Maastricht University

Geachte redactie,

Vrijdag as. verschijnt in de Lancet een artikel, waarin 20 vooraanstaande academici en zorgprofessionals pleiten voor ingrijpende hervormingen van de gezondheidszorg. Volgens hen worden wereldwijd jaarlijks een miljoen zorgprofessionals opgeleid, die onvoldoende zijn toegerust voor de huidige problemen in de zorg: "High-income countries are struggling to adapt to increasing costs and changing demographics of their populations, while in poorer nations it is obviously much worse. A large proportion of the 7 billion people who inhabit our planet are trapped in health conditions of a century ago." De auteurs, onder wie prof. Julio Frenk, decaan van de Harvard School of Public Health en dr. Lincoln Chen van de China Medical Board in Cambridge USA, geven in hun artikel tien aanbevelingen voor verbeteringen van het onderwijs, zowel inhoudelijk als organisatorisch. Een samenvatting van deze publicatie wordt gegeven in bijgevoegd persbericht van de Lancet.

De publicatie gaat vergezeld van een commentaar van vier geneeskundestudenten. Onder hen bevindt zich Robbert Duvivier, vijfdejaars geneeskundestudent aan de Universiteit Maastricht. Zij schreven hun commentaar op persoonlijke titel, maar werden hiertoe uitgenodigd als bestuursleden van de internationale organisatie IFMSA (International Federation of Medical Students' Associations), die de belangen behartigt van in totaal 1,2 miljoen geneeskundestudenten in 97 landen. De studenten benadrukken de vitale rol van studenten in het hervormingsproces en beschrijven mogelijke acties die studenten en hun organisaties kunnen ondernemen. Zij onderschrijven het belang van teamwork in het onderwijs. Studenten in verschillende zorgprofessies moeten al vanaf het begin van hun studie worden getraind in het werken in teams: "We emphasise the importance of involving students from different healthcare professions in the implementation process, and the contribution students already provide to meet t he recommendations. We strongly believe in the benefits of this effort, based on the understanding that the ultimate goal of health professionals' education is to improve the health of society."

Het artikel verschijnt vrijdag 3 december in The Lancet en is reeds online beschikbaar: http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(10)61854-5/fulltext (artikel Frenk et al) en http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(10)61968-X/fulltext (commentaar studenten).

Mocht u geĂŻnteresseerd zijn in dit onderwerp, dan kunnen wij u in contact brengen met Robbert Duvivier.




Maastricht University