Multimediale kerstcampagne Return to Sender

06/12/2010 14:19

Stichting Return To Sender

Return to Sender start multimediale kerstcampagne!

Wat doet Beau van Erven Dorens met babyslofjes uit Nepal? Wie heeft de Indiase clutch van Chantal Janzen ingepikt? Wat betekent de tassenhanger uit Brazilië voor Linda de Mol?

Campagne brengt maker en koper samen

In de campagne die Return to Sender is gestart worden de verhalen verteld àchter de producten die we dagelijks gebruiken.

Katja Schuurman: "We leven in een wereld waarin we omringd worden door spullen. Al die producten hebben een verhaal. Meestal kennen we die verhalen niet. De producten zijn anoniem voor ons en roepen geen gevoel op. Als je de verhalen wel kent, mooi of lelijk, gaan ze voor je leven."

De Return to Sender producten zijn producten met een goed verhaal. Ze worden gemaakt in de armste regio's van de wereld en in Nederland verkocht. De winst die Return to Sender maakt vloeit terug naar de producenten en educatieve projecten in de regio's van herkomst.

De inspirerende verhalen achter onze producten willen we graag tot leven brengen. We vertellen waar de producten vandaan komen, hoe ze gemaakt worden en welke eeuwenoude symboliek erachter schuilgaat. En we vertellen over de mensen achter de spullen.

In de campagne gaan we tevens op zoek naar het verdere verloop van het verhaal. We vragen aan elke consument nu ook hùn verhaal te vertellen. Als zij iets kopen, gaat het verhaal van het product namelijk verder. Wat gebeurt er met dat dekentje, waarheen reist die tas, aan wie geven ze dat speeltje en waarom? Pas dan is het verhaal van een product compleet. En zoals wij de verhalen horen van de mensen daar, de makers, vertellen wij hen onze verhalen. Zo is de cirkel rond.

TV-spots op SBS, Veronica en NET5

Vanaf 6 december worden dagelijks spots uitgezonden die de kant van de maker én de koper van een Return to Sender product belichten. Zo vertelt Alciene Maria de Lima uit Brazilië (de maker) haar kant van het verhaal, terwijl Katja Schuurman en Beau van Erven Dorens hun kant vertellen: het verhaal van de koper. De spots wijken af van de 'normale' tv-spot formats, de koper en maker worden letterlijk geportretteerd aan de hand van hun verhaal: 'door de verhalen zie je pas de mensen'. Bekijk de spots op www.returntosender.nl/nl/campagne.

Online aandacht op MSN

Op MSN.nl wordt regelmatig aandacht aan de campagne besteed. Via advertorials, video's en quizzen worden ook online de verhalen tot leven gebracht! Kijk op www.MSN.nl

Bekende Nederlanders vertellen hùn verhaal

Ter inspiratie heeft Return to Sender een aantal bekende mensen gevraagd om hun verhaal achter een Return to Sender product te vertellen. Kijk op www.returntosender.nl en zie wat het verhaal is van Beau van Erven Dorens, Linda de Mol, Chantal Janzen, Jan Mulder, Rob Kamphues, Bert Koenders, Ellen ten Damme, Aaf Brandt Corstius, Thomas Acda, Birgit Schuurman, Michiel Huisman, Paulien Cornelisse, Dennis van Leeuwen, Lauren Verster, Eva van der Gucht, Art Rooijakkers e.a.

Kerstcollectie in HEMA

De kerstcollectie van Return to Sender is nu verkrijgbaar in vrijwel alle HEMA-filialen en bevat voor ieder wat wils. Van kleurrijke kersthangers van vilt uit Brazilië, tot handgeborduurd tafellinnen uit India en van houten kerstengeltjes uit Vietnam tot glinsterende kersthangers uit Bangladesh!

Kopers kunnen hun verhalen kwijt op het label dat aan de producten hangt en online op www.returntosender.nl. De verhalen zijn te lezen op www.returntosender.nl en op www.MSN.nl wordt regelmatig aandacht besteed aan de campagne. Van 6 t/m 24 december zijn de TV-spots te zien op SBS6, Veronica en NET5.

De najaarscollectie 2010 is nu in HEMA verkrijgbaar, kijk op www.hema.nl. Zie bijlage voor een overzicht van de producten.

En wat is jouw verhaal?! Vertel het nù op www.returntosender.nl!

Achtergrond

In 2006 heeft Katja Schuurman de stichting Return to Sender opgericht. Om daarmee een bijdrage te leveren aan het stimuleren van economische ontwikkeling in de armste regio's van de wereld. Return to Sender zoekt samen met HEMA naar bijzondere producten uit de armste gebieden van de wereld. De producten worden zo ontworpen door de stylistes van HEMA dat zij de westerse consument aanspreken. Vervolgens worden de producten gemaakt in het land van herkomst en verkocht via de winkels van HEMA. Daarnaast verkoopt Return to Sender relatie- en eindejaarsgeschenken via het business-to-business kanaal.

De winst die Return to Sender in Nederland maakt, vloeit terug naar de producenten en educatieve projecten in de regio's van herkomst: Return to Sender! Op dit moment werkt Return to Sender met meer dan 20 verschillende producenten uit 17 landen.

HEMA is vanaf 2007 betrokken als founding father van de stichting Return to Sender. De eerste collectie lag in najaar 2007 in de Nederlandse vestigingen van HEMA. Wil je meer weten over de projecten, kijk dan op www.returntosender.nl.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.returntosender.nl