Ingezonden persbericht


Museum Het Rembrandthuis 19 november 2010

De laatste Caravaggio
Wereldprimeur

Van 3 december 2010 tot en met 13 februari 2011 presenteert Museum Het Rembrandthuis een vrijwel onbekend schilderij van de Italiaanse kunstenaar Caravaggio (1571-1610). De liggende Johannes de Doper is afkomstig uit een buitenlandse particuliere collectie en wordt, sinds de ontdekking ervan in 1976, door een groeiend aantal experts als een authentieke Caravaggio geaccepteerd. Zij beschouwen dit schilderij bovendien als het allerlaatste werk van de beroemde Italiaanse meester en dateren het 1610. Precies 400 jaar na ontstaan wordt dit kunstwerk nu voor het eerst aan het publiek getoond.

Rembrandt - Caravaggio
Het schilderij wordt tentoongesteld op een symbolische plek: het atelier van Rembrandt. Rembrandt wordt vaak beschreven als de ware artistieke erfgenaam van Caravaggio. De krachtige verbeelding van sterke emoties, dramatisch licht en opzienbarend realisme van beide kunstenaars maakt hen tot de twee grote genieën van de barokke schilderkunst. Dat Rembrandt waarschijnlijk nooit een authentiek werk van Caravaggio heeft gezien, betekent niet dat hij ermee onbekend was. Rembrandt kende namelijk het werk van de zogenaamde 'Utrechtse Caravaggisten', een groep Utrechtse kunstenaars die aan het begin van de 17de eeuw in Rome verbleven en sterk onder invloed van Caravaggio kwamen. Hun realistische schildertrant en de bijzondere behandeling van het licht (clair-obscur) zijn ontleend aan het werk van Caravaggio. De realistische schildertrant en de bijzondere behandeling van het licht en donker bij Caravaggio zien we op een heel eigen wijze terugkomen bij Rembrandt.

Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610)
Caravaggio vestigde zich in 1592 in Rome, het toenmalige artistieke centrum. Zijn uitzonderlijke talent bleef niet onopgemerkt en belangrijke opdrachten volgden. De dramatische, zeer realistische manier van uitbeelden oogstte bewondering bij kunstliefhebbers en collega-kunstenaars maar viel minder in de smaak bij de lagere geestelijkheid en het volk. Zij beschouwden zijn religieuze werken als vulgair en respectloos. Rond 1600 verwierf Caravaggio grote roem door opzienbarende schilderijen te maken voor kerken in Rome. Kardinalen en vorsten betaalden hoge prijzen om werk van hem in hun collecties te kunnen opnemen. Kunstenaars in Rome raakten onder de indruk van Caravaggio's vernieuwingen, namen elementen uit zijn werk over en verspreidden deze over Europa.

Caravaggio leidde alles behalve een voorbeeldig leven. Nadat hij in mei 1606 een rivaal dodelijk verwondde, ontsnapte hij ternauwernood aan de pauselijke politie. Zijn zwerftocht voerde hem naar Napels, Malta, Sicilië en terug naar Napels, intussen hopend op vergiffenis en een spoedige terugkeer naar Rome. Kort voor die verlossende kwijtschelding hem bereikte, stierf de 38-jarige schilder op 18 juli 1610 in Porto Ercole, nog geen 100 km ten noorden van Rome. Zijn graf werd pas in juni van dit jaar ontdekt. In zijn nalatenschap bevonden zich drie schilderijen: een Maria Magdalena en twee werken met de jonge Johannes de Doper. Een Johannes kwam in bezit van kardinaal Scipione Borghese (nu in de Galleria Borghese te Rome): Beide andere schilderijen verdwenen spoorloos en zijn pas recent geïdentificeerd. Dit prachtige werk is er één van. Het schilderij bevindt zich in een buitenlandse privé-collectie en wordt nu voor het eerst publiekelijk en als een authentieke, herontdekte Caravaggio gepresenteerd. Museum Het Rembrandthuis heeft de eer en het genoegen deze wereldprimeur binnen zijn deuren te mogen tonen.
---



Ingezonden persbericht