Gemeente Hilversum


Hilversum ontvangt Bewijs van Goede Dienst

Ministeriële erkenning voor dienstverlening

De gemeente Hilversum loopt landelijk voorop als het gaat om de dienstverlening aan bedrijven. Om die reden ontvangt wethouder Frans van Osch tezamen met vertegenwoordigers van nog 12 andere gemeenten op 8 december het Bewijs van Goede Dienst uit handen van minister Maxime Verhagen. De uitreiking van het certificaat vindt plaats tijdens het VNG-congres `Minder Regels Meer Service'.

Uit het Bewijs van Goede Dienst blijkt dat de gemeente Hilversum de dienstverlening aan bedrijven goed doet. Dat geldt met name de actualiteit van de gemeentelijke informatie en de administratieve lasten (lager dan het landelijk gemiddelde). Onvolledig ingevulde aanvragen leveren desondanks nog teveel vertraging op bij de intake. De gemeente gaat ondernemers daar dan ook nadrukkelijker op controleren.

Initiatiefnemer van het Bewijs van Goede Dienst is de Regiegroep Regeldruk, die het programma Vermindering Regeldruk Bedrijven namens de ministeries van Economische Zaken en Financiën coördineert. Op het certificaat staan de resultaten en de verbeteracties voor de dienstverlening aan ondernemers van een gemeente. Frans van Osch: "Het Bewijs van Goede Dienst is een beloning voor de stappen die in het verleden zijn gezet en geeft een impuls aan de ambities voor de toekomst. In verband daarmee is het van belang dat een aantal verbeterpunten inmiddels al in het kader van de Wet algemene bepalingen (Wabo) is gerealiseerd.

Zo is bijvoorbeeld de mogelijkheid van vooroverleg ingevoerd en is het percentage ingediende aanvragen dat succesvol wordt afgerond gestegen van 67% in 2009 tot 90% in oktober 2010. Hilversum is betrokken geweest bij de landelijke top van gemeenten die de Wabo handen en voeten hebben gegeven, dus voorloper. Onlangs is een nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening (APV) vastgesteld, die de administratieve lasten vermindert en dereguleert."