Vrije Universiteit Amsterdam

Ideemanagement: creatieve processen in drie organisaties


* Startdatum: 06-12-2010


* Tijd: 11.45


* Locatie: Aula


* Titel: Idea management. Unravelling creative processes in three professional organizations


* Spreker: H.J. Bakker


* Promotor: prof.dr. M.B. Veenswijk


* Onderdeel: Faculteit der Sociale Wetenschappen


* Wetenschapsgebied: Sociale wetenschappen


* Evenementtype: Promotie

Han Bakker deed onderzoek naar ideemanagement bij drie organisaties: acties die worden ondernomen om ideeën verder te krijgen in een organisatie. Hoewel de roep om innovatie en vernieuwing tegenwoordig luid is, blijkt het uitvoeren van ideeën in organisaties niet eenvoudig. Aan de werknemers lijkt het niet te liggen. Ook in situaties waarin niet aan het stimuleren van ideeën gedaan wordt blijkt er een grote hoeveelheid aan ideeën te worden gerapporteerd. Een eerste belemmering die voorkomt is dat creativiteit in organisaties soms actief afgehouden wordt door het management. De top roept wel om innovatie, maar volgt zijn eigen prioriteiten en lijkt niet geïnteresseerd in ideeën van werknemers. Een gangbare gedachte is dat creativiteit autoriteit zou ondermijnen, maar daarvan is tijdens het onderzoek van Bakker niets gebleken.

In de tweede plaats blijkt de roep om creativiteit soms een vorm van frontstage creativiteit, omdat zij niet vergezeld gaat met het beschikbaar stellen van routes of middelen. Daar waar ideeën wel serieus worden genomen en er fondsen beschikbaar komen, ontstaan er politieke processen voor de verdeling van dat geld. Dit noemt Bakker het crea-politieke proces. Uitvindingen blijken niet vanzelfsprekend een afgeleide te zijn van kennis, maar ontstaan in een krachtenveld van onderhandelen, lobbyen, netwerken en kennisontwikkeling. De uitvinder of werknemer met een goede reputatie, die goed is in het presenteren van zijn bevindingen en die strategisch goed door de organisatie kan manoeuvreren is hierbij in het voordeel. Voor organisaties is het hebben van een computerondersteund ideemanagementsysteem, ondersteund door fondsen, duidelijk een voordeel.

Bakker concludeert dat innovatie in Nederland verbeterd zou kunnen worden door creativiteit van werknemers in organisaties niet af te knijpen en door frontstage creativiteit om te buigen tot productieve vormen van werken. Daarnaast kunnen ideemanagementsystemen verbeterd worden door ze enerzijds te verbinden met processen van creatief denken en kennisdelen en anderzijds door ze te integreren met de bestaande organisatiecultuur.

Het volledige proefschrift is te downloaden via VU-dare
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam