Hilversum ontvangt Bewijs van Goede Dienst
Ministeriële erkenning voor dienstverlening
De gemeente Hilversum loopt landelijk voorop als het gaat om de
dienstverlening aan bedrijven. Om die reden ontvangt wethouder Frans
van Osch tezamen met vertegenwoordigers van nog 12 andere gemeenten op
8 december het Bewijs van Goede Dienst uit handen van minister Maxime
Verhagen. De uitreiking van het certificaat vindt plaats tijdens het
VNG-congres `Minder Regels Meer Service'.
Uit het Bewijs van Goede Dienst blijkt dat de gemeente Hilversum de
dienstverlening aan bedrijven goed doet. Dat geldt met name de
actualiteit van de gemeentelijke informatie en de administratieve
lasten (lager dan het landelijk gemiddelde). Onvolledig ingevulde
aanvragen leveren desondanks nog teveel vertraging op bij de intake. De
gemeente gaat ondernemers daar dan ook nadrukkelijker op controleren.
Initiatiefnemer van het Bewijs van Goede Dienst is de Regiegroep
Regeldruk, die het programma Vermindering Regeldruk Bedrijven namens de
ministeries van Economische Zaken en Financiën coördineert. Op het
certificaat staan de resultaten en de verbeteracties voor de
dienstverlening aan ondernemers van een gemeente. Frans van Osch: "Het
Bewijs van Goede Dienst is een beloning voor de stappen die in het
verleden zijn gezet en geeft een impuls aan de ambities voor de
toekomst. In verband daarmee is het van belang dat een aantal
verbeterpunten inmiddels al in het kader van de Wet algemene bepalingen
(Wabo) is gerealiseerd.
Zo is bijvoorbeeld de mogelijkheid van vooroverleg ingevoerd en is het
percentage ingediende aanvragen dat succesvol wordt afgerond gestegen
van 67% in 2009 tot 90% in oktober 2010. Hilversum is betrokken geweest
bij de landelijke top van gemeenten die de Wabo handen en voeten hebben
gegeven, dus voorloper. Onlangs is een nieuwe Algemene Plaatselijke
Verordening (APV) vastgesteld, die de administratieve lasten vermindert
en dereguleert."
Gemeente Hilversum