie van het GEN-netwerk, aangevuld met een tramnetwerk en de uitbouw van interregionale fietsroutes tussen Vlaams-Brabant en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn enkele van de oplossingen waarbij rekening wordt gehouden met alle vervoersmodi en weggebruikers.

"Ook de tangentiële verbindingen zijn voor de N-VA heel belangrijk, omdat we daardoor de Vlaamse gemeenten in de rand rond Brussel met elkaar verbinden", stelt Tine Eerlingen. "Zo kunnen we ook de pendelaars naar de bedrijventerreinen in de luchthavenregio en de Vlaamse rand oplossingen bieden. Dit voorstel van resolutie vraagt een budget voor infrastructuurwerken en openbare vervoersverbindingen in Vlaams-Brabant dat in de juiste verhouding staat tot het aandeel van de provincie in de Vlaamse mobiliteitsbehoeften." Auteur(s): Tine Eerlingen, Vlaams parlementslid Willy Segers, Vlaams parlementslid Contactinfo:

Peter Buysrogge, fractiesecretaris en woordvoerder N-VA-fractie Vlaams Parlement Tel: 02 552 42 10 E-post: peter buysrogge vlaamsparlement be