Stichting Wenskaart ongerust over nieuwe stakingsdreiging TNT Post

03/12/2010 17:59

Linden & Barbosa

Stichting Wenskaart Nederland stuurt brandbrief aan vakbonden over staking

Etten-Leur, 3 december 2010

Leden van Stichting Wenskaart Nederland, een samenwerkingsverband waarin onder andere wenskaarten retailers en uitgeverijen zitting hebben, zijn ongerust over de nieuwe voorgenomen staking bij TNT Post. "Traditiegetrouw wordt in de week na Sinterklaas bepaald of een gezin kerstkaarten gaat versturen of niet. Onzekerheid over de tijdige overkomst van de kerstgroeten maakt dat consumenten sneller voor alternatieve communicatiemiddelen zullen kiezen. Dat komt de wenskaartenmarkt niet ten goede. De helft van de wenskaartenverkoop en verzending vindt in de komende weken plaats. Door een eventuele staking wordt niet alleen TNT Post getroffen maar ook duizenden retailers en enkele tientallen uitgevers," aldus Krijn ten Hove - secretaris van Stichting Wenskaart Nederland.

Voor Stichting Wenskaart Nederland is de aangekondigde staking dan ook aanleiding om een brandbrief te sturen naar de vakbonden die volgende week een 3-daaagse staking hebben aangekondigd. "In de brief willen we de bonden duidelijk maken dat de acties ongewenste neveneffecten beginnen te krijgen. Wij zien op dit moment dat retailers en uitgeverijen zich zorgen beginnen te maken over de verkopen van de kerstkaarten in de komende weken."

De omvang van de wenskaartenmarkt is ca 400 miljoen kaarten en kent een waarde van ca 330 miljoen euro. Wenskaarten worden in ca 10.000 winkels in Nederland verkocht. 50% van de omvang en 30% van de waarde van de markt wordt in de komende 2 weken gerealiseerd. Hierdoor mag dan ook duidelijk zijn dat voor de wenskaartenbranche in deze periode wordt bepaald of een jaar winstgevend of verlieslatend is. Binnen de wenskaartenindustrie werken al gauw enkele duizenden werknemers. Bij enkele uitgevers en vele retailers staat het water al tot de lippen.

"Terwijl de markt al onder druk staat door de toenemende digitalisering hebben uitgevers en retailers het al zwaar. Door een staking wordt deze branche onevenredig hard getroffen. Afname van de verkopen zal ook hun banen in onzekerheid brengen. Daarnaast weten we dat het sturen van wenskaarten een gewenning is. Als een consument eenmaal voor een ander communicatiemiddel heeft gekozen, grijpt deze niet meer terug naar de wenskaart. Hierdoor wordt de sector dus ook voor de lange termijn getroffen."

Stichting Wenskaart Nederland heeft in de afgelopen jaren zich nadrukkelijk ingezet voor de wenskaart als communicatiemiddel. Met als doel de wenskaart een steviger positie te geven in de communicatiemarkt. "Juist om die reden zijn we positief bezig de postmarkt te beïnvloeden met als resultaat dat de consumenten poststroom niet afneemt. Wij hopen dan ook dat de bonden dit mee willen nemen in hun besluitvorming over het al dan niet door laten gaan van een staking. Het zou zuur zijn dat partijen die de postmarkt een warm hart toedragen en stimuleren, en daarvan afhankelijk zijn, nu gestraft worden voor hun inzet."

Over Stichting Wenskaart Nederland:

Stichting Wenskaart Nederland is opgericht in 2001 en is een samenwerkingsverband van wenskaarten retailers,uitgevers en andere partijen die werkzaam zijn in deze branche. En heeft tot doel het stimuleren van persoonlijk contact via geschreven wenskaarten.






Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie (