Fun verkoopt 5% meer speelgoed voor Sinterklaas

06/12/2010 15:35

FUN BELGIUM NV

In de aanloop naar 6 december besliste vrijetijdsketen Fun om het shoppingcomfort van de consument te vergemakkelijken: alle Fun winkels waren op vrijdag 3 december open tot 21 uur en op zondag 5 december van 10 tot 18 uur. De consument wist dit duidelijk op prijs te stellen: ondanks het forse winteroffensief beslisten tal van consumenten om de al eerder gedane Sinterklaasaankopen nog aan te vullen met extra cadeautjes, zodat Fun ten opzichte van vorig jaar een omzetstijging boekte met 5 %, met in de eerste plaats dank aan traditionele sterkhouders zoals Lego en Monopoly. "Ik heb het al eerder gezegd", geeft Bart Coeman, voorzitter van Fun aan, "maar in deze onzekere tijden klampt de consument zich met alle macht vast aan sterke tradities zoals ook het Sinterklaasfeest er één is. Sinterklaas 2010 is voor ons in alle opzichten een voltreffer, die bewijst dat onze unieke filosofie om ons te profileren als feestpartner bij uitstek perfect aansluit bij de huidige behoeften van de consument."

Hoog shoppingcomfort

Terwijl de ergste financiële en economische crisis sinds de jaren dertig van de vorige eeuw er in 2008 en 2009 voor zorgde dat de consumenten lang de vinger op de knip hielden vooraleer Sinterklaasgeschenken aan te kopen, kwamen de Sintverkopen dit jaar behoorlijk vroeg op gang. "Dat belet niet dat veel consumenten zo'n druk bestaan leiden dat ze toch tot het laatste moment wachten om hun aankopen te doen voor het grote kinderfeest van 6 december of dat ze graag op het laatste moment nog een extra aankoop doen om het hart van hun oogappels te vertederen", verklaart Bart Coeman. "Om hun shoppingcomfort te vergemakkelijken bleven onze winkels op vrijdagavond laat open en waren ze ook open op de laatste zondag voor het Sintfeest."

De consument wist dat duidelijk op prijs te stellen: Fun boekte een omzetstijging van ruim 5 % ten opzichte van vorig jaar. "De consument weet inmiddels wel dat Fun een betrouwbare partner is voor alle traditierijke feestmomenten en dat hij in ons unieke winkelconcept niet alleen zijn gading kan vinden in het ruime assortiment, maar van het shoppen ook een heuse beleving kan maken. In een prettige sfeer kan hij een doordachte keuze maken uit het ruime aanbod dat ook vlot inspeelt op ad hoc noden. Vandaar ook dat we in drie dagen tijd ruim 3.000 sleden hebben verkocht."

Hang naar traditie vertaalt zich ook in de keuze van producten

Opvallend is tevens dat de consument zijn Sintgeschenken dit jaar uitdrukkelijk gezocht heeft bij de grote namen. "De Lego-dozen en gezelschapsspellen van de Deense fabrikant gingen als zoete broodjes over de toonbank", vertelt Bart Coeman nog. "Maar ook andere klassiekers waren bijzonder gegeerd: Monopoly, verzamelkaarten, figuurtjes, Bakugan en Littlest Pet Shop zullen dit jaar bij bijzonder veel kinderen voor een enorme dankbaarheid hebben gezorgd tegenover de Sint. Zelfs massale televisiereclame lijkt het dit jaar te hebben moeten afleggen tegen het sterke imago van een vertrouwde merknaam. Zoals het congres van stichting marketing afgelopen weekend benadrukte: er is ook in onze sector sprake van "return on relevance"."

Over FUN

Fun is één van de grootste spelers in de vrijetijdsmarkt in België. Fun brengt vernieuwing in het segment van de vrijetijdsbesteding voor kinderen, jongeren én volwassenen met een ruim assortiment speelgoed, babyartikelen, multimedia, tuinmeubelen en zomerartikelen, school en seizoensproducten waaronder Halloween en Kerstdecoratie. In de Fun winkels zijn de herkenbare shop-in-the-shop concepten terug te vinden: Disney Plaza, PlopsaShop, Standaard Bookshop en Mexx-shop. Fun werd opgericht door de familie Coeman en groeide via een snelle expansie en een partnership met de beursgenoteerde investeringsgroep Mitiska uit tot één van de grootste winkelketens in de markt van de vrijetijdsbesteding. Fun heeft momenteel 32 vestigingen en plant elk jaar 2 tot 3 bijkomende winkels te openen. De winkels hebben een gemiddelde oppervlakte van 2.000m². Fun stelt meer dan 400 mensen tewerk. Fun realiseert een jaaromzet van 85 miljoen euro.

Fun, daar begint de pret.