Commissariaat voor de Media

07 december 2010

Start consultatie beleidsregels classificatie commerciële mediadiensten op aanvraag

Het Commissariaat voor de Media start een consultatie over de regels die het Commissariaat voornemens is te hanteren bij het classificeren van potentiële commerciële mediadiensten op aanvraag. Iedereen kan kennis nemen van deze beleidsregels en hierop schriftelijk reageren.

Commerciële mediadiensten op aanvraag vallen onder de Mediawet De Mediawet is eind 2009 aangepast aan de Europese Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten. In navolging van deze Richtlijn heeft de Nederlandse wetgever gekozen voor een 'platformneutrale en techniekonafhankelijke benadering' van het begrip mediadienst. Dit heeft tot gevolg dat niet alleen de reguliere omroepdiensten (kabel, ether, satelliet) maar ook op televisie lijkende diensten die op andere wijze worden verspreid (internet, mobiele telefoon, et cetera) onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media komen te vallen. De wetgever wil hiermee een gelijk speelveld creëren tussen aanbieders die vergelijkbare diensten via verschillende platforms aanbieden. Ook moet de consument kunnen rekenen op een bepaald niveau van bescherming, ongeacht het type platform of de verspreidingstechniek.

Voor wie van belang?
Bepaalde videodiensten op aanvraag vallen sinds eind 2009 onder de Mediawet. Is dit het geval, dan moet de aanbieder van een dergelijke dienst bepaalde regels, onder andere voor reclame, sponsoring en productplaatsing in acht nemen en de dienst bij het Commissariaat aanmelden. Ook zijn jaarlijks toezichtkosten verschuldigd aan het Commissariaat. In de voorgenomen beleidsregels waarop nu gereageerd kan worden, is uitgewerkt wanneer een videodienst onder de Mediawet valt. De consultatie is dan ook primair van belang voor aanbieders van bestaande videodiensten op aanvraag.

Kijk hier voor meer informatie.

Zie het origineel