Gemeente Berkelland

`de portemonnee van Berkelland'?

Hoe zit het met `de portemonnee van Berkelland'?

`Uitgaven zijn voor het grootste deel verplicht...'

U leest het regelmatig in de krant: Berkelland komt geld tekort. We moeten bezuinigen. Allerlei financiële termen vliegen u om de oren: begroting, uitkering uit het gemeentefonds, reservepositie.... Elk jaar betaalt u voor een deel mee aan de Berkellandse samenleving: Er glijdt een belastingaanslag in uw brievenbus. Maar hoe zit dat nu precies met die portemonnee van Berkelland? Hoe ziet het huishoudboekje van de gemeente er uit?

Deze weken willen we in een serie artikelen in BerkelBericht vragenderwijs uitleggen hoe het zit met de inkomsten en uitgaven van de gemeente Berkelland. De afgelopen weken ging het over de begrotingsbehandeling in het algemeen, de begroting 2011 in het bijzonder (inclusief diverse bezuinigingsvoorstellen), de inkomsten en de reserves van de gemeente. Deze keer hebben we het over de uitgaven van de gemeente.

Hoeveel geeft de gemeente jaarlijks uit?

Op de begroting van de gemeente Berkelland voor 2011 staat 91 miljoen euro aan inkomsten en uitgaven. In de bestaande uitgaven moet de komende vier jaar 8,3 miljoen worden bezuinigd.

Waar wordt het geld aan besteed?

WWB/WSW
22,5 miljoen

De werkloosheidsuitkeringen (Wet Werk en Bijstand) en de kosten voor de Hamelandmedewerkers (Wet Sociale Werkvoorziening) is de grootste uitgavenpost op de gemeentelijke begroting.

Salarissen
18 miljoen

De 275 medewerkers (functie-eenheden, `fte's') van de gemeente, van baliemedewerker tot plantsoenmedewerker en van brandweerman (m/v) tot griffiemedewerker, verrichten heel veel verschillende werkzaamheden. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan: het verstrekken van paspoorten en rijbewijzen, het in stand houden van schoolgebouwen en riolen, het regelen van het ophalen van huisvuil, het uitbrengen van dit BerkelBericht, het ondersteunen van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad etc. Er waren 330 fte's voordat Berkelland in 2005 van start ging. Het zijn er nu dus 275 en over vier jaar daalt dat aantal verder tot 255.

`Rente en
afschrijving' 7 miljoen

Net zoals thuis met een hypotheek als u een koophuis heeft, schrijft de gemeente ook allerlei onroerend goed af. Bijvoorbeeld sportcomplexen, gebouwen en dergelijke. De gemeente stoot steeds meer van dit soort gebouwen en dergelijke af, bijvoorbeeld als het gaat om de privatisering van de sportaccommodaties. Ook dit bedrag zal de komende jaren dus omlaag gaan.

Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) 6,5 miljoen

Uitvoering van deze wet is heel belangrijk voor gehandicapten en ouderen. Allerlei hulp aan huis en hulpmiddelen (rolstoelen een dergelijke) worden hiervan betaald.

Onderhoud
wegen 5,5 miljoen

Berkelland is 26.000 ha groot. Er zijn dus veel gemeentelijke wegen (met een lengte van ongeveer 800 km!) te onderhouden. Daarbij letten we zeker ook op de veiligheid. Via de zogenaamde `wegcategorisering' stellen we steeds meer 30-km (bebouwde kom) en 60 km (buitengebied) zones in. De aangepaste inrichting die hiervoor nodig is nemen we mee met wegonderhoud dat we toch al zouden doen.

Subsidies
5,5 miljoen

Hier vallen onder andere de muziekschool, de bibliotheek, de sportsubsidies en het sociaal cultureel werk (Betula) onder. Op deze post moet de komende vier jaar 2,4 miljoen worden bezuinigd.

Riolering
5 miljoen

` Je ziet het niet, maar het is er wel'. Door ons enorme buitengebied hebben we onder andere bijna 900 km rioolbuis, 1765 pompputten en 14.245 straat- en trottoirkolken in onderhoud. Hier is veel geld mee gemoeid. De afgelopen jaren liepen de kosten door de aanleg van riolering in het buitengebied en het saneren van `overstorten' fors op. Door goede afspraken met het waterschap Rijn en IJssel, die toeziet op het voldoen aan de op dit punt geldende milieueisen, gaan de kosten niet verder omhoog.

Onderhoud
4,5 miljoen

Denk aan het onderhoud van gebouwen en sportaccommodaties. Omdat we onder andere sportaccommodaties afstoten, gaat dit bedrag de komende jaren ook naar beneden.

Afval
3 miljoen

Vooral het huisvuil, maar ook de bijdrage aan `Kringloop Aktief' valt hier onder. Om het te bekostigen betalen we allemaal afvalstoffenheffing.

Onderwijs
2 miljoen

Dit zijn vooral kosten voor het beheer van de gebouwen.

Gemeenschappelijke regelingen 2 miljoen

Het gaat dan vooral om de veiligheidsregio, de GGD en de regio Achterhoek. Hierop willen we de komende jaren 350.000 bezuinigen.

Overig
9,5 miljoen

Dan blijven er nog vele `losse bedragen' over als: de kosten voor burgemeester en wethouders en de gemeenteraad, communicatie, juridische zaken en dergelijke.

En daarmee is dan ook de 91 miljoen compleet.

Verschil in karakter tussen begrotingsposten

De onderwerpen op de gemeentebegroting zijn heel uiteenlopend van karakter.

Maar er is nóg een verschil. Heel veel uitgaven zijn verplicht. Een aantal andere niet. Het verstrekken van uitkeringen, het onderhouden van wegen, het in stand houden van schoolgebouwen zijn taken die zijn opgelegd door de rijksoverheid. Je kunt zeggen dat zo'n 73 miljoen verplichte uitgaven zijn. Over ongeveer 18 miljoen kan de gemeenteraad zelf beslissen. Maar dan nog zijn er allerlei verplichtingen. Je kunt het verstrekken van subsidie bijvoorbeeld niet van het ene op het andere moment stoppen. Het duurt dus vaak een tijdje om grotere veranderingen in deze uitgaven aan te brengen.