Strukton
Arriva gaat eigen treinen onderhouden in nieuwe werkplaats Strukton
03 | 12 | 2010
Arriva en Strukton Rail slaan de handen ineen om een moderne werkplaats
te realiseren in Zutphen. In de nieuwe werkplaats zal Strukton Rail de
huidige activiteiten uitbreiden.
Arriva zal er de 40 treinen voor de Vechtdallijnen en in Achterhoek
Rivierenland in eigen onderhoud nemen. Door zelf de treinen te
onderhouden, vergroot Arriva de betrokkenheid bij de operatie. Dit zal
direct leiden tot een nog hogere punctualiteit in de dienstregeling.
Daarnaast creëren Arriva en Strukton Rail extra werkgelegenheid en
geven de bedrijven een economische impuls aan de regio door Zutphen te
kiezen als locatie van de werkplaats.
Extra slagkracht door ervaring
Arriva en Strukton Rail hebben gekozen voor samenwerking. Beide
bedrijven versterken elkaar door hun specifieke kennis en ervaring.
Arriva internationaal en het moederbedrijf Deutsche Bahn hebben gedegen
ervaring in het onderhouden van eigen treinen. Strukton heeft al jaren
de beschikking over een eigen werkplaats waarin het bedrijf
voornamelijk spoorgerelateerde machines onderhoudt en hoogwaardige
diensten en producten levert voor elektronische systemen in treinen.
Door samenwerking tussen bovengenoemde partijen wordt deze kennis en
ervaring met elkaar gecombineerd en ontstaat extra slagkracht.
Economische impuls
Zutphen is voor beide partijen een aantrekkelijke locatie. Voor Arriva
omdat het midden in de regio ligt waar Arriva opereert. Strukton Rail
verzorgt het onderhoud aan zijn werktreinen al sinds mensenheugenis
vanuit Zutphen. Ten eerste sluit hier het spoor goed aan op de
landelijke spooraders. Bovendien is het klimaat voor het werven van
goed geschoold technisch personeel in Zutphen gunstig.
De huidige werkplaats is echter te klein geworden voor de steeds
grotere machines. De nieuw te bouwen werkplaats biedt extra ruimte. Dit
geeft Strukton de mogelijkheid de werkplaatsactiviteiten uit te
breiden. Naast reguliere activiteiten als het inbouwen van
treinbeveiligingsystemen, het onderhouden van locomotieven, breidt
Strukton het elektrotechnisch en elektronisch onderhoud aan
spoormaterieel uit. Dat, maar vooral ook de komst van Arriva met het
onderhoud van zijn reizigerstreinen, creëert extra bedrijvigheid in
Zutphen en geeft de regio een sterke economische impuls. Het gaat niet
alleen om extra arbeidsplaatsen in de werkplaats zelf, maar ook om
werkgelegenheid van de toeleverende bedrijven in Zutphen en omgeving.
Technisch hoogstandje
Naast het reguliere onderhoud beschikt de nieuwe werkplaats over een
technisch hoogstandje. Strukton verzorgt met een gloednieuwe
installatie het afdraaien van spoorwielen. Dit maakt het voor Arriva
mogelijk om beschadigde wielen snel weer rond te maken, als
bijvoorbeeld het treinverkeer te maken krijgt met afgevlakte
treinwielen door het vallen van bladeren op de rails. `Voorheen waren
we hiervoor afhankelijk van de voorzieningen van de NS', aldus
directeur Arriva Nederland Anne Hettinga. `Deze nieuwe mogelijkheid
versnelt de doorloop van het totale onderhoud- en reparatieproces
waardoor de kans op het uitvallen van treinen vele malen wordt
verkleind. Hierdoor kunnen we onze reizigers een nog scherpere
dienstregeling aanbieden'.
Nieuwe treinen
In december 2012 gaan de nieuwe treinconcessies in. Hiervoor heeft
Arriva in totaal 38 Spurttreinen van het merk Stadler besteld. Arriva
heeft goede ervaringen met deze treinen in Noord-Nederland en op de
MerwedeLingelijn. Ze zijn milieuvriendelijk en hebben een laag
geluidsniveau. Dat maakt ze prettig voor de omgeving. Ook zijn het
transparante, toegankelijke en veilige treinen met airco. Op het
traject
Almelo - Mariënberg gaat Arriva rijden met bestaande Lint
dieseltreinen, die voor aanvang van de concessie geheel worden
vernieuwd.