Rijksoverheid
3 december 2010
Maten voor gemeenten 2010
Hierbij ontvangt u de studie van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) Maten
voor gemeenten 2010. Maten voor gemeenten 2010 is de negende studie van een
reeks. De studies zijn verricht in opdracht van de directie Openbaar Bestuur en
Democratie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De
studies zijn een uitvloeisel van het Plan van Aanpak Transparantie in de financiële
verhouding en zijn bedoeld om een beter inzicht te krijgen in de relatie tussen
gemeentelijke productie (prestaties) en gemeentelijke uitgaven op macroniveau.
Uit beleidsoogpunt zijn zowel financiële gegevens als productiegegevens van belang
om zicht te krijgen op wat gemeenten met hun collectieve middelen tot stand
brengen. De studie bestaat uit (a) een jaarlijkse terugblik die vooral een
actualisatie inhoudt van de ontwikkelingen van de uitgaven en de productie, nu
voor de periode 2003!2008 (b) één of meer specifieke onderwerpen als verdieping
van het onderzoek.
Trendmatige uitkomsten SCP over de periode 2003 - 2008
Uitgaven In de periode 2003!2008 daalden, gecorrigeerd voor inflatie, de uitgaven
van gemeenten voor de onderzochte taakvelden met gemiddeld 0,2% per jaar.
Vooral de periode 2003!2006 droeg bij aan de daling, terwijl in 2007 en 2008 de
uitgaven weer toenamen. De eerst optredende daling komt vooral door
bezuinigingen en afstoten van taken, zoals bij het onderwijs. De stijging in de
laatste twee jaren komt vooral door uitbreiding van het gemeentelijke takenpakket.
Vanaf 2007 zijn de gemeenten verantwoordelijk geworden voor de huishoudelijke
hulp, vanaf 2008 hebben de gemeenten een groeiende betrokkenheid bij de sociale
werkvoorziening.
Productie De productie ofwel het aantal concreet verleende diensten van
gemeenten liep in de periode 2003!2008 gemiddeld terug met bruto 0,8% per jaar.
Bij gelijkblijvend takenpakket zou dit 1,2% zijn geweest, want deze daling is voor
een deel een gevolg van het afstoten van taken, zoals reeds is opgemerkt. De
gemeten verandering van de productie blijft dus systematisch achter bij de
verandering in de uitgaven, zoals hierna nader wordt toegelicht.
Relatieve kostprijs De relatieve kostprijs, als verhouding van uitgavencijfers en
productiecijfers, van de gemeentelijke dienstverlening vertoont een gemiddelde
stijging van 0,7% per jaar. Onderzoek van het SCP heeft uitgewezen dat de
waargenomen stijging van de relatieve kostprijs niet tot de gemeentelijke
dienstverlening is beperkt, maar ook optreedt bij terreinen als zorg en onderwijs.
Deze stijging kan onder meer worden verklaard doordat de arbeidsproductiviteit
van publieke diensten bij de marktsector achterblijft, terwijl de
loonkostenontwikkeling wel min of meer marktconform verloopt. Voor een deel
heeft dit te maken met de aard van de geleverde diensten, die zich vaak niet !
zoals veel marktgoederen ! lenen voor mechanisering en automatisering van de
productie. Voor een ander deel kan ook het onvolledig meten van de kwaliteit en
effectiviteit van de productie een verklaring vormen voor de gevonden toename van
de kostprijs. Bovendien is er bij overheidsproductie soms sprake van een
prestatieparadox, zoals bij bijstandverlening en veiligheid, waar uitgavenstijging
ook bedoeld kan zijn om de prestaties juist terug te dringen. In het rapport wordt
daarover opgemerkt dat de pogingen van gemeenten om het bijstandsvolume te
beheersen succesvol lijken. Op het prioritaire beleidsterrein van Openbare Orde en
Veiligheid was er sprake van een sterke groei van de reële uitgaven van 7% per
jaar, met als intentie productiebeperking.
Verdiepingsonderzoek over profijt van gemeenten voor typen huishoudens
In totaal kon 16 miljard euro aan gemeentelijke uitgaven worden toegerekend aan
typen huishoudens, die zijn onderscheiden naar inkomen, opleiding, inkomensbron,
herkomst, samenstelling en leeftijd. Hiervan had 6 miljard euro betrekking op de
bijstand. Het profijt is groter naarmate het inkomen of de opleiding lager is.
Bijstandontvangers profiteren het meest van de gemeentelijke uitgaven en
vroeggepensioneerden en ontvangers van studiefinanciering het minst. Naar land
van herkomst blijkt het profijt van migrantenhuishoudens veel groter te zijn dan
dat van autochtone huishoudens. Naar de samenstelling profiteren
eenoudergezinnen en paren met kinderen het sterkst van de gemeentelijke
uitgaven. Inwonende kinderen en paren van 65 jaar of jonger zonder kinderen
profiteren het minst. Een geringer dan gemiddeld profijt komt voor bij de jonge
huishoudens en de huishoudens van de leeftijdsgroep 65!74 jaar. De leeftijdsgroep
25!44 jaar zit boven het gemiddelde profijt. Het totaalbeeld van de profijtverdeling
wordt overheerst door een kleine bijstandsgroep met een relatief hoog bedrag aan
bijstand.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
J.P.H. Donner