Strukton


Arriva gaat eigen treinen onderhouden in nieuwe werkplaats Strukton

03 | 12 | 2010

Arriva en Strukton Rail slaan de handen ineen om een moderne werkplaats te realiseren in Zutphen. In de nieuwe werkplaats zal Strukton Rail de huidige activiteiten uitbreiden.

Arriva zal er de 40 treinen voor de Vechtdallijnen en in Achterhoek Rivierenland in eigen onderhoud nemen. Door zelf de treinen te onderhouden, vergroot Arriva de betrokkenheid bij de operatie. Dit zal direct leiden tot een nog hogere punctualiteit in de dienstregeling. Daarnaast creëren Arriva en Strukton Rail extra werkgelegenheid en geven de bedrijven een economische impuls aan de regio door Zutphen te kiezen als locatie van de werkplaats.

Extra slagkracht door ervaring
Arriva en Strukton Rail hebben gekozen voor samenwerking. Beide bedrijven versterken elkaar door hun specifieke kennis en ervaring. Arriva internationaal en het moederbedrijf Deutsche Bahn hebben gedegen ervaring in het onderhouden van eigen treinen. Strukton heeft al jaren de beschikking over een eigen werkplaats waarin het bedrijf voornamelijk spoorgerelateerde machines onderhoudt en hoogwaardige diensten en producten levert voor elektronische systemen in treinen. Door samenwerking tussen bovengenoemde partijen wordt deze kennis en ervaring met elkaar gecombineerd en ontstaat extra slagkracht.

Economische impuls
Zutphen is voor beide partijen een aantrekkelijke locatie. Voor Arriva omdat het midden in de regio ligt waar Arriva opereert. Strukton Rail verzorgt het onderhoud aan zijn werktreinen al sinds mensenheugenis vanuit Zutphen. Ten eerste sluit hier het spoor goed aan op de landelijke spooraders. Bovendien is het klimaat voor het werven van goed geschoold technisch personeel in Zutphen gunstig. De huidige werkplaats is echter te klein geworden voor de steeds grotere machines. De nieuw te bouwen werkplaats biedt extra ruimte. Dit geeft Strukton de mogelijkheid de werkplaatsactiviteiten uit te breiden. Naast reguliere activiteiten als het inbouwen van treinbeveiligingsystemen, het onderhouden van locomotieven, breidt Strukton het elektrotechnisch en elektronisch onderhoud aan spoormaterieel uit. Dat, maar vooral ook de komst van Arriva met het onderhoud van zijn reizigerstreinen, creëert extra bedrijvigheid in Zutphen en geeft de regio een sterke economische impuls. Het gaat niet alleen om extra arbeidsplaatsen in de werkplaats zelf, maar ook om werkgelegenheid van de toeleverende bedrijven in Zutphen en omgeving.

Technisch hoogstandje
Naast het reguliere onderhoud beschikt de nieuwe werkplaats over een technisch hoogstandje. Strukton verzorgt met een gloednieuwe installatie het afdraaien van spoorwielen. Dit maakt het voor Arriva mogelijk om beschadigde wielen snel weer rond te maken, als bijvoorbeeld het treinverkeer te maken krijgt met afgevlakte treinwielen door het vallen van bladeren op de rails. `Voorheen waren we hiervoor afhankelijk van de voorzieningen van de NS', aldus directeur Arriva Nederland Anne Hettinga. `Deze nieuwe mogelijkheid versnelt de doorloop van het totale onderhoud- en reparatieproces waardoor de kans op het uitvallen van treinen vele malen wordt verkleind. Hierdoor kunnen we onze reizigers een nog scherpere dienstregeling aanbieden'.

Nieuwe treinen
In december 2012 gaan de nieuwe treinconcessies in. Hiervoor heeft Arriva in totaal 38 Spurttreinen van het merk Stadler besteld. Arriva heeft goede ervaringen met deze treinen in Noord-Nederland en op de MerwedeLingelijn. Ze zijn milieuvriendelijk en hebben een laag geluidsniveau. Dat maakt ze prettig voor de omgeving. Ook zijn het transparante, toegankelijke en veilige treinen met airco. Op het traject
Almelo - Mariënberg gaat Arriva rijden met bestaande Lint dieseltreinen, die voor aanvang van de concessie geheel worden vernieuwd.