Ingezonden persbericht



---


Nuchtere Hollander kijkt gegeven paard niet in de bek 42% komt niet eerlijk uit voor cadeaumisser

Doetinchem, 6 december 2010 - Met pakjesavond achter de rug, is het tijd voor deel twee van de feestmaand en wordt de eerste cadeaubalans opgemaakt. Uit onderzoek van de Nationale Tijdschriftenbon blijkt dat 77% van de Nederlanders ervaart dat de Sint of zijn collega Kerstman wel eens de plank misslaat met zijn cadeau. Bij 11% komt dit zelfs jaarlijks voor. Voor de helft gaat het gezegde 'een gegeven paard kijk je niet in de bek' op: men houdt en gebruikt het cadeau, ondanks de misser. Voor 39% eindigt dit cadeau in de kast onder een dikke laag stof en 32% geeft het cadeau later door aan een ander. Het onderzoek is uitgevoerd onder 518 respondenten door PanelWizard.

Beleving van de cadeaujacht
Hoewel voor 63% de voorpret van de feestdagen begint met het inkopen van de cadeaus, vindt bijna een kwart het inkopen van cadeaus stressvol. 16% heeft er simpelweg geen zin in. In de zoektocht naar gepaste cadeaus maken we het onszelf gemakkelijk. 48% vraagt naar de wens van de ontvanger, 45% kijkt op het lootje en 28% vraagt een ander om tips. Zelfs 5% van de mannen gaat voor opperste efficiëntie en stuurt iemand anders op pad. Denken vanuit het eigen perspectief - wat vind ik leuk? - doet 33%. Het is nog maar de vraag of dit slim is, aangezien een niet gewenst cadeau krijgen voor 60% een afknapper is.

Een schot in de roos
Met de komende kerstdagen staat ook de tweede cadeauronde voor de deur. Lidushka Ruegebrink van de Nationale Tijdschriftenbon: "Om de Kerstman te helpen met het vinden van gepaste cadeaus, hebben we Nederland gevraagd naar hun schot in de roos. De cadeauontvangers leggen de lat aardig hoog, zo blijkt." Een geslaagd cadeau moet vooral in de smaak vallen (63%), persoonlijk zijn (60%) en origineel zijn (44%). Een boek (43%), parfum of cosmetica (38%), een DVD of CD (33%), een cadeaubon (27%) of een zelfgemaakt cadeau (27%) zijn de vijf populairste cadeaus volgens de ondervraagden.

Op de schouw of in de haard?
42% staat vaak twijfelend in de winkel. Daarmee lijkt het inkopen van een geslaagd cadeau een lastige opgave. Interesse in de ontvanger blijkt cruciaal, want een cadeau naar de smaak van de gever en niet naar de ontvanger is voor 36% een afknapper. "Zo zijn 'badschuim krijgen en geen bad hebben' en 'wijnpakket ontvangen terwijl ik geen wijn drink' aangegeven als voorbeelden van grootste missers! Smaken verschillen, dat blijkt. Inleving in degene voor wie je een cadeau koopt, is een grote succesfactor voor een geslaagd cadeau. Vind je dat moeilijk, dan kun je de keuze beter nog leggen bij de ontvanger. 12% vindt namelijk eigen invulling van het cadeau belangrijk. 60% van de cadeauontvangers vindt het leuk om een cadeaubon te krijgen en zeven op de 10 vindt het zelfs 'altijd goed'." aldus Ruegebrink.

34% wil niet in de zeik worden genomen
Zelfspot kan niet iedereen waarderen; een derde geeft aan niet graag in de zeik te worden genomen met een cadeau. Dat wordt onderstreept door commentaren van ondervraagden naar de grootste missers: "Ik kreeg antistinkzolen voor kerst." en "Een prachtig uitziend pakje van mijn vrouw met daarin mijn bekeuring voor te hard rijden."

Eerlijkheid duurt het langst?
Niet iedereen durft er eerlijk voor uit te komen wanneer een cadeau niet gepast is. 42% geeft dit zelfs nooit aan. 22% kan echter de teleurstelling niet verbergen want het gezicht spreekt boekdelen. 21%, vooral mannen, vindt dat eerlijkheid voor alles gaat en geeft aan dat het cadeau niet naar zijn smaak is. 13% vraagt de gever zelfs direct om de bon.

**

Ingezonden persbericht