Rijksoverheid
Van Bijsterveldt: "Terug naar de kern in het onderwijs"
Nieuwsbericht | 07-12-2010
Met minder profielen in de bovenbouw en meer aandacht voor Nederlands,
Engels, wiskunde en science wil minister Van Bijsterveldt (OCW) terug
naar de kern in het onderwijs. Dit is volgens haar noodzakelijk om er
voor te zorgen dat het Nederlands onderwijs bij de top van de wereld
blijft horen. Dat stelt zij in een reactie op het nieuwe PISA onderzoek
naar de vaardigheid van taal, wiskunde en science van 15-jarige
leerlingen in 65 landen. "Nederland presteert nog goed, maar onze
relatieve positie verslechtert en daarmee zijn we verder van de top 5
van de wereld afgeraakt. Investeringen in het taalonderwijs werpen hun
vruchten af. Dat is goed nieuws, maar meer focus in ons onderwijs is
essentieel om onze internationale concurrentiekracht te versterken",
aldus de minister.
De resultaten van PISA tonen aan dat Nederlandse jongeren op het
terrein van taal tweede scoren in Europa, net achter Finland. Het
percentage zwakke lezers is ten opzichte van 2006 afgenomen. In de
wereld staat Nederland bij lezen op 10e plaats. Voor wiskunde en
science behoort Nederland nog tot de top 5 in Europa. Mondiaal gezien
staat Nederland voor beide vakken op de 11e plaats. Zwitserland, Canada
en Japan hebben Nederland de afgelopen jaren op het terrein van
wiskunde gepasseerd. Dit baart minister Van Bijsterveldt zorgen. Zij
wil de dalende trend keren.
Actieplan
De ambitie van het kabinet is om tot de top vijf van sterkste
kenniseconomieën te behoren. Dit betekent dat het maximale uit
leerlingen moet worden gehaald. Met het Actieplan Beter Presteren wil
Van Bijsterveldt in het voortgezet onderwijs de nadruk leggen op vakken
die bepalend zijn voor het succes in het vervolgonderwijs en op de
arbeidsmarkt. Meer aandacht voor de kernvakken betekent simpelweg meer
leertijd voor Nederlands, Engels en wiskunde. De leerprestaties van
deze vakken zullen aan het eind van de onderbouw worden getoetst. Op
die manier krijgen leraren inzicht in de achterstanden van leerlingen
en kunnen zij deze gericht wegwerken. Daarnaast volgt er aan het einde
van de bovenbouw nog een rekentoets voor middelbare scholieren. Ook wil
de minister meer uit excellente leerlingen halen. Volgens het PISA
onderzoek dankt Nederland zijn goede internationale positie aan de
prestaties van onze mindere en gemiddelde leerlingen en presteren
excellente leerlingen in Nederland relatief minder ten opzichte van
excellente leerlingen in andere landen. In het actieplan wil zij daarom
specifieke aandacht geven aan maatregelen om de leerprestaties van de
"20%-best presterende leerlingen" te verhogen. Ten slotte wil de
minister het aantal profielen terugbrengen in de bovenbouw van havo en
vwo. Daarmee wordt het onderwijsprogramma minder complex, wat leidt tot
meer focus en richting in het onderwijsprogramma in onder- en
bovenbouw.
Om basisschoolleerlingen beter voor te bereiden op het voortgezet
onderwijs vragen bovengenoemde maatregelen ook om verbeteringen in het
primair onderwijs. De minister steekt daarom extra geld in taal- en
rekenen en zij voert de verplichte eindtoets voor basisschoolleerlingen
zo snel mogelijk in.
Advies
Van Bijsterveldt heeft de Onderwijsraad gevraagd naar zijn zienswijze,
de haalbaarheid en de gewenste invoeringstermijn van het Actieplan
Beter Presteren. De Onderwijsraad onderzoekt tevens de rol van docenten
die medebepalend is voor het leerrendement van leerlingen. De minister
verwacht begin 2011 het advies van de Onderwijsraad hierover. De
Stichting voor Leerplanontwikkeling onderzoekt op verzoek van de
minister de relatie tussen de PISA-resultaten en de curricula voor de
betreffende vakgebieden.
De internationale bekendmaking van de onderzoeksresultaten PISA vond op
7 december om 11.00 uur plaats bij de OESO in Parijs en later die dag
in Brussel, Tokio, Berlijn, Washington en Madrid. Voor het onderzoek op
de Nederlandse scholen is Cito is verantwoordelijk. Cito heeft op 7
december in Den Haag de onderzoeksresultaten aan de minister heeft
overhandigd.
Verantwoordelijk ministerie
* Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Zie ook
* Actieplan Beter Presteren: adviesaanvraag Onderwijsraad | Brief
* Voortgezet onderwijs | Onderwerp | OCW
Voor vragen aan de Rijksoverheid bel Postbus51: 0800-8051