Gemeente Ede

dinsdag, 7 december 2010

Veiligheidsplan voor periode 2011-2014

Bestrijding van overlast, onveiligheidsgevoelens en criminaliteit spelen een hoofdrol in het nieuwe Veiligheidsplan van de gemeente Ede. De aanpak van risicojeugd heeft hoge prioriteit. Een uitbreiding van het aantal gemeentelijk toezichthouders is nodig om toezicht een waardevolle aanvulling te laten zijn op de politietaken bij de bestrijding van overlast. Per wijk komen er vanaf 2012 veiligheidsplannen met gerichte maatregelen.

Dat staat in het Veiligheidsplan 2011-2014, dat het Edese college van burgemeester en wethouders heeft vastgesteld. De gemeenteraad gaat dit plan nog vaststellen.
Naast de sociale veiligheid is ook de fysieke veiligheid een belangrijk onderwerp in het Veiligheidsplan. Het gaat dan om brandweerzorg, rampbestrijding en crisisbeheersing.

Het vorige college heeft een aanzet gegeven om met intensief veiligheidsbeleid overlast en criminaliteit terug te dringen. Dat dit succes gehad heeft, blijkt onder meer uit de cijfers van de Veiligheidsmonitor 2009. Bewoners voelen zich over het algemeen veilig en ondervinden minder overlast dan in 2007. Het feit dat Ede in de Atlas voor Gemeenten (een jaarlijks overzicht van de 50 grootste gemeenten van Nederland) in 2009 op de 5e plaats van veiligste gemeenten staat, is positief.

Samenwerken

Een integrale aanpak staat centraal in het Veiligheidsplan. De gemeente Ede werkt samen met heel veel partners, zoals politie, brandweer, openbaar ministerie, horeca en instellingen voor welzijn en jeugdzorg. Het Veiligheidshuis speelt vaak een coördinerende rol. Ook bewoners hebben een rol. Van hen wordt een actieve houding gevraagd. Samenwerken is nodig om projecten uit te voeren en successen te boeken.

Risicojeugd

De komende jaren wordt flink ingezet op de aanpak van risicojeugd. Het beleid richt zich op jongeren zelf, op de groepen waarin ze verkeren en op hun gezinnen. Nauwe samenwerking tussen alle betrokken organisties is daarbij belangrijk. Ook wordt bijvoorbeeld gestart met een integrale aanpak van multiproblemgezinnen door middel van een gezinsmanager. En jeugdboa's spreken bijvoorbeeld jongeren aan die overdag in de stad hangen en informeren zij leerplicht. Dit geldt met name voor spijbelaars in de basisschoolleeftijd.

Toezichthouders

Gemeentelijke toezichthouders gaan een steeds belangrijkere rol spelen bij de bestrijding van overlast en daarmee bij de ondersteuning van de politie.
Zo bekijken zij overdag de camerabeelden van het Museumplein, Lindenhorst en Soembaplein. Overwogen wordt dat dit ook dagelijks 's nachts gebeurt. Verder is het wenselijk dat twee toezichthouders zich in de weekeinden op de horeca kunnen concentreren. Dat gebeurt nu om de twee weken.
Jeugdboa's zijn een goed antwoord op de steeds groter wordende inzet van Toezicht op het gebied van jeugd en jongeren. Daarom zijn er (tijdelijk) 2 Jeugdboa's benoemd. Het college van B en W ziet graag dat deze jeugdboa's er structureel zijn. Daarnaast is het wenselijk dat toezichthouders meer nachtdiensten gaan draaien en gaan toezien bij de methadonpost.

In een maximumvariant zou dit - alles opgeteld - ertoe leiden dat maximaal zestien extra toezichthouders nodg zijn om al het werk te doen. Er komt een nadere studie en discussie naar nut, noodzaak en de financiële gevolgen. De gemeenteraad zal hier uiteindelijk uitspraken over moeten doen.

Wijkaanpak

Steeds vaker is al sprake van een wijk- of gebiedsgerichte aanpak bij het oplossen van vraagstukken in dorpen en wijken omdat veiligheidsproblemen wijk- of buurtgebonden zijn. Het meest bekend voorbeeld is jeugdoverlast. Maatwerk is daarom nodig. Dit betekent dat een meer wijkgerichte aanpak op veiligheidsgebied wenselijk is. Daarom zal in 2012 begonnen worden met het opstellen van wijkveiligheidsplannen, die in dezelfde cyclus zullen meedraaien met de al bestaande wijkactiviteitenplannen. Een wijkveiligheidsplan beoogt de veiligheid in de wijk te verbeteren met concrete maatregelen die samen met de betrokkenen zijn geformuleerd.