Ingezonden persbericht


Makro ontvangt MSC certificaat voor haar restaurants in Vianen en Nijmegen

Als eerste in haar branche zet Makro MSC gecertificeerde vis op de menukaart

Diemen, 3 december 2010 - Vandaag hebben het restaurant van Makro Vianen en Nijmegen als eerste in de branche het MSC certificaat voor traceerbaarheid van visproducten in ontvangst genomen. Dit gebeurde tijdens een speciale duurzame visdag in de vestiging Vianen. Naast de certificering van de visafdelingen in Nederland en de verkoop van visproducten met het MSC keurmerk, zet Makro een volgende stap in het verduurzamen van haar activiteiten met de certificering van deze twee restaurants.

De certificering van de Makro-restaurants houdt in dat er op de menukaart MSC gecertificeerde visgerechten worden aangeboden. Bovendien zijn de operationele procedures geborgd zodat deze voldoen aan de standaard van het Marine Stewardship Council voor traceerbaarheid; de internationale organisatie en standaard voor duurzame visserij. Daarnaast kiezen Makro Vianen en Makro Nijmegen ervoor om naast MSC gecertificeerde vis alleen vissoorten te serveren uit de groene kolom van de viswijzer.

Met de ontvangst van het MSC certificaat voor haar restaurants in Vianen en Nijmegen heeft Makro binnen haar visketen een nieuwe stap gezet. De visafdelingen van Makro in Nederland waren al MSC gecertificeerd en ook in het assortiment bevinden zich vele MSC gecertificeerde visproducten. Makro heeft de ambitie om in 2011 ook haar restaurants in alle andere vestigingen in Nederland te laten certificeren.

Jean-Pierre Bienfait, algemeen directeur van Makro Nederland: 'Deze MSC certificering bekrachtigt dat we als groothandel voor ondernemend Nederland duurzaamheid, in constructieve samenwerking met externe partijen, in daden weten om te zetten. Deze weg zullen we blijven volgen.'

Ingeborg Oosterhuis, Marine Stewardship Council (MSC): ' Wij zijn enorm blij en trots met de certificering van de eerste Makro restaurants. Voor MSC is hiermee een belangrijke nieuwe stap gezet binnen de foodservice. Makro geeft hiermee een goed voorbeeld van duurzaam ondernemerschap naar haar ondernemende klanten. Het moedigt op deze wijze ondernemers aan om dit zelf ook te doen'.

Doeke Faber, voorzitter van het Productschap Vis: 'Dit is een uitstekend initiatief om ondernemers meer met verantwoord gevangen vis kennis te laten maken. Het is een erkenning van en aanmoediging voor de Nederlandse vissector, die hard werkt aan verdere verduurzaming van haar product.'

Duurzaamheid is een van de pijlers van het beleid van Makro Nederland en heeft al vele concrete initiatieven opgeleverd op het gebied van food- en non-foodproducten. Van duurzame, UTZ gecertificeerde cacao voor het eigen merk chocoladeletters tot een Lean & Green Award vanwege CO2-vermindering in de logistieke keten. Makro gaat met duurzaamheid verder op de ingeslagen weg, waar mogelijk in samenwerking met verschillende partners in de ketens.

Makro Nederland

Makro Nederland heeft in Nederland 17 groothandelvestigingen. De organisatie heeft een food- en non-food-assortiment van meer dan 50000 artikelen onder een dak. Makro wil het haar klanten nog gemakkelijker en efficiënter maken met een uitgebreid pakket van producten en diensten. Makro biedt werk aan meer dan 5400 medewerkers. Makro Nederland is onderdeel van METRO Cash & Carry International.

METRO Cash & Carry International

METRO Cash & Carry International is vertegenwoordigd in 31 landen met meer dan 670 zelfbedieningsgroothandels. Met meer dan 100.000 medewerkers wereldwijd heeft het bedrijf een omzet gerealiseerd van ¤ 311 miljard in 2009. METRO Cash & Carry is een sales-divisie van METRO Group, een van de grootste en meest belangrijke internationale retailbedrijven. In 2009 heeft METRO Group een omzet van ¤ 66 miljard gerealiseerd. HHet bedrijf telt circa 300.000 werknemers en heeft meer dan 2100 verkooppunten in 34 landen.