Gemeente Capelle a/d IJssel

Gratis Openbaar vervoer voor 65-plus

Sinds mei 2009 is het voor Capelse 65 plussers mogelijk om gratis te reizen met het openbaar vervoer. De gemeente heeft besloten dat ook in 2011 alle Capelse 65 plussers gratis gebruik kunnen blijven maken van de trams, metro's en bussen van de RET (uitgezonderd BOBbus en de Fast Ferry). Dit geldt tevens voor RandstadRail / metrolijn E op het traject Rotterdam tot en met Berkel-Westpolder.

Sinds mei 2009 is het voor Capelse 65 plussers mogelijk om gratis te reizen met het openbaar vervoer. De gemeente heeft besloten dat ook in 2011 alle Capelse 65 plussers gratis gebruik kunnen blijven maken van de trams, metro's en bussen van de RET (uitgezonderd BOBbus en de Fast Ferry). Dit geldt tevens voor RandstadRail / metrolijn E op het traject Rotterdam tot en met Berkel-Westpolder. Bent u 65 jaar of ouder? Dan kunt u doordeweeks vanaf 9.00 uur 's ochtends gratis reizen en in het weekend en op feestdagen de gehele dag.

Hoe kunt u gebruik maken van het gratis reizen in het gehele jaar 2011? Wat u moet doen om gebruik te maken van het gratis openbaar vervoer hangt af van een aantal zaken. 65 plussers hebben hierover begin december een brief ontvangen.

U bent al deelnemer van gratis openbaar vervoer tot en met 31 december 2010
U hoeft niets te doen. Het gratis-reizen-abonnement op uw OV-chipkaart wordt automatisch verlengd tot en met 31 december 2011. Wel is het belangrijk dat u van uw huidige OV-chipkaart gebruik blijft maken.

U hebt al een persoonlijke OV-chipkaart met pasfoto, maar u bent geen deelnemer van het gratis openbaar vervoer
U kunt bij de RET terecht. U gaat dan met uw persoonlijke OV-chipkaart en de brief die u van de gemeente ontvangen hebt naar de RET servicewinkel of naar één van RET Servicepunten. De loketmedewerker zet het gratis-reizen-abonnement op uw OV-chipkaart tegen inlevering van de brief. Hierna kunt u direct gratis reizen.

U hebt nog geen persoonlijke OV-chipkaart met pasfoto U kunt op vertoon van de door u ontvangen brief een RET aanvraagformulier voor de persoonlijke OV-chipkaart ophalen bij de RET Servicewinkel of één van de RET Servicepunten. U kunt ook bellen met 0900-5006010 (10 cent per minuut) om het formulier op te laten sturen. U krijgt na verzending van het door u ingevulde aanvraagformulier met een pasfoto de OV-chipkaart met het gratis-reizen abonnement binnen vier weken thuisgestuurd. Hoe sneller u het formulier invult en verzendt, hoe sneller u gratis kunt reizen.

U hebt al een jaarabonnement
Als u al een jaarabonnement bij de RET hebt gekocht dat in 2011 geldig is, kunt u deze zonder kosten voortijdig beëindigen in de RET servicewinkel. De vooruitbetaalde abonnementskosten ontvangt u dan terug.

Zorg voor voldoende saldo op de OV-chipkaart
Wanneer u met een andere vervoerder reist of op werkdagen vóór 9.00 met de RET, dan
reist u niet gratis. Zorg dan voor voldoende saldo of een ander reisproduct op de OV-chipkaart.
U kunt uw kaart opladen bij de automaten op de metrostations of de Servicepunten van de RET.
Let op: als u geen saldo op uw OV-chipkaart hebt staan en bijvoorbeeld toch een keer vóór 9.00 uur reist, kan uw kaart geblokkeerd raken. Zorg dus dat er voor de zekerheid altijd saldo op uw OV-chipkaart staat.

In- en uitchecken
Let op: ook al reist u gratis u moet wel altijd in- en uitchecken ook in de tram en de bus.

Meer informatie
Op de webpagina OV 65 plus op deze website vindt u onder meer een lijst met veel gestelde vragen. Voor overige vragen kunt u contact opnemen met het informatienummer van de RET: 0900 - 5006010 (10 cent per minuut).

RET Servicewinkel
Laan op Zuid 2 - Rotterdam (met extra personeel en wachtruimte) Openingstijden:
maandag t/m vrijdag : 09.00 -18.30 uur op koopavond tot 21.00 uur zaterdag: 09.00 - 17.00 uur
zondag: 12.00 - 17.00 uur

RET Servicepunten
Metrostations: Centraal Station, Beurs, Zuidplein, Spijkenisse Centrum en Capelsebrug .

Openingstijden Capelsebrug:
maandag t/m vrijdag : 07.00 -18.30 uur
zaterdag: 08.00 - 17.30 uur
zondag: 09.00 - 11.00 en 11.30 - 16.15 uur