Blauw Research


Opvattingen privacy veranderen snel

6 december 2010 door, Blauw Research

Opvattingen over de noodzaak en wijze van privacy bescherming veranderen snel. Slechts een kwart van de bevolking heeft vandaag de dag problemen met cameratoezicht op straat. Daarentegen is het vertrouwen in de omgang met privé gegevens op internet laag. Wel ziet men steeds vaker de voordelen van sociale media sites. Dit blijkt uit de resultaten van een peiling op Opinieland.nl en nl.Choozz.com - de onderzoekspanels van SSI - welke geanalyseerd zijn door onderzoekbureau Blauw Research.

Hoewel discussies over cameratoezicht nog vers in het geheugen liggen, beschouwt het merendeel van de Nederlanders deze maatregel inmiddels niet langer als een inbreuk op de privacy: slechts een kwart heeft er uitgesproken problemen mee.

Momenteel maakt de Nederlander zich veel meer zorgen over zijn persoonsgegevens op internet. Slechts 20% geeft aan vertrouwen te hebben in een zorgvuldige omgang met zijn/haar persoonsgegevens op internet. Bijna de helft ervaart cookies als een probleem. En bijna 30% van de werknemers in loondienst zegt te vermoeden dat de werkgever registreert welke websites door medewerkers zijn bezocht.

Desondanks lijkt angst voor sociale media websites langzaam weg te ebben. Tegenwoordig ziet 42% van de Nederlanders de social media eerder als een kans om informatie uit te wisselen, dan als een bedreiging (25%). Circa 5% heeft zelfs voorkeur om bij het zoeken naar een nieuwe baan gebruik te maken van social media sites; Hyves en LinkedIn zijn daarbij het meest populair.