Ingezonden persbericht


UPC herovert koppositie in onderzoek naar internetabonnementen

UPC en KPN blijven stuivertje wisselen in online onderzoek van WUA!

Wanneer respondenten zich online oriënteren naar aanbieders van internetabonnementen, is de kans het grootst dat ze UPC als favoriet aanwijzen. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in november uitvoerde. UPC herovert daarmee de koppositie op KPN, nadat de concurrent bij de vorige meting hetzelfde had gedaan. Tijdens het online onderzoek gaven de respondenten in totaal 173 individuele beoordelingen over 25 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
UPC eindigt op de eerste plaats met een Web Performance Score van 7,5. Het is het hoogste eindresultaat in vier metingen van het onderzoek. De website scoort een eerste plaats op het thema Vindbaarheid. 62,5% van de respondenten weet UPC.nl te vinden. De website scoort op alle thema's hoger dan zes maanden eerder. 27,5% van de respondenten wijst UPC aan als favoriet.

Online stijgt van de vijfde naar de tweede plaats in de ranglijst. De helft van de respondenten komt op de website terecht. Door de goede Eerste Indruk besluiten al deze bezoekers erop door te gaan. Online scoort eerste plaatsen op Gebruiksvriendelijkheid en Vormgeving. 22,5% van de respondenten wil hier een abonnement afsluiten.

KPN zakt van de eerste naar de derde plaats. De website staat tweede wat Vindbaarheid betreft: 52,5% weet de weg naar KPN.com te vinden. Eerste Indruk en Vertrouwen zijn de best scorende thema's. Uiteindelijk kiest 7,5% van de respondenten voor een abonnement van KPN.

Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 21 en 46 jaar oud. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een internetabonnement. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde 40% van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat regulier usability onderzoek overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de online strategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: november 2010
Case: 'U gaat zich oriënteren naar een internetabonnement.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek Leeftijd: tussen de 21 en 46 jaar oud Verdeling geslacht: 47,5% man, 52,5% vrouw

Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: mei 2011

Noot voor de redactie (