Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

A4 Delft-Schiedam: IODS veranderde spelregels

Al vijftig jaar bestaat er verzet tegen de A4 tussen Delft en Schiedam, een stuk snelweg van 7 kilometer dwars door het groene Midden-Delfland. Het IODS (Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam) leek uitkomst te bieden. Deze adviescommissie betrok lokale overheden en maatschappelijke partijen bij de inpassing van de weg en bij de kwaliteitsprojecten om het hele gebied een impuls te geven. De Milieufederatie Zuid-Holland (MZH) had zitting in het IODS, maar is daar in oktober 2010 uit gestapt, omdat tussentijds de spelregels werden veranderd. Ook gaat de MZH bij de Raad van State tegen het tracébesluit in beroep.

IODS
In maart 2010 was het Ontwerp Tracébesluit voor de A4 Delft-Schiedam klaar. Volgens de Milieufederatie voldeed dit ontwerp niet volledig aan de eisen uit het IODS convenant. Bovendien liepen de uit te werken kwaliteitsprojecten ver achter op schema in vergelijking met de weg zelf. Hierover vonden in de IODS-commissie stevige discussies plaats. Daar is op zichzelf niets op tegen. Maar na die bijeenkomst zijn de maatschappelijke organisaties niet meer betrokken bij de invulling van de kwaliteitsprojecten, ook al schrijft het IODS convenant voor dat alle partijen inbreng moeten hebben. Het gevolg was dat de MZH en andere organisaties in september 2010 werden geconfronteerd met een bestuurlijke overeenkomst die Rijk, lokale overheden en provincie de volgende dag zouden ondertekenen. In deze overeenkomst zijn de detailafspraken over de kwaliteitsprojecten vastgelegd.

De Milieufederatie stelt vast dat de spelregels zoals vastgelegd in het convenant, met voeten zijn getreden: "wij zijn niet als gelijkwaardige partner betrokken bij de invulling van de kwaliteitsprojecten en kunnen daarom noch verantwoordelijkheid dragen voor uitvoering van deze projecten, noch daarover naar onze achterban toe verantwoording afleggen". Daarom besloot het bestuur van de Milieufederatie in oktober 2010 om uit het IODS te stappen. Overigens is niet alleen de Milieufederatie ontevreden over de procesgang binnen het IODS. De Klankbordgroep van het IODS, waarin diverse lokale organisaties zaten, is om dezelfde reden uiteengevallen.

Raad van State
Het definitieve Tracébesluit voor de A4 Delft-Schiedam en de totstandkoming ervan zijn volgens de MZH op een aantal punten in strijd met de wet- en regelgeving. Daarom gaat de Milieufederatie samen met haar achterban, bij de Raad van State tegen het Tracébesluit in beroep. "Wij willen een democratisch en rechtmatig besluitvormingsproces waarborgen. Een deel van ons beroepschrift richt zich op het doorkruisen van wet- en regelgeving. Zo is er geen plan-MER gemaakt", aldus de Milieufederatie. Ook de inpassing van de weg komt in het beroepschrift aan de orde. Een concreet aandachtspunt is bijvoorbeeld dat de luchtkwaliteit rond het Kethelplein in Schiedam dusdanig verslechtert dat de Europese normen worden overschreden. Het is de verantwoordelijkheid van de Milieufederatie om daarop te wijzen en om de kwaliteit van de leefomgeving te bewaken.

Stap terug
De maatschappelijke organisaties is in het IODS de kans ontnomen om mee te denken over de kwaliteitsprojecten. "Niet de Milieufederatie, maar de IODS-voorzitter besloot om onze rol als co-producent van beleid te minimaliseren. Dat besluit drong ons terug in een traditionele rol van consument van beleid, voor wie het aantekenen van juridisch bezwaar een belangrijk instrument is. Dat is niet onze voorkeur, want het zet de klok terug en wij willen vooruit."

Persbericht Milieufederatie Zuid-Holland 3 december 2010




Ingezonden persbericht