Samen meten en taalresultaten boeken in het voortgezet onderwijs:


Rotterdams (taal)effect convenant wordt op 3 december ondertekend

ROTTERDAM, 20101129 -- Op vrijdag 3 december ondertekenen de drie bestuurders - de heer J. Rath van BOOR, de heer W. Littooij van CVO en de heer G.L.J. Visser van LMC Voortgezet Onderwijs - het Rotterdams (taal)effect convenant in aanwezigheid van wethouder, de heer H. de Jonge, van jeugd, onderwijs en gezin.Plaats van handeling is de collegezaal van het Erasmiaans Gymnasium.

Het programma start om 15.00 uur en omvat een interactief deel met ruimte voor vragen en discussie en de formele ondertekening om 16.00 uur. Het geheel wordt uiteraard omlijst met amusement. Zo is Rotterdams Stadsdichteres Jana Beranová is bereid gevonden speciaal voor deze formele start een gedicht te schrijven. Zij draagt dit tijdens de bijeenkomst voor.

Ruim 50 scholen al in oktober van start!
Rotterdams (taal)effect is de naam die gegeven is aan het initiatief van Boor, CVO en LMC om gezamenlijk de taalprestaties van leerlingen in het Rotterdams voortgezet onderwijs te verbeteren.

Het gezamenlijk initiatief is eind oktober/begin november gestart met een pilot. Leerlingen van alle eerste klassen van ruim 50 voortgezet onderwijsscholen deden een taaltoets (Diataal). Op dit moment worden de resultaten van de eerste toets geanalyseerd en geïnterpreteerd op grond waarvan de scholen van adviezen op het gebied van hun taalonderwijs worden voorzien. In mei volgt een tweede toetsing.
Vergelijking van de resultaten op bovenbestuurlijk niveau moet inzicht bieden in de effectiviteit van de verschillende interventies en werkwijzen.

Na positieve evaluatie van de pilot ( scholen van Boor zijn vorig jaar al gestart met de Diataal toetsen; de resultaten van het 1e cohort worden tijdens de bijeenkomst gepresenteerd) zal de aanpak in schooljaar 2011/2012 door scholen en besturen in de reguliere structuren worden geïmplementeerd.

Doelstellingen:
* Zichtbaar maken en versterken van de taalprestaties van Rotterdamse leerlingen c.q. Rotterdamse VO-locaties.
* Deling en versterking van de kennis en kunde op het gebied van analyse, interpretatie van (Diataal-) toetsresultaten en de vertaling daarvan naar taalbeleid.
* Inzicht in effectiviteit van werkwijzen op het gebied van het taalonderwijs in de eerste en tweede klassen van het Rotterdamse voortgezet onderwijs.
* Inbedding van de verworven kennis en kunde in het reguliere beleid van de besturen en scholen, zodat een pilot een structuur wordt.

De ondertekening van het convenant door de drie voorzitters van de colleges van bestuur, gebeurt in aanwezigheid van wethouder Hugo de Jonge, die voorafgaande aan de officiële ondertekening zelf een Diataaltoets zal voltooien (fotomoment)

LMC Voortgezet Onderwijs





Ingezonden persbericht