ChristenUnie
Bijdrage Arie Slob notaoverleg MIRT
Bijdrage Arie Slob notaoverleg MIRT
maandag 06 december 2010 15:00
De heer Slob (ChristenUnie): Voorzitter. Mijn excuus voor het oponthoud
aan het begin van de vergadering. Het was toch wel even nodig, omdat
wij niet konden leven met zo'n massief voorbeslag voor een belangrijk
overleg waarin alles aan de orde zou moeten kunnen komen. Blijft
natuurlijk staan dat deze behandeling van het MIRT meer dan ooit onder
het beslag ligt van heel veel wensen, maar weinig geld.
Als alle projecten van de acht gebiedsagenda's ook daadwerkelijk worden
uitgevoerd, dan zouden wij vele tientallen miljarden in het rood komen
te staan. Dat kan dus niet. En dat dwingt ons meer dan ooit tot het
stellen van prioriteiten. Dat moet zorgvuldig gebeuren. Ik ben blij met
de brief van de minister van vrijdag jongstleden, waarin zij aangeeft
dat zij met een puntenscore wil gaan werken. Ik zie dat min of meer als
een uitvoering van de motie van mijn collega Wiegman voor meer
transparantie in het selectieproces. Kort geleden heb ik daaraan
toegevoegd dat wij graag een financiële oplegger willen hebben en een
doorkijkje naar de komende jaren. Dat kan de zorgvuldigheid en het
maken van goede keuzes alleen maar bevorderen.
In algemene zin heb ik vorige week al aangegeven dat
Nederland wat ons betreft groter is dan de Randstad. Daar stond wel
mijn wieg, maar ik woon inmiddels in het oosten van het land. Wij
willen heel graag dat de krimpregio's en het oosten en het noorden van
Nederland worden meegenomen bij die prioriteiten. Vandaar de
motie-Monasch/Slob die morgen in stemming zal komen.
Ik begin met de Noordvleugel en Utrecht. De A1 door het
Gooi dreigt een steeds groter knelpunt te worden. Ook op het spoor
Amsterdam-Amersfoort zijn er knelpunten met overwegen,
snelheidsbeperkingen en te weinig inhaalmogelijkheden. Wij zouden heel
graag een integrale MIRT-verkenning bereikbaarheid Het Gooi willen zien
uitgevoerd. Graag een reactie van de minister. Wat is het besluit van
de minister voor een betere aansluiting tussen de A1 en de A30?
Wij dringen er al heel lang op aan om de snelwegen en het
spoor in samenhang te beoordelen, ook bij het maken van keuzes. Wat het
spoor betreft vragen wij aandacht voor inhaalsporen, bijvoorbeeld bij
Bilthoven. Daar gaat nu de hele boel op de schop. Dan zou je dit gelijk
mee moeten kunnen nemen. Omleidingsroutes zoals de Valleilijn zouden
ontzettend veel problemen kunnen voorkomen, bijvoorbeeld als er in
Utrecht wat fout gaat. Zoals bekend vinden wij dat er in Almere een
dubbelspoor moet komen. Laten deze zaken geen onderschoven kindjes
worden als wij ons te veel alleen op de weg concentreren.
Bij de fietsenstallingen gaan problemen ontstaan.
Bijvoorbeeld in Amsterdam is er echt een groot tekort. Waar blijft het
actieplan fietsparkeren? Wij zouden dit graag binnen drie maanden bij
de Kamer willen hebben.
Wat de ring rond Utrecht betreft moet er natuurlijk iets
gebeuren. Het besluit vinden wij echter te eenzijdig. Extra asfalt is
nodig, maar ook een impuls voor het openbaar vervoer. Hoe wil de
minister aan eisen voor luchtkwaliteit en geluid voldoen, terwijl de
normen nu reeds worden overschreden? De minister stelt randvoorwaarden
aan de Uithoftram. Zelfs een buslijn wordt niet uitgesloten, terwijl de
huidige bussen al uitpuilen. Wij zouden graag een ov-plan voor de rest
van Utrecht willen zien. Dus een iets juistere verhouding tussen weg en
ov.
Station Keukenhof moet wat ons betreft snel open. De
minister is de baas over het spoor en niet de NS. Er is geld voor de
stationnetjes. Graag een keer doorpakken met dit station.
Tussen IJmuiden en Haarlem komt er een busbaan, maar waarom
is er geen aansluiting op het spoor bij Driehuis?
Ik ga naar de Zuidvleugel. Holland Rijnland zou het eerste
voorbeeld worden van het nieuwe integrale denken. Wij steggelen nu al
meer dan een jaar, omdat de varianten voor de Rijnlandroute bij lange
na niet in het budget passen. En nu ligt er opeens een interessante
nieuwe variant op tafel, dankzij veel inzet van burgers: de Churchill
Avenue. Ik vind het vreemd dat deze variant eerder is afgevallen. Graag
hoor ik hoe dat gegaan is.
Voor de nieuwe westelijke oeververbinding bij Rotterdam
heeft mijn fractie een voorkeur voor de Oranjetunnel in verband met de
bescherming van Midden-Delfland en de robuustheid van de bereikbaarheid
van de Tweede Maasvlakte. Ik geef het de minister maar vast mee.
Het besluit over het openbaar vervoer op Rotterdam-Zuid is
nogal vaag. Nu al wordt gesproken over fasering, terwijl het metronet
zijn capaciteit al heeft bereikt. Graag een nadere toelichting van de
minister.
De A20 loopt vast, maar ook het spoor op deze corridor
heeft geen groeiruimte meer. Ook hier is een integrale aanpak wat ons
betreft gewenst. Hoe staat het met de Bodegravenboog, de N11 richting
de A12 Den Haag?
Mooi dat de A12 Gouweknoop wordt uitgebreid met een
parallelstructuur. Het versoberde ontwerp gaat echter ten koste van de
glastuinbouwgrond en leidt tot versnippering.
Is de minister bereid om het plan op dit punt aan te passen?
Schiedam-Kethel moet uiterlijk in 2015 open zijn. Kan de
minister op een rij zetten hoeveel dit kost? Dat is echt niet 100 mln.,
zoals in een vorig debat werd gezegd. Wij denken dat dit vele malen
minder is.
Voor de havenspoorlijn is 252 mln. nodig. Wanneer neemt de
minister het besluit over het totale project?
Ik ga naar het noorden. Mijn fractie betreurt het dat er na
een jaar van onderhandelen nog geen overeenstemming is over het
onderhoud van de noordelijke vaarwegen. Ook het onderzoek naar wissels
bij Fries spoor is vertraagd. 27 januari is overleg gepland met het
noorden. Graag de toezegging dat er dan een besluit valt, inclusief een
besluit over de inframaatregelen voor vier treinen tussen Zwolle en
Leeuwarden.
Dan de Ramspolbrug bij de N50. We hebben ons erover
verbaasd dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat als rijksdienst een
andere rijksdienst, Rijkswaterstaat, vraagt om een Waterwetvergunning,
omdat het een droog en geen nat kunstwerk is. Dit is onnodige
bureaucratie. Wij vragen om snel te dereguleren, want hier houden
ambtenaren elkaar alleen maar bezig. Het is overigens mooi dat de N50
bij Kampen wordt aangepakt. Hoe zit het met het gedeelte richting
Hattemerbroek?
Het is ook mooi dat naar verbeteringen voor de spoorlijn
Zwolle-Emmen wordt gekeken bij de gelden van het Regionaal
Mobiliteitsfonds. Wij willen graag dat er tempo mee wordt gemaakt, want
de nieuwe vervoerder start in 2012. Als er geen tempo wordt gemaakt,
voorzien wij problemen met de dienstregeling.
Dan het oosten. Ik vraag aandacht voor de A15. Ik ben er
een paar jaar tussenuit geweest, maar wij waren hier ook al mee bezig
in de tijd dat ik er toen zat. Er is ook een flinke bijdrage van de
provincie voor geweest. Wij voorzien problemen. Dat ontbrekende
schakeltje moet worden ingevuld, anders kan de stadsregio
Arnhem-Nijmegen de verstedelijkingsopgave in het middengebied wel op
zijn buik schrijven en dat zouden we niet graag willen.
We zijn wat teleurgesteld door de reactie van de minister
op de notitie over de Veluwelijn. Wij zien wel degelijk een markt voor
een kwartiersdienst voor de intercity, ook na opening van de Hanzelijn,
maar daar moeten we op een ander moment maar op terugkomen. Dat
onderwerp is wat ons betreft niet van tafel.
Station Enschede gaat compleet op de schop. Wij vragen om
een doorgaande verbinding Hengelo-Enschede-Gronau. Daarvoor moet een
metertje extra spoor worden aangelegd, maar dat lijkt ons niet te veel
gevraagd. Wij weten dat er discussie is over de beveiliging. Die hebben
we zelf ook al geagendeerd. Ik denk dan aan de motie-Anker/Mastwijk.
Kortom, daar moet iets gebeuren.
De voorzitter: U bent bijna door uw tijd heen.
De heer Slob (ChristenUnie): Dan moet ik heel veel overslaan. Ik vraag
de blijvende betrokkenheid van de minister bij de spoorzoneprojecten,
zoals in Zwolle, want die blijven nodig. Hoe ziet de minister deze
grote opgave voor zich?
Dan Brabant. Er is een mooi plan voor de A59, de oostelijke
Langstraat; geen extra asfalt, maar juist minder afslagen om de
doorstroming te verbeteren en hoogwaardig openbaar vervoer te
realiseren. Dat is een echt MIRT-plan. Ik vind de reactie van de
minister zuinig. Is zij bereid om bij te dragen? Waarom verwijst zij
alleen naar Rijkswaterstaat en niet naar de DG Ruimte?
Kunnen de procedures voor het weghalen van ondieptes in de
Maas worden versneld? Op grond van de Waterwet zou er geen vergunning
meer nodig zijn, maar alleen een meldingsplicht. Is de minister bereid
de fietsenstalling bij de ov-terminal Breda aan te passen, zoals de
Fietserbond heeft gevraagd? In november 2011 bestaat station Eijsden
150 jaar. Kan er dan weer een trein stoppen? Kan de minister toezeggen,
conform het amendement Koopmans-Cramer, dat het hele spoor tussen
Heerlen en Aken dubbel wordt en geëlektrificeerd? Het is zeer
onbevredigend om in zo weinig minuten zo veel te moeten doen, waar heel
veel uren werk in is gestoken, maar het is niet anders.
Arie Slob