Ingezonden persbericht


Persbericht, 6 december 2010

Samenwerking met UTZ CERTIFIED

Arla Foods Nederland stimuleert duurzame cacao

Nijkerk - Arla Foods Nederland introduceert vanaf deze week duurzame cacao voor al haar Friesche Vlag chocoladevla. Daartoe werkt de zuivelonderneming uit Nijkerk samen met het duurzaamheidsprogramma UTZ CERTIFIED. De chocoladevla van Friesche Vlag is de eerste chocoladevla in Nederland waarvoor uitsluitend duurzame cacao wordt gekocht. Alle cacao voor 'Chocoladevla' en 'Dubbelvla Vanille Chocolade' van Friesche Vlag is voortaan UTZ CERTIFIED. De liter- en halveliter-pakken dragen daarom het UTZ CERTIFIED-logo.

Met de aankoop van gecertificeerde cacao ondersteunt Arla Foods Nederland boeren in ontwikkelingslanden bij hun duurzame cacaoproductie. De cacao is zowel verantwoord uit sociaal oogpunt als uit milieuoogpunt. Op concernniveau ondersteunt Arla Foods al enige tijd de productie van maatschappelijk verantwoorde cacao via samenwerking met UTZ CERTIFIED. Dat gebeurt in het kader van het Corporate Social Responsibility-beleid van Arla Foods.

Dichter bij de natuur
"Het merk Friesche Vlag staat op de eerste plaats voor lekkere zuivel. Maar we benutten graag de mogelijkheid om al onze chocoladevla duurzamer te maken met UTZ CERTIFIED cacao", zegt Louis Rippen, Marketing Director van Arla Foods Nederland. De stimulering van duurzame cacaoproductie maakt deel uit van Arla's duurzaamheidsprogramma 'Dichter bij de natuur'. Dit programma heeft betekenis voor alle facetten van de bedrijfsvoering: melk, ingrediënten, verpakkingen, productie, distributie maar ook de interne organisatie en cultuur. Daarbij is de focus gericht op efficiënt gebruik van natuurlijke bronnen, op het tegengaan van verspilling, op klimaat en milieu, duurzame landbouw en op dierenwelzijn. Dat is een proces van voortdurende verbetering. Algemeen directeur Han de Groot van UTZ CERTIFIED Good Inside: "Het is belangrijk dat maatschappelijk verantwoorde producten breed toegankelijk worden voor consumenten. Daarom zijn we blij dat Friesche Vlag als eerste met vla de duurzame cacaoproductie ondersteunt. Iedereen profiteert ervan. Consumenten kunnen genieten van duurzamere chocoladevla en de boeren worden geholpen bij de verbetering van hun cacaoteelt."

Over Arla Foods Nederland
Arla Foods Nederland (440 medewerkers) bestaat uit twee onderdelen: Arla Foods B.V. voor dagverse zuivel uit Nijkerk en Arla Foods amba voor de kaasspecialiteiten uit Scandinavië. De missie is: "Natuurlijke zuivelproducten voor iedereen bereikbaar maken". Arla Foods Nederland is nummer 2 in de Nederlandse markt voor dagverse zuivel. Het bedrijf voert sterke merken zoals Friesche Vlag, Arla, Milk & Fruit, Breaker, Arla Apetina en Castello. Naast merkproducten levert Arla Foods Nederland zuivel voor huismerken. De onderneming is onderdeel van Arla Foods, een zuivelcoöperatie van 8000 melkveehouders in Denemarken en Zweden en de grootste producent van biologische zuivel in de wereld.

Over UTZ CERTIFIED
UTZ CERTIFIED Good Inside is een marktgeoriënteerd duurzaamheidsprogramma en is een van de grootste certificeerders van duurzaam geproduceerde koffie. Daarnaast heeft UTZ CERTIFIED duurzaamheidsprogramma's ontwikkeld voor cacao en thee. Tevens levert de organisatie het traceerbaarheidssysteem voor duurzame palmolie. UTZ CERTIFIED's visie is het bereiken van duurzame en transparante agrarische productieketens door boeren op te leiden tot professionele en verantwoorde ondernemers. De industrie neemt op haar beurt verantwoordelijkheid door het inkopen van producten die duurzaam zijn verbouwd. Consumenten kunnen blijven genieten van hun favoriete merken met de zekerheid dat die voldoen aan hun eisen ten aanzien van zorg voor mens en milieu.


- Einde persbericht -

Noot voor de redactie (