07 december 2010
Start consultatie beleidsregels classificatie commerciële mediadiensten op
aanvraag
Het Commissariaat voor de Media start een consultatie over de regels
die het Commissariaat voornemens is te hanteren bij het classificeren
van potentiële commerciële mediadiensten op aanvraag. Iedereen kan
kennis nemen van deze beleidsregels en hierop schriftelijk reageren.
Commerciële mediadiensten op aanvraag vallen onder de Mediawet
De Mediawet is eind 2009 aangepast aan de Europese Richtlijn
Audiovisuele Mediadiensten. In navolging van deze Richtlijn heeft de
Nederlandse wetgever gekozen voor een 'platformneutrale en
techniekonafhankelijke benadering' van het begrip mediadienst. Dit
heeft tot gevolg dat niet alleen de reguliere omroepdiensten (kabel,
ether, satelliet) maar ook op televisie lijkende diensten die op andere
wijze worden verspreid (internet, mobiele telefoon, et cetera) onder
het toezicht van het Commissariaat voor de Media komen te vallen. De
wetgever wil hiermee een gelijk speelveld creëren tussen aanbieders
die vergelijkbare diensten via verschillende platforms aanbieden. Ook
moet de consument kunnen rekenen op een bepaald niveau van bescherming,
ongeacht het type platform of de verspreidingstechniek.
Voor wie van belang?
Bepaalde videodiensten op aanvraag vallen sinds eind 2009 onder de
Mediawet. Is dit het geval, dan moet de aanbieder van een dergelijke
dienst bepaalde regels, onder andere voor reclame, sponsoring en
productplaatsing in acht nemen en de dienst bij het Commissariaat
aanmelden. Ook zijn jaarlijks toezichtkosten verschuldigd aan het
Commissariaat. In de voorgenomen beleidsregels waarop nu gereageerd kan
worden, is uitgewerkt wanneer een videodienst onder de Mediawet valt.
De consultatie is dan ook primair van belang voor aanbieders van
bestaande videodiensten op aanvraag.
Kijk hier voor meer informatie.
Zie het origineel
Commissariaat voor de Media