Gemeente Spijkenisse
Horeca-actie draagt bij aan veilig horecabezoek
03 december 2010
Afgelopen vrijdag, 26 november 2010, vond de laatste integrale
horecacontrole plaats. Tijdens deze controle werden acht
horecagelegenheden bezocht. Bij deze controle werden enkel kleine
misstanden geconstateerd.
Zo was bijvoorbeeld een vluchtroute geblokkeerd en ontbrak de afvoer
aan een oven. Horecagelegenheden in Spijkenisse worden regelmatig
gecontroleerd. Het doel van de controles in de horeca is eventuele
onregelmatigheden tijdig te constateren en op te lossen. Op deze manier
wordt bijgedragen aan veilig horecabezoek in Spijkenisse.
Tijdens deze horecacontroles werken gemeente, brandweer, DCMR, Stedin,
de belastingdienst, douane, sociale dienst, drank- en horecatoezicht,
de voedsel en warenautoriteit en politie intensief samen. Veel zaken
waar op gecontroleerd wordt door de afzonderlijke instanties overlapten
elkaar. Een samenwerking tussen deze partners zorgt voor effectievere
controles binnen één bezoek aan de horecagelegenheid.
Gang van zaken bij een horeca-actie
Bij een horecacontrole gaat eerst de politie samen met een medewerker
van de gemeente het pand binnen. De politiefunctionaris legt aan de
horeca-exploitant uit waar op gecontroleerd gaat worden. De bezoekers
van de horecagelegenheid worden voorgelicht door medewerkers van de
gemeente. De vergunningen worden nagekeken en er wordt gecontroleerd of
in de horecagelegenheid geen personen zonder geldige
verblijfsvergunning aan het werk zijn. Ook wordt gecontroleerd of
personeelsleden een uitkering hebben. Hierna start de controle door de
andere partners. Er wordt bijvoorbeeld gecontroleerd op de naleving van
brandveiligheidsvoorschriften, milieuvoorschriften en
bouwvoorschriften. Hiernaast wordt nagekeken of er niet is geknoeid aan
de elektriciteit- en gasmeters. De voedsel en warenautoriteit
controleert op hygiëne.
Iedere dienst constateert wat er niet in orde is en spreekt met de
ondernemer af wat er dient te gebeuren om de problemen op te lossen.
Bij kleine onregelmatigheden zoals bijvoorbeeld het repareren van
noodverlichting wordt dan een termijn gesteld waarbinnen de problemen
moeten zijn opgelost. Bij onregelmatigheden aan de elektriciteit- en
gasmeters worden de meters afgesloten en verwijderd. Het horecabedrijf
wordt weer aangesloten na betaling van een boete. Zijn bij een
hercontrole na de gestelde termijn de problemen niet opgelost wordt een
boeterapport opgesteld en ingestuurd naar de voedsel en
warenautoriteit. Zij bepalen vervolgens de strafmaat. Bij herhaalde
overtreding is dit in de meeste gevallen een boete.