Royal Haskoning


07-12-2010

Tunnelontwerp TEC voor Fehmarn Belt verbinding krijgt de voorkeur Een onderzeese tunnel is de beste oplossing voor de vaste oeververbinding tussen Denemarken en Duitsland (Fehmarn Belt). De risico's voor het milieu en de scheepvaart zijn minder en de bouwkosten lager in vergelijking met een tuibrug, blijkt uit recent onderzoek. Reden voor de Deense organisatie Femern A/S, belast met de toekomstige realisatie en exploitatie, om de Deense verkeersminister te adviseren een onderzeese tunnel aan te leggen. De minister neemt naar verwachting begin 2011 een besluit over het 6,6 miljard kostende project, waarbij het Nederlandse Tunnel Engineering Consultants (TEC), een samenwerkingsverband tussen DHV, Royal Haskoning en Witteveen+Bos een grote rol speelt. TEC is onderdeel van de Ramboll-Arup-TEC joint venture, verantwoordelijk voor het tunnelontwerp. Uit een vergelijking tussen de ontwerpen van de onderzeese tunnel en de tuibrug blijkt dat een tunnel niet alleen in de bouw, maar ook in de gebruiksfase beter scoort. Daarbij is rekening gehouden met alle technische-, milieu- en veiligheidsaspecten. De risico's voor het milieu en de scheepvaart zijn bij een tunnel minder dan bij een tuibrug. Bovendien zijn de bouwkosten van een tunnel lager. De 19 km lange tunnel bestaat uit een 2x2 baans autoweg met vluchtstroken, een vlucht- annex leidingenkoker en een tweesporige treintunnel. Daarmee is het één van de grootste vaste oeververbindingen ter wereld. De kosten zijn geraamd op 5,1 miljard euro. De kosten van de aanpassing van de infrastructuur op de Deense en Duitse oevers bedragen 1,5 miljard euro, waardoor het totale project op 6,6 miljard euro uitkomt. De voorbereidende ontwerpwerkzaamheden nemen naar verwachting nog drie jaar in beslag. Doel is om de verbinding eind 2020 in gebruik te nemen.

De Deense politiek buigt zich de komende tijd over de aanbeveling van Femern A/S. De Deense verkeersminister neemt begin 2011 een beslissing over het project. Een definitieve keuze voor een afgezonken tunnel betekent voor TEC een continuering van haar betrokkenheid tot de eindoplevering van het project. En dit biedt een uitstekende uitgangspositie voor een nieuwe rol bij andere vergelijkbare oeververbindingen, waar duidelijk behoefte bestaat aan de specifieke Nederlandse ingenieurskennis op dit terrein.