Ingezonden persbericht


CONO Kaasmakers categoriewinnaar Duurzaamheid in Boerderij Business Top 100

Nummer 1-positie dankzij toonaangevendheid in duurzaam ondernemen

Westbeemster, 3 december 2010 - CONO Kaasmakers, het bedrijf achter onder andere Beemster kaas, is winnaar van de Boerderij Business Top 100 in de categorie Duurzaamheid. CONO Kaasmakers liet hiermee grote spelers als de Rabobank, ING en ABN AMRO achter zich.

De eerste plaats is een waardering voor de samenwerking tussen de melkveehouders, CONO Kaasmakers en ijsproducent Ben & Jerry's. Sinds 2007 werken beide bedrijven samen onder het motto 'Blije koeien, blije boeren en blije aarde'. In het duurzaamheidsprogramma Caring Dairy organiseren CONO Kaasmakers en Ben & Jerry's jaarlijks 150 gezamenlijke workshops voor veehouders, waarin ze leren hoe zij duurzaam melk kunnen produceren. Daarnaast is CONO Kaasmakers continu bezig om de keten van koe tot kaas te optimaliseren en maakt het bedrijf in zijn processen gebruik van groene stroom en systemen die water- en energiegebruik minimaliseren.

Duurzame soja

Onderdeel van het Caring Dairy-programma is het gebruik van duurzaam geteelde soja in het krachtvoer van de koeien. CONO Kaasmakers en Ben & Jerry's sloten hiertoe een samenwerkingsovereenkomst met het Wereldnatuurfonds, Solidaridad en Stichting Natuur en Milieu. Dit heeft tot resultaat dat lokale sojatelers hulp krijgen bij het investeren in duurzame teeltmaatregelen en bij de certificering hiervoor. Ook zijn ze verzekerd van een eerlijke prijs voor hun product.

Lean and Green Award
Onlangs kreeg CONO Kaasmakers samen met zijn transporteurs de 'Lean and Green Award' uitgereikt. Het programma Duurzame Logistiek kende de award toe voor het initiatief om tot een optimale route van de RMO (Rijdende Melk Ontvangst) te komen. Dit doet CONO Kaasmakers met grote tankwagens die rijden op een groen 'Bi-Fuel'-systeem. Het bedrijf investeert in innovaties om het milieu nu en in de toekomst zo min mogelijk te belasten.

###

CONO Kaasmakers

CONO Kaasmakers, de coöperatie achter Beemster kaas, heeft de ambitie om de lekkerste en duurzaamste kaas te maken. Het bedrijf introduceerde in 2002 als eerste in Europa premies voor melkveehouders die hun koeien buiten laten grazen. Sinds 2008 werkt de coöperatie samen met ijsmakers Ben & Jerry's aan het duurzaamheidsprogramma Caring Dairy. Daarmee werkt de coöperatie aan het verduurzamen van de keten van koe tot kaas. Zij trekt hierbij op met ketenpartners, zoals melkveehouders en transporteurs. Het duurzaamheidsprogramma Caring Dairy staat voor blije koeien, blije boeren en een blije aarde. Binnen Caring Dairy bepalen veehouders zelf hoe ze hun eigen melkveebedrijf verduurzamen. De nadruk ligt daarbij op de vijf belangrijkste aspecten voor de Nederlandse melkveehouderij: bedrijfseconomie, landschap, arbeidsomstandigheden, energieverbruik en dierenwelzijn. De vijfhonderd veehouders van de coöperatie leveren jaarlijks 315 miljoen kilogram melk. CONO Kaasmakers maakt jaarlijks 28 miljoen kilo kaas.

###