Provincie Utrecht sluit overeenkomst met minister over Ring
Met de uitbreiding naar 2x7 rijstroken van de A27, extra rijbanen op
A12 en de opwaardering van de Noordelijke Randweg Utrecht wordt de Ring
Utrecht gerond. Daarnaast is afgesproken dat als het rendabel blijkt,
het Rijk 110 miljoen extra investeert in het openbaar vervoer in de
regio Utrecht door de aanleg van een tramlijn naar Utrecht Science
Park, beter bekend als de Uithof. Hiermee wordt zeker gesteld dat het
kloppende hart van Nederland klaar is voor de toekomst. Duo-bestuurders
minister Schultz van Haegen van het ministerie van Infrastructuur en
Milieu en gedeputeerde Van Lunteren (Mobiliteit) van de provincie
Utrecht, gemeente Utrecht en het BRU zijn dit overeengekomen.
Oost-alternatief
In de komende jaren neemt het autogebruik verder toe. Voor Utrecht, de
draaischijf van Nederland, moeten daarom nu grote besluiten worden
genomen voor zowel de weg als het openbaar vervoer. Rijk en regio
hebben na vergelijking van verschillende oplossingen gekozen voor de
weguitbreiding in het Oost-alternatief. Dit bestaat uit verbreding naar
2x7 rijstroken van de A27 aan de oostzijde van Utrecht. Dat betekent
geen extra snelweg door Amelisweerd of door Leidsche Rijn. De verdiepte
A27 wordt daarnaast deels overdekt door een dak van 250 meter. Hierdoor
worden stad en land bij Amelisweerd weer met elkaar verbonden. Aan de
zuidzijde komt er een extra rijstrook per richting aan de A12.
Daarnaast wordt de Noordelijke randweg Utrecht opgewaardeerd naar een
2x2 autoweg van minimaal 80 km/u met ongelijkvloerse kruisingen.
Doordat de de A2 al verbreed is, wordt door dit Oost-alternatief de
ring Utrecht gerond.
Weg én OV
Naast de voltooiing van de ring Utrecht wordt ook geïnvesteerd in
openbaar vervoer. Zo stelt het rijk 110 miljoen euro extra ter
beschikking voor een tramverbinding tussen Utrecht CS en het Utrecht
Science Park, mits uit een studie blijkt dat deze rendabel is.
Daarnaast wordt tussen Utrecht Centraal Station en Leidsche Rijn de
busverbinding versneld door de aanleg van tunnels. Ook worden verspreid
over het gebied de Park+ Ride-locaties uitgebreid en fietstunnels
aangelegd. Hiernaast starten rijk en regio een onderzoek naar het
openbaar vervoer op de langere termijn. Dit, samen met de al eerder
besloten verbouwing van het station Utrecht Centraal, krijgt openbaar
vervoer in de regio een grote kwaliteitsimpuls.
Vervolg
Nu het voorkeursalternatief is vastgesteld start de volgende fase ( MER
2^e fase), waarbij goed wordt gekeken naar details, zoals: het ontwerp
en inpassing van de weg en de zorg voor de leefomgeving. Dit leidt tot
een `Ontwerp-tracébesluit' voor de A12/A27 in 2012 en een
Ontwerp-bestemmingsplan voor de Noordelijke Randweg Utrecht. Op beide
documenten kan men inspreken. Als het definitieve besluit genomen is,
start vanaf 2016 de uitvoering. In 2020 moeten de eerste projecten zijn
afgerond. Het budget voor dit project is 1,25 miljard euro. In totaal
is een besluit genomen over 1,36 miljard aan
mobiliteitsinvestesteringen.
Voor persinformatie:
jolande.havenaar@provincie-utrecht.nl, (030) 258 29 97 / 06-21 11 78 64