Ingezonden persbericht


Nederlanders stelen voor 178 miljoen euro kerstcadeaus


* Zwakke economie en extreme drukte veroorzaken piek in kerstcriminaliteit
* Verwacht verlies: 6,2 miljoen euro meer dan tijdens kerstperiode 2009
* Nederlander betaalt 11 euro extra voor kerstcadeaus door winkelcriminaliteit
* Kerstdief is man van 25,5 jaar

* Gemiddeld totaalbedrag per diefstal is 103 euro
* Feestartikelen populair bij winkeldieven

Nieuwegein, 3 december 2010 - Het onderzoeksbureau Centre for Retail Research onderzocht in opdracht van artikelbeveiliger Checkpoint Systems de impact van Kerstmis op winkelcriminaliteit in Europa. De studie 'Winkeldiefstal voor Kerstmis 2010'1 voorspelt dat Nederlandse winkeliers tijdens de komende kerstperiode2 178 miljoen euro aan omzet zullen verliezen door winkelcriminaliteit. Dat is 6,2 miljoen euro meer dan in 2009 (een stijging met 3,6%). De Nederlandse consument zal door de kerstcriminaliteit dit jaar 11 euro meer betalen voor zijn kerstcadeautjes.

Winkelcriminaliteit piekt tijdens feestdagen
De kerstperiode is de belangrijkste periode van het jaar voor winkeliers. De verkoop stijgt met 40% tot zelfs 100% per week. De studie waarschuwt dat winkeliers dit jaar extra waakzaam moeten zijn voor winkeldieven. Nederlandse winkeldieven zullen in 2010 voor 178 miljoen euro aan kerstcadeaus stelen: 105 miljoen euro verlies door winkeldieven, 62 miljoen euro verlies door stelend personeel, 11 miljoen euro verlies door schade van leveranciers.

Ronald Baars, Algemeen Directeur Checkpoint Systems Benelux, licht de voorspellingen van de studie toe: "Sommige mensen zullen misschien raar op kijken van de voorspelde stijging in winkelcriminaliteit tijdens de aankomende eindejaarsfeesten. De Checkpoint Diefstal Barometer gaf aan dat winkelcriminaliteit het voorbije jaar immers daalde in Nederland. Extra waakzaamheid van winkeliers is echter geboden. November en december zijn economisch de zwaarste maanden van het jaar voor de consument. Bovendien maakt de extreme drukte in de winkels tijdens deze periode het makkelijker om niet betrapt te worden."

Meer mannen dan vrouwen stelen met Kerstmis
Winkeliers moeten op hun hoede zijn. Hoewel winkeldiefstallen in het algemeen eerder door vrouwen gepleegd worden, is de gemiddelde kerstdief 25 oe jaar oud en van het mannelijke geslacht. Twee procent van de winkeldieven is 60 jaar of ouder. Meer dan de helft van de diefstallen tijdens de kerstperiode worden gepleegd door mannen (52%). Vrouwelijke winkeldieven stelen echter duurdere producten. Het gemiddeld totaalbedrag per winkeldiefstal tijdens de kerstperiode zal 103,25 euro bedragen.

Ook personeel steelt meer
Winkeliers moeten niet alleen extra aandachtig zijn voor een stijgend aantal winkeldieven. Ook het personeel steelt meer tijdens de drukke periode. Winkeliers huren meer tijdelijke medewerkers aan voor de kassa, het magazijn, het distributiecentrum en achter de schermen van hun e-shops. De studie voorspelt dat het winkelpersoneel in Nederland voor 62 miljoen euro aan kerstcadeautjes zal stelen dit jaar.

Meest gestolen producten tijdens kerstperiode
De studie onderzocht wat de meest gestolen producten zullen zijn tijdens de komende kerstperiode. Dure en populaire producten vallen het meest in de smaak van winkeldieven. Ze kunnen ze tijdens de kerstperiode voor meer geld doorverkopen dan in de loop van het jaar. Opvallend is dat mensen vooral feestartikelen stelen om thuis te vieren. Die producten zijn duurder in aankoop tijdens de feestperiode. De meest gestolen producten (in dalende volgorde naar waarde) zullen de volgende zijn:
* Alcohol (waaronder whisky, wodka, Red Bull, producten op basis van rum en producten in blik)
* Vrouwenkleding

* Modeaccessoires

* Parfum

* Geschenkboxen

* Gezondheids- en schoonheidsproducten

* Toiletartikelen voor mannen: aftershave, scheerapparaten en -mesjes
* dvd-geschenkboxen, succesfilms, iPods, spelconsoles, elektronische spellen, wii Fit
* Sportkleding, sportschoenen

* Voeding en feestmateriaal, vlees, kaas, zalm, voeding in blik, exotische etenswaren
1Een onafhankelijke studie van het Centre for Retail Research gebaseerd op data van de Diefstal Barometer 2010, aangevuld met een rondvraag bij de 100 grootste retailers in Europa. Winkelovervallen zijn niet in de cijfers meegenomen.
2De periode tussen midden november en eind december.




Ingezonden persbericht