Ingezonden persbericht


Den Haag, 3 december 2010

Ondernemers? Die doen de deur dicht

PvdA en D66 willen een van de grote energievreters in Den Haag aanpakken. De open winkeldeur. Hoe koud het ook is, de deur staat altijd open en met een beetje pech hangt er ook nog een verkeerd afgesteld luchtgordijn boven te loeien. Allemaal warmte die nutteloos verloren gaat.

Dat moet afgelopen zijn vinden de raadsleden van PvdA en D66. PvdA-woordvoerder Economie Mustafa Okcuoglu: "Bij ondernemers heerst de vrees dat een dichte deur tot omzetdaling leidt en een drempelverhogend effect zou hebben op klanten. Ik denk dat die vrees onterecht is en dat blijkt ook uit een pilot die op dit gebied is gehouden. De winst daarentegen is groot. Zowel voor de ondernemer als voor het milieu."

Niet van deze tijd
Zijn collega-raadslid en woordvoerder Duurzaamheid van D66 Tobias Dander deelt deze mening. "Al die open winkeldeuren zijn gewoon niet meer van deze tijd. Je laat thuis toch ook niet de hele dag je voordeur open staan terwijl het vriest? Als wij willen dat Den Haag klimaatneutraal is in 2040, dan zullen we allemaal ons steentje bij moeten dragen. Dat geldt ook voor ondernemers. De gemeente mag de winkeliers best op hun verantwoordelijkheid wijzen en hen stimuleren hun rol op te pakken."

Grondwerk
Den Haag hoeft gelukkig het wiel niet meer uit te vinden. De gemeente Amsterdam is hier al enige tijd mee bezig, heeft een pilot uitgevoerd en werkt samen met het Klimaatverbond en StoereVrouwen aan een convenant met winkelketens.

PvdA-woordvoerder Duurzaamheid Bas Sepers: "Het grondwerk is al verricht, zowel door de gemeente Amsterdam als door het Haags Milieucentrum die over dit onderwerp en de Amsterdamse pilot rapporteerden. Uit de Amsterdamse pilot kwam een energiebesparing van zo'n 40% en dat is toch niet mis. Nu is het moment gekomen om deze succesvolle aanpak op grote schaal toe te passen." "Zo betaalt milieuwinst zich dus ook duidelijk in de portemonnee uit", voegt D66-woordvoerder Economie Martijn Bordewijk daaraan toe.