Gemeente Alkmaar


Alkmaar, 3 december 2010

Resultaten enquête bekend
Verkeerssituatie Kanaaldijk versneld aangepakt

Gemeente Alkmaar gaat de onveilige verkeerssituatie op de Kanaaldijk versneld aanpakken. De verkeerssituatie op deze dijk, met name tussen de Nauertogt en de Priemstraat, wordt al langere tijd als onveilig ervaren. De gehouden enquête en overleg met de Bewoners Belangen Vereniging Koedijk (BBKK) en Stichting Dorpsgemeenschap Koedijk, leidden tot goede oplossingen om de situatie te verbeteren. De gemeente neemt de maatregelen meteen mee in het geplande groot onderhoud in 2011.

Sinds 2001 is de Kanaaldijk een 30 km-zone en voorzien van snelheidsremmende maatregelen. Aanhoudende klachten over de verkeerssituatie resulteerden in een traject met de buurt, om het gevoel van onveiligheid door te snel rijdend verkeer te verminderen. Hierna stelde de gemeente een pakket van maatregelen voor, dat door beide bewonersgroepen positief is ontvangen. Het gaat om een combinatie van snelheidsremmers, matrixborden, versterken van de huidige voorrangssituatie en meer aandacht voor fietsverkeer door educatieve verkeersborden.

Inventarisatie afgerond
De inventarisatie is afgerond en bestaat uit een verkeersmeting, verkeersongevallenrapportage en een enquête onder bewoners van de Kanaaldijk en achterliggende buurten.

Verkeersmeting
Uit de verkeersmeting blijkt dat op het gedeelte van de dijk tussen de Nauertogt en De Landman, de verkeersintensiteit overeenkomt met die van een 30 km-zone, maar dat de gemiddeld gemeten snelheid fors hoger ligt. Voor het gedeelte tussen De Landman en de Priemstraat gelden dezelfde conclusies.

Verkeersongevallenrapportage
De verkeersongevallenrapportage meldt 41 ongevallen in de periode 2001 tot en met 2008, tegen 58 in de periode 1994-2000, toen op de Kanaaldijk nog 50 km per uur gereden mocht worden. De verkeersremmende maatregelen zorgden dus voor een lichte daling. Gelukkig vielen er bij de 41 ongevallen geen dodelijke slachtoffers te betreuren: in 23 gevallen ging het slechts om materiële schade; bij de overige 18 ongevallen was er sprake van letselschade. Het merendeel van de ongevallen vond plaats op het t-kruispunt Kanaaldijk-Drevelpad en het wegvak tussen de Nauertogt en De Landman. En hoewel ieder ongeval er één teveel is, is het aantal ongevallen van 2001 tot en met 2008 relatief laag.

Bewonersenquête
De bewonersenquête maakt duidelijk dat vooral fietsers de verkeerssituatie op de Kanaaldijk als onveilig ervaren. Voor automobilisten geldt dit met name voor het deel tussen De Landman en de Nauertogt. Te hard rijden wordt genoemd als belangrijkste reden hiervoor, op de tweede plek staat de onduidelijke voorrangssituatie op de t-kruispunten. Deze enquête is door ruim 1600 bewoners ingevuld. Dit is een respons van 48%, wat een zeer hoog percentage is.

Eindoplossing
In oktober heeft de afdeling Verkeer van de gemeente Alkmaar een pakket van maatregelen voorgesteld, dat met enthousiasme is ontvangen door zowel de Bewoners Belangen Vereniging Koedijk als de Stichting Dorpsgemeenschap Koedijk. De voorgestelde maatregelen pakken de hoge snelheid aan met een combinatie van snelheidsremmers en snelheidsdisplays. De huidige sluisjes op het gedeelte tussen de Nauertogt en De Landman worden vervangen door een ander type snelheidsremmer, zoals een repeterende eenzijdige versmalling (de zogenoemde slinger), die ook beter verlicht wordt. Verder wordt de huidige geldende voorrangssituatie op de t-kruispunten versterkt en wijzen educatieve borden op groepen fietsers. Hiermee wil de gemeente een gedragsverandering bij automobilisten realiseren.

Groot onderhoud
Afdeling Wijkbeheer heeft voor 2011 een groot onderhoud gepland voor het deel Priemstraat-Zonneweid. De bedoeling is om de hierboven genoemde maatregelen hierbij mee te nemen. De snelheidsdisplays kunnen mogelijk al eerder worden geplaatst.