Vereniging Natuurmonumenten
van de tekentafel
Natuurmonumenten wil Blankenburgtunnel van de tekentafel
3 december 2010
Binnenkort vergadert de Tweede Kamer over het nieuwe beleid voor
infrastructuur in Nederland. Voor Natuurmonumenten een goed moment om
uiting te geven aan haar standpunt over de Blankenburgtunnel met de
tekst `Als je van Midden-Delfland houdt, dan ben je tegen de
Blankenburgtunnel'.
Twee opties
De Blankenburgtunnel is een van de twee overgebleven opties voor de
zogeheten Nieuwe Westelijke Oeververbinding. Dit is een nieuwe snelweg
die het ministerie van I&M en Stadsregio Rotterdam willen aanleggen om
de A20 met de A15 te verbinden. De andere overgebleven optie is de
Oranjetunnel, ongeveer 8 km westelijker. Natuurmonumenten ziet niets in
de Blankenburgtunnel, want deze nieuwe snelweg is een bedreiging voor
natuur, landschap, cultuurhistorie en leefbaarheid van Midden-Delfland.
Het alternatief, de Oranjetunnel, heeft al deze nadelen niet en lijkt -
in tegenstelling tot de Blankenburgtunnel - wel goed inpasbaar in het
landschap.
Onherstelbare aantasting
Het spandoek tegen de Blankenburgtunnel, vlakbij de eeuwenoude
Eendenkooi Aalkeetbuiten, staat op een symbolische plaats. Als de
nieuwe snelweg wordt aangelegd, wordt het landschap op of rondom deze
plek onherstelbaar aangetast. Niet alleen de eendenkooi moet er dan aan
geloven; de hele Aalkeetbuitenpolder verliest dan zijn betekenis voor
weidevogels. Dat is des te schrijnender door de versnelde achteruitgang
van deze typisch Nederlandse vogelsoorten sinds het begin van deze
eeuw.
Groene long
Ook het landschap van Midden-Delfland in zijn totaliteit zou opnieuw
worden doorsneden, na het recente besluit over de aanleg van de A4 door
Midden-Delfland. Het gebied is de groene long van dit verstedelijkte
zuidwestelijk deel van de Randstad. Een gebied tussen Den Haag, Delft,
Rotterdam en het Westland waarin talloze recreanten rust en ruimte
vinden.
Kapitaalvernieting
Aanleg van de Blankenburgtunnel zou tevens kapitaalvernieting
betekenen. De afgelopen dertig jaar is Midden-Delfland door de
Reconstructiewet met succes beschermd tegen oprukkende verstedelijking
en is er veel geïnvesteerd in de kwaliteit van het gebied. Deze
inspanningen zouden door deze nieuwe weg voor niets zijn gedaan.
Alternatief is voorhanden
Natuurmonumenten signaleert dat er een goed alternatief voorhanden is:
de Oranjetunnel. Deze tunnel spaart Midden-Delfland en is - in
tegenstelling tot de Blankenburgtunnel - wel goed inpasbaar in het
landschap.
Eenzijdige planvorming
Tot slot is ook het planvormingsproces tot dusver helemaal op de
ouderwetse manier gebeurd. In plaats van de aanbevelingen van de
Commissie Elverding uit 2008 te volgen is er met een eenzijdige blik
naar louter de verkeersproblematiek gekeken. Natuurmonumenten roept de
overheid op om een inhaalslag te maken. De organisatie wil dat de
overheid met de gebiedspartners een brede ruimtelijke visie op het
gebied maakt waarin bereikbaarheid naast andere belangen een plek
krijgt. Dat vergroot de kans dat ook verkeersproblemen snel worden
opgelost. En in zo'n brede visie, verwacht Natuurmonumenten, zal de
Blankenburgtunnel als zinnige optie al snel van tafel verdwijnen,
vooral vanwege de onschatbare waarde van het landschap van
Midden-Delfland.
Meer informatie
U kunt contact opnemen met: Chris Bernasco (010-2170147 / 06-15014102)