Ingezonden persbericht


Persbericht

Zoetermeer, 3 december 2010

Vrachtauto in de file kost bedrijfsleven ruim 1 miljard euro

TLN en EVO presenteren top-20 duurste files en infrastructurele prioriteitenlijst

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO hebben, in samenwerking met TNO, onderzoek gedaan naar welke files in Nederland de meeste economische schade opleveren voor het bedrijfsleven. De uitkomsten van dit onderzoek zijn terug te lezen in de 'Economisch Wegwijzer 2010'. Hierin staat een top-20 met duurste files voor het goederenvervoer in 2009 (het meest recente jaar waarover alle cijfers beschikbaar zijn). Dit overzicht is door TLN en EVO aangevuld met een lijst infrastructurele prioriteiten voor de aanpak van de toekomstige mobiliteitsproblematiek.

Fileschade goederenvervoer: 1 miljard euro
Files veroorzaken niet alleen voor weggebruikers grote ergernis, maar met name voor het bedrijfsleven ook grote financiële schade. Goederen kunnen niet op tijd worden afgeleverd en de vrachtauto's staan nodeloos stil. Het is een kostenpost die doorwerkt in de totale logistieke keten. In deze 'Economische Wegwijzer' presenteren TLN en EVO de top-20 van trajecten waar in 2009 de duurste files van Nederland voor het vrachtverkeer stonden. TLN en EVO schatten de totale schade voor het bedrijfsleven als gevolg van de files voor het goederenvervoer op 800 miljoen tot 1,2 miljard euro. De directe vertragingsschade door tijdverlies en hoger brandstofverbruik bedroeg 378 miljoen euro.

Aanpak knelpunten voor langere termijn noodzakelijk TLN en EVO steunen de investeringen van het rijk in extra (spoedwet) rijstroken, want die leiden de komende jaren tot vermindering van de filedruk. Maar de organisaties benadrukken dat deze maatregelen niet voldoende zijn voor de middellange en lange termijn. Een vergelijking van de file top-20 met het investeringsprogramma van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (het 'MIRT'), laat zien dat een aantal knelpunten die in de Economisch Wegwijzer voorkomen niet snel genoeg worden aangepakt. Dit ondanks de hoge kosten die de files op deze trajecten veroorzaken. Dit geldt bijvoorbeeld voor de knelpunten op de ring Rotterdam en een aantal verbindingen met het achterland, zoals de A15 (Sliedrecht/Hardinxveld Giessendam/Nijmegen) en de A16 (Rotterdam-Breda). Tevens laat een oplossing voor de A27 (knooppunten Everdingen-Hooipolder) nog jarenlang op zich wachten. Ook waarschuwen TLN en EVO dat enkele belangrijke trajecten voor het vrachtverkeer zoals de A1 (Apeldoorn-Twente) en de corridor A58-A67 in de toekomst een groot knelpunt worden.

Wat moet er volgens TLN en EVO structureel verbeteren? Gebaseerd op het onderzoek door TNO en aanvullende analyse, zijn TLN en EVO van mening dat de komende jaren de volgende knooppunten met hoge prioriteit moeten worden aangepakt:

*A1 't Gooi

* Koppeling A8-A9

* A10 Noord

* Ring Utrecht A12, A27, randweg noord

* Knooppunt Hoevelaken A28/A1

* Ring Rotterdam A13/A16, A20, A15

* A15 (Sliedrecht/Hardinxveld
Giessendam)

* A16 (Rotterdam-Breda)

* Nieuwe Westelijke Oeververbinding
Rotterdam A15-A20

* A27 Everdingen-Hooipolder

* Corridor A58-A67

* A15 Ressen-Zevenaar

* A50 Grijsoord-Ewijk

* A1 Apeldoorn-Twente

Bijlage(n): 'Economische Wegwijzer' en 'Economische Wegwijzer: nader verklaard'