Terug naar Alfa en bèta
Slechts 2 profielen en zo snel mogelijk een verplichte eindtoets in de
basisschool. Zo wil minister Van Bijsterveldt Nederland naar de top 5
brengen.
"Nederland presteert nog goed, maar onze relatieve positie verslechtert
en daarmee zijn we verder van de top 5 van de wereld afgeraakt."
Minister van Bijsterveldt van onderwijs gebruikte de presentatie van
het Pisa onderzoek voor het lanceren van haar eigen actieplan `Beter
presteren'. Daarin wordt de `back to basics' trend, dus terug naar de
kernvakken, nog verder uitgewerkt. Zo moet vooral in de onderbouw de
nadruk gelegd worden op vakken die bepalend zijn voor het succes in het
vervolgonderwijs en op de arbeidsmarkt. Weg met de vele kerndoelen, er
moet volgens haar simpelweg meer leertijd komen voor Nederlands, Engels
en wiskunde. De leerprestaties worden dan getoetst aan het eind van de
onderbouw. Van Bijsterveldt is niet ontevreden over de Pisa scores van
taal, vooral omdat het percentage zwakke lezers ten opzicht van 2006 is
afgenomen. De plaats van Nederland op het terrein van wiskunde baart
haar wel zorgen. Ook al zeggen de onderzoekers zelf dat de teruggang
van enkele punten `niet significant' is, ze wil de dalende trend toch
keren. Eén van de middelen die ze daarvoor in wil zetten is het aantal
examenprofielen in de bovenbouw van havo en vwo terugbrengen tot 2 per
schooltype. Gewoon weer een alfa- en een bètaprofiel, daar komt het dan
op neer. Aan het eind van de bovenbouw volgt er nog een rekentoets. Om
Nederland op te stuwen naar de top 5 wil de minister `specifieke
maatregelen' om de leerprestatie van de 20 % best presterende
leerlingen te verhogen. De excellente leerlingen in Nederland doen het
namelijk minder in vergelijking met andere landen. De Onderwijsraad
moet begin 2011 advies geven over dit Actieplan en tevens aandacht
besteden aan de rol van docenten die medebepalend is voor het
leerrendement.
Algemene Onderwijsbond