Gemeente Spijkenisse


Horeca-actie draagt bij aan veilig horecabezoek

03 december 2010

Afgelopen vrijdag, 26 november 2010, vond de laatste integrale horecacontrole plaats. Tijdens deze controle werden acht horecagelegenheden bezocht. Bij deze controle werden enkel kleine misstanden geconstateerd.

Zo was bijvoorbeeld een vluchtroute geblokkeerd en ontbrak de afvoer aan een oven. Horecagelegenheden in Spijkenisse worden regelmatig gecontroleerd. Het doel van de controles in de horeca is eventuele onregelmatigheden tijdig te constateren en op te lossen. Op deze manier wordt bijgedragen aan veilig horecabezoek in Spijkenisse.

Tijdens deze horecacontroles werken gemeente, brandweer, DCMR, Stedin, de belastingdienst, douane, sociale dienst, drank- en horecatoezicht, de voedsel en warenautoriteit en politie intensief samen. Veel zaken waar op gecontroleerd wordt door de afzonderlijke instanties overlapten elkaar. Een samenwerking tussen deze partners zorgt voor effectievere controles binnen één bezoek aan de horecagelegenheid.

Gang van zaken bij een horeca-actie
Bij een horecacontrole gaat eerst de politie samen met een medewerker van de gemeente het pand binnen. De politiefunctionaris legt aan de horeca-exploitant uit waar op gecontroleerd gaat worden. De bezoekers van de horecagelegenheid worden voorgelicht door medewerkers van de gemeente. De vergunningen worden nagekeken en er wordt gecontroleerd of in de horecagelegenheid geen personen zonder geldige verblijfsvergunning aan het werk zijn. Ook wordt gecontroleerd of personeelsleden een uitkering hebben. Hierna start de controle door de andere partners. Er wordt bijvoorbeeld gecontroleerd op de naleving van brandveiligheidsvoorschriften, milieuvoorschriften en bouwvoorschriften. Hiernaast wordt nagekeken of er niet is geknoeid aan de elektriciteit- en gasmeters. De voedsel en warenautoriteit controleert op hygiëne.

Iedere dienst constateert wat er niet in orde is en spreekt met de ondernemer af wat er dient te gebeuren om de problemen op te lossen. Bij kleine onregelmatigheden zoals bijvoorbeeld het repareren van noodverlichting wordt dan een termijn gesteld waarbinnen de problemen moeten zijn opgelost. Bij onregelmatigheden aan de elektriciteit- en gasmeters worden de meters afgesloten en verwijderd. Het horecabedrijf wordt weer aangesloten na betaling van een boete. Zijn bij een hercontrole na de gestelde termijn de problemen niet opgelost wordt een boeterapport opgesteld en ingestuurd naar de voedsel en warenautoriteit. Zij bepalen vervolgens de strafmaat. Bij herhaalde overtreding is dit in de meeste gevallen een boete.