Eerste Federaal Milieurapport
Datum: 03 december 2010
De minister van Klimaat en Energie heeft op vrijdag 19 november 2010
het eerste Federaal Milieurapport 2004/2008 aan de regering
voorgesteld. Dit rapport is een primeur voor de federale regering en is
nu ook beschikbaar online.
Het rapport beantwoordt aan een wettelijke verplichting van de wet van
5 augustus 2006 betreffende de toegang van het publiek tot
milieu-informatie. Bedoeling is dat zowel het publiek als het parlement
inzage hebben in de initiatieven van de federale overheid op het vlak
van leefmilieu. Het rapport 2004/2008 gaat dus over een periode, waarop
de maatregelen van de huidige regering - momenteel in lopende zaken -
weinig of geen betrekking hebben.
Vaststellingen van het Federaal Milieurapport 2004/2008
Het rapport komt tot meerdere vaststellingen:
* Met betrekking tot het zeemilieu is de uitstoot van koolwaterstof
door schepen op 10 jaar tijd met de helft verminderd. Dankzij deze
daling zwemmen er terug bruinvissen (zeezoogdieren) in de Noordzee.
* Op het vlak van producten is het aantal producten met een ecolabel
sterk aan het toenemen (van 6 in 2004 naar 99 in 2008). De minst
doeltreffende verwarmingstoestellen op het vlak van milieu daalden
met een derde op de Belgische markt, dankzij het regelgevend kader
dat in 2004 werd ingevoerd. En het verbod op fosfaten in waspoeders
vervulde een pioniersrol op Europees vlak. De markt van de
biopesticiden is dan weer in volle uitbreiding, maar dat draagt bij
tot een beleid voor de bevordering van alternatieven op pesticiden.
* Inzake biodiversiteit zijn het beheerbeleid van de Noordzee en dat
van de in-, uit- en doorvoer van exotische plant- en diersoorten
via de internationale handel twee goede voorbeelden.
Daarnaast vestigt het rapport ook de aandacht op een aantal grenzen in
het milieubeleid voor de periode 2004/2008. Het hekelt een gebrek aan
coördinatie tussen de overheidsniveaus enerzijds en in het
klimaatbeleid anderzijds, het ontbreken van een geïntegreerd
productbeleid en beleid tegen invasieve soorten. Ook moet het
milieubeleid, volgens het rapport, een meer sociale dimensie
integreren.
Het milieu- en energiebeleid sinds 2008
Het milieu- en energiebeleid dat sinds 2008 wordt gevoerd, houdt
rekening met deze vaststellingen. Op het vlak van de coördinatie
moesten de Lente van het Leefmilieu en de Klimaatwet de verschillende
overheidsniveaus en overheidsdepartementen herenigen en de samenhang en
integratie van het federaal beleid versterken.
De bescherming van de biodiversiteit wordt versterkt door het
koninklijk besluit met betrekking tot het verbod op in-, uit-, en
doorvoer van twintig exotische plant- en diersoorten.
Voor een doeltreffender productbeleid werd het Federaal
Milieuagentschap opgericht om de normen op bouwproducten en
voedingsproducten die een belangrijke weerslag op het leefmilieu
hebben, te versterken.
De ingevoerde maatregelen met betrekking tot een meer sociale ecologie
lagen ook in lijn met de opmerkingen van het rapport: de versterking en
de ontwikkeling van het Fonds voor de Reductie van de Globale
Energiekost (FRGE) binnen de Belgische gemeenten, de automatisering van
de sociale tarieven, de mogelijkheid om stookolieleveringen in schijven
te betalen, de toegang tot het sociaal verwarmingsfonds gedurende het
hele jaar en de ombudsman voor energie.
U kunt het Federaal Milieurapport raadplegen op de website
www.ecolabel.be. (pdf, 548 p. - 13,6 MB)
Zie het origineel
Belgische Federale Overheid