Tekort in contactcenterbranche houdt aan

07/12/2010 10:20

ECABO

Grote kans voor mbo'ers op baan na opleiding

Contactcenters krijgen hun vacatures moeilijk ingevuld. Dit zal ook de komende jaren zo blijven. Mbo-leerlingen die de opleiding voor contactcentermedewerker volgen, hebben daarom een grote kans op een baan. Dit blijkt uit onderzoek van kenniscentrum ECABO.

Van alle vacatures in 2009 voor contactcentermedewerker was de helft geschikt voor schoolverlaters: ruim 5.500. Bijna 1600 leerlingen in Nederland volgen de mbo-opleiding medewerker contactcenter.

Negatief beeld

Het personeelstekort komt onder andere door het negatieve imago van de contactcenters. Daardoor zijn vacatures lastig in te vullen en is het personeelsverloop groot. Ook de lage beloning speelt een rol.

Hiertegenover staat dat de branche zich juist steeds verder professionaliseert. De branche gebruikt nieuwe kanalen voor klantcontact: e-mail, internet, chat en sms. Hierdoor veranderen de 'callcenters' in 'contactcenters'.

Onderzoek ECABO

In de uitgave 'Perspectief op werken en leren in de commerciële beroepen' beschrijft ECABO de perspectieven van werkgevers en (toekomstige) werknemers in de commerciële sector. Aan het onderzoek werkten duizenden erkende leerbedrijven mee. Ook hebben onderzoekers van ECABO de arbeidsmarktcijfers van onderzoeksbureaus als CBS, ROA en CPB gebruikt. Door al deze gegevens kritisch te bekijken en analyseren, kan ECABO een goed beeld van de arbeids- en stagemarkt geven van de komende jaren.

Daarnaast beschrijft het kenniscentrum trends en doet het aanbevelingen. ECABO heeft ook voor andere sectoren in de zakelijke dienstverlening, zoals ICT en secretarieel, 'Perspectief'-boeken uitgegeven.





http://www.ecabo.nl