Gemeente Ede
dinsdag, 7 december 2010
Veiligheidsplan voor periode 2011-2014
Bestrijding van overlast, onveiligheidsgevoelens en criminaliteit
spelen een hoofdrol in het nieuwe Veiligheidsplan van de gemeente Ede.
De aanpak van risicojeugd heeft hoge prioriteit. Een uitbreiding van
het aantal gemeentelijk toezichthouders is nodig om toezicht een
waardevolle aanvulling te laten zijn op de politietaken bij de
bestrijding van overlast. Per wijk komen er vanaf 2012
veiligheidsplannen met gerichte maatregelen.
Dat staat in het Veiligheidsplan 2011-2014, dat het Edese college van
burgemeester en wethouders heeft vastgesteld. De gemeenteraad gaat dit
plan nog vaststellen.
Naast de sociale veiligheid is ook de fysieke veiligheid een belangrijk
onderwerp in het Veiligheidsplan. Het gaat dan om brandweerzorg,
rampbestrijding en crisisbeheersing.
Het vorige college heeft een aanzet gegeven om met intensief
veiligheidsbeleid overlast en criminaliteit terug te dringen. Dat dit
succes gehad heeft, blijkt onder meer uit de cijfers van de
Veiligheidsmonitor 2009. Bewoners voelen zich over het algemeen veilig
en ondervinden minder overlast dan in 2007. Het feit dat Ede in de
Atlas voor Gemeenten (een jaarlijks overzicht van de 50 grootste
gemeenten van Nederland) in 2009 op de 5e plaats van veiligste
gemeenten staat, is positief.
Samenwerken
Een integrale aanpak staat centraal in het Veiligheidsplan. De gemeente
Ede werkt samen met heel veel partners, zoals politie, brandweer,
openbaar ministerie, horeca en instellingen voor welzijn en jeugdzorg.
Het Veiligheidshuis speelt vaak een coördinerende rol. Ook bewoners
hebben een rol. Van hen wordt een actieve houding gevraagd. Samenwerken
is nodig om projecten uit te voeren en successen te boeken.
Risicojeugd
De komende jaren wordt flink ingezet op de aanpak van risicojeugd. Het
beleid richt zich op jongeren zelf, op de groepen waarin ze verkeren en
op hun gezinnen. Nauwe samenwerking tussen alle betrokken organisties
is daarbij belangrijk. Ook wordt bijvoorbeeld gestart met een integrale
aanpak van multiproblemgezinnen door middel van een gezinsmanager.
En jeugdboa's spreken bijvoorbeeld jongeren aan die overdag in de stad
hangen en informeren zij leerplicht. Dit geldt met name voor
spijbelaars in de basisschoolleeftijd.
Toezichthouders
Gemeentelijke toezichthouders gaan een steeds belangrijkere rol spelen
bij de bestrijding van overlast en daarmee bij de ondersteuning van de
politie.
Zo bekijken zij overdag de camerabeelden van het Museumplein,
Lindenhorst en Soembaplein. Overwogen wordt dat dit ook dagelijks 's
nachts gebeurt. Verder is het wenselijk dat twee toezichthouders zich
in de weekeinden op de horeca kunnen concentreren. Dat gebeurt nu om de
twee weken.
Jeugdboa's zijn een goed antwoord op de steeds groter wordende inzet
van Toezicht op het gebied van jeugd en jongeren. Daarom zijn er
(tijdelijk) 2 Jeugdboa's benoemd. Het college van B en W ziet graag dat
deze jeugdboa's er structureel zijn. Daarnaast is het wenselijk dat
toezichthouders meer nachtdiensten gaan draaien en gaan toezien bij de
methadonpost.
In een maximumvariant zou dit - alles opgeteld - ertoe leiden dat
maximaal zestien extra toezichthouders nodg zijn om al het werk te
doen. Er komt een nadere studie en discussie naar nut, noodzaak en de
financiële gevolgen. De gemeenteraad zal hier uiteindelijk uitspraken
over moeten doen.
Wijkaanpak
Steeds vaker is al sprake van een wijk- of gebiedsgerichte aanpak bij
het oplossen van vraagstukken in dorpen en wijken omdat
veiligheidsproblemen wijk- of buurtgebonden zijn. Het meest bekend
voorbeeld is jeugdoverlast. Maatwerk is daarom nodig.
Dit betekent dat een meer wijkgerichte aanpak op veiligheidsgebied
wenselijk is. Daarom zal in 2012 begonnen worden met het opstellen van
wijkveiligheidsplannen, die in dezelfde cyclus zullen meedraaien met de
al bestaande wijkactiviteitenplannen. Een wijkveiligheidsplan beoogt de
veiligheid in de wijk te verbeteren met concrete maatregelen die samen
met de betrokkenen zijn geformuleerd.