Rijksvoorlichtingsdienst

Donorweek levert 60.000 registraties op

Vrijdag 3 december 2010

Donorweek levert 60.000 registraties op

Rondom de Donorweek hebben maar liefst 60.000 mensen zich geregistreerd of hun keuze in het Donorregister gewijzigd. Veruit de meeste van deze mensen, 9 van de 10, zeggen Ja tegen orgaandonatie. Nog niet eerder heeft een actie in één maand zoveel Ja-registraties in het Donorregister opgeleverd.

In de Donorweek die van 18 tot 24 oktober plaatsvond, riepen Nederlanders elkaar op om hun keuze over orgaandonatie vast te leggen. Tijdens en na de 12 uur durende aftrap van de week, op de redactie van NU.nl, werd aan deze oproep al massaal gehoor gegeven. Duizenden mensen registreerden zich via NU.nl, op Hyves, YouTube en de campagnewebsite JaofNee.nl.

Bekende Nederlanders, onder wie Anita Witzier, Kluun, Jochem Uytdehaage, Pia Dijkstra en Giel Beelen, ondersteunden op maandag 18 oktober de actie vanaf de redactie van NU.nl. Dat deden zij onder andere door het werven van hun eigen 'achterban' per telefoon, email, Hyves en Twitter. De actievoerende BN'ers waren de hele dag te volgen via de webcambeelden op NU.nl. Deze unieke online wervingsactie leverde direct ruim 11.000 reacties op aan het einde van de eerste dag van de Donorweek.

Meest besproken onderwerp op Hyves en Twitter

Bezoekers konden zich op een speciale pagina op NU.nl direct registreren. Daarna konden zij via sociale netwerken vrienden en bekenden oproepen om dat ook te doen, onder meer door het aanmaken van een 'echte' nieuwspagina over hun eigen registratie en deze door te sturen.

Door de vele oproepen was de Donorweek op 18 oktober het meest besproken onderwerp op Hyves en Twitter in Nederland. De inzet van de digitale en sociale media vloeide voort uit het succes van de Hyvescampagne die in april van dit jaar plaatsvond.

Steeds meer digitale registraties

Opvallend is dat een steeds groter deel van de mensen voor hun registratie gebruikmaakt van DigiD. Met DigiD kan direct bij het Donorregister worden ingelogd en onmiddellijk een keuze worden vastgelegd of gewijzigd. Iets meer dan de helft van de mensen registreerde met DigiD. Zo'n 25.000 mensen hebben nog een donorformulier thuis liggen. Zij hebben deze aangevraagd maar nog niet teruggestuurd. De initiatiefnemers van de campagne roepen hen op om dit alsnog te doen.

JaofNee.nl

De Donorweek, de postbus 51-spotjes op radio en tv, de acties van NU.nl, Hyves, YouTube, de advertenties in Sp!ts en de Telegraaf en ook de activiteiten in ziekenhuizen en gemeenten maken allemaal deel uit van de campagne 'JaofNee'. Deze campagne is een initiatief van het ministerie van VWS, de Nederlandse Transplantatie Stichting en diverse gezondheidsfondsen zoals de Nierstichting en de Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting. Deze organisaties hebben de handen ineen geslagen om orgaandonatie op de kaart te zetten. En hoe meer mensen Ja zeggen, hoe meer mensenlevens gered kunnen worden met een transplantatie.

Noot voor redacties (

RVD Mediafeed