Woningcorporatie Ymere

Het laatste kunstwerk van Mina Wu

6-12-2010

Witte bloemen sieren het metselwerk van enkele gevels van de nieuwe woningen van Het Plateel in Purmerend

Oplevering 144 koop- en huurwoningen Het Plateel in Purmerend

Witte bloemen sieren het metselwerk van enkele gevels aan de Wagenweg van de nieuwbouwwijk Het Plateel in Purmerend. In 2007 werkte de Taiwanese Mina Wu (1976-2009) met M3H architecten aan het ontwerp, het laatst uitgevoerde ontwerp van deze talentvolle ontwerper. Over het werk van Mina Wu heeft Ymere een boek gemaakt met bijdragen van Louise Schouwenberg en Dirk van Weelden.

Op woensdag 1 december 2010 is Het Plateel in Purmerend opgeleverd en gedenken bewoners, vrienden en bekenden Mina Wu.

Tegelijkertijd is het boek gepresenteerd en ontvangen ontwerper Gijs Bakker, oud-docent van Mina aan de Design Academy Eindhoven en wethouders gemeente Purmerend Roald Helm en Hans Krieger de eerste exemplaren.

Jugendstil in Mangastyle
Het nieuwe woongebied Het Plateel is ontworpen door vier architectenbureaus: ANA Architecten, Geusebroek Stefanova Architectenbureau, Inbo en M3H architecten. De architectuur refereert aan eeuwenoude ambachtelijke kwaliteit met de kenmerkende sfeer en vertrouwdheid van de negentiende eeuwse buurten.

De naam van de wijk verwijst naar de plateelbakkerijen die rond 1900 in Purmerend en omgeving waren gevestigd. Het Purmerends Jugendstil aardewerk uit die tijd wordt gekenmerkt door bont gekleurde en lineair grafische voorstellingen, van vooral bloemmotieven. De decoratieve en innovatieve aspecten van dit keramiek vormden het uitgangspunt in de keuze voor een ontwerper die door een kunsttoepassing een relatie met die geschiedenis zou creëren.

Het werk van Mina Wu sluit daar goed bij aan en heeft zelfs in de thematiek (bloemen, natuur) overeenkomsten met Jugendstil. In 2007 kreeg Ming-Lun Wu, bekend onder de naam Mina Wu, van woningcorporatie Ymere de opdracht een ontwerp te maken. Geïnspireerd door de Jugendstil motieven, besloot Wu tekeningen van bloemen op de gevels aan te brengen.

Na overleg met de architect stelde ze voor om bakstenen te gebruiken om mee te tekenen. In de donkere bakstenen onderlaag moest met een lichte steen een tekening worden aangebracht. Niet zozeer als mozaïek, maar eerder verwijzend naar pixels in digitale beelden. Zo is een tijdloos motief ontstaan, uitgevoerd in een hedendaagse stijl.

Minafication
Mina Wu slaagde er in haar korte carrière in om menig sieraad, object, textiel, stukje muur te minaficeren: Het wordt daardoor een beetje van mij. Ik laat zien wie ik ben en laat een deel van mijn identiteit achter. Of beter, ik laat mijn zoektocht zien naar identiteit.

Louise Schouwenberg schrijft: Allereerst wilde ze uitdrukking geven aan de dingen die haar bezighielden, in de hoop dat anderen zich daarmee konden identificeren. Tegelijkertijd hoopte ze met interventies in bestaande, doodnormale dingen, dat mensen méér oog zouden krijgen voor het kleine, de dingen waar we meestal aan voorbij lopen maar die het verdienen om gekoesterd te worden. Goed design moest volgens haar aansluiten bij het leven van alledag, bij al die dingen die constant om ons heen zijn.

Kunstopdracht
Uitgangspunt bij de kunstopdrachten van Ymere is de binding die bewoners en omwonenden hebben met hun woning en hun buurt. Door te investeren in goede architectuur en in beeldende kunst investeert Ymere in de kwaliteit én identiteit van de woonomgeving. Het ontwerp van Mina Wu zal blijvend kwaliteit aan Het Plateel toevoegen. En zo blijft zij door het lange leven van haar ontwerpen minstens even zo lang van betekenis.