Nieuw-Vlaamse Alliantie
N-VA werkt mee aan oplossing voor mobiliteitsproblemen in Vlaams-Brabant
klok 2 december 2010
Met 19 van de 25 meest kritieke punten is Vlaams-Brabant
verantwoordelijk voor het leeuwendeel van de dagelijkse
mobiliteitsproblemen in Vlaanderen. Het dagelijkse fileleed veroorzaakt
grote schade aan de Vlaamse economie en tast daarnaast het milieu en de
levenskwaliteit van de burger aan. Met de dag neemt de nood aan
structurele oplossingen voor dit mobiliteitsvraagstuk toe.
De Vlaamse parlementsleden Tine Eerlingen (N-VA) en Willy Segers (N-VA)
waren twee van de initiatiefnemers voor de resolutie die de drie
meerderheidspartijen in het Vlaams Parlement daar rond ontwikkelden en
vandaag aan het publiek voorstelden.
In het verleden lagen vele plannen op tafel die de ambitie hadden de
mobiliteit tussen Vlaanderen en Brussel te verbeteren: het GEN, het
RegioNet Brabant/Brussel, het START-project, de mobiliteitsvisie 2020,
het Iris2-plan, het Vlaams Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk en
de Brusselse fietsroutes. De optimalisering van de Ring rond Brussel is
een van de pijnpunten in het ontwarren van de mobiliteitsknoop rond de
hoofdstad. Maar voorstellen die louter een verbreding van de Ring
voorstonden, werden eerder door de meerderheid als te eenzijdig
afgewezen. Daarom organiseerde de commissie Openbare Werken en
Mobiliteit diverse hoorzittingen om de problematiek van de R0 breder te
kaderen. Op basis van de mobiliteitsstudie die werd uitgevoerd in het
kader van de Plan-MER/R0 Zaventem werd nogmaals duidelijk dat een
loutere verbreding van de R0 het probleem niet oplost. Alternatieve
vervoersmodi en fiscale oplossingen zullen hun rol moeten spelen om dit
mobiliteitsknoop te ontwarren. De N-VA pleit er wel voor dat
autofiscaliteit rechtvaardig moet zijn.
Om nieuwe planlast en nodeloze vertraging van ingrepen te vermijden,
biedt het START-project volgens de initiatiefnemers van de resolutie de
beste basis om snel tot concrete resultaten te komen. Een betere
mobiliteit kan er komen als aandacht gaat naar volgende
aandachtspunten.
Door een scheiding van doorgaand en lokaal verkeer op de R0 zal men een
hogere verkeersveiligheid en een betere afwikkeling en doorstroming
realiseren. De R0 moet dringend geoptimaliseerd worden, met inbegrip
van filegevoelige stukken in de Oost-en Westrand en de moeilijke
aansluitingspunten met de A12, de E19 en de E40. Ook een verbetering
van de E314 dient hier te worden bekeken. Daarnaast moet er een
onderzoek komen van de effecten van piekbelastingen van het doorgaand
sluipverkeer op het onderliggend netwerk in de gemeenten van
Halle-Vilvoorde en de regio rond Leuven. Een laatste prioriteit is het
verminderen van de verkeersdruk dankzij investeringen in alternatieven
voor de wagen.
Voor de N-VA is het van zeer groot belang dat de oplossingen voor alle
mobiliteitsproblemen in de Vlaamse rand en de regio rond Leuven kaderen
in een geïntegreerde aanpak. De N-VA vindt daarenboven dat
verschillende vervoersmodi in combinatie moeten kunnen gebruikt worden.
Idealiter gebeurt dat op multimodale knooppunten, waar van het ene
vervoermiddel op het andere kan worden overgestapt. Meer en beter
openbaar vervoer dankzij de creatie van het GEN-netwerk, aangevuld met
een tramnetwerk en de uitbouw van interregionale fietsroutes tussen
Vlaams-Brabant en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn enkele van de
oplossingen waarbij rekening wordt gehouden met alle vervoersmodi en
weggebruikers.
"Ook de tangentiële verbindingen zijn voor de N-VA heel belangrijk,
omdat we daardoor de Vlaamse gemeenten in de rand rond Brussel met
elkaar verbinden", stelt Tine Eerlingen. "Zo kunnen we ook de
pendelaars naar de bedrijventerreinen in de luchthavenregio en de
Vlaamse rand oplossingen bieden. Dit voorstel van resolutie vraagt een
budget voor infrastructuurwerken en openbare vervoersverbindingen in
Vlaams-Brabant dat in de juiste verhouding staat tot het aandeel van de
provincie in de Vlaamse mobiliteitsbehoeften."
Auteur(s):
Tine Eerlingen, Vlaams parlementslid
Willy Segers, Vlaams parlementslid
Contactinfo:
Peter Buysrogge, fractiesecretaris en woordvoerder N-VA-fractie Vlaams
Parlement
Tel: 02 552 42 10
E-post: peter buysrogge vlaamsparlement be