Deltion College


nieuws

07-12-10

Team Engineering & Werkvoorbereiden van Deltion College ontwikkelt project `Basic Car'

Studenten die kiezen voor een opleiding Technicus Middenkader Engineering BOL 4 weten bij start van hun opleiding vaak niet welke uitstroomrichting ze willen kiezen. Speciaal voor deze studenten heeft het team Engineering & Werkvoorbereiden het project `Basic Car' ontwikkeld, waarin ze zich kunnen oriënteren alvorens ze een keuze maken.

Binnen de opleiding Technicus Middenkader Engineering kunnen de studenten zich specialiseren in Werktuigbouw, Elektrotechniek, Installatietechniek, Mechatronica of Industrial Design. Het project `Basic Car' laat al deze werkgebieden gedurende de eerste tien weken van de opleiding aan bod komen. Studenten moeten een auto ontwerpen, waarin alle vijf genoemde technieken zijn verwerkt; snijden van plaatwerk, het maken van een ontwerp, integreren van lampen, ontwikkelen van een bodemplaat, plaatsen van wielen en ontwikkelen van een motor. Na deze tien weken mogen de studenten hun ontwerp presenteren.

Het team Engineering & Werkvoorbereiden werkt volgens het principe van Mass Customization. Dit betekent dat men op zoek gaat naar een combinatie van de voordelen van zowel `massaproductie' als ook maatwerk. Het is voor studenten motiverend als hij binnen bepaalde grenzen zelf sturing kan geven aan zijn werk. Er wordt gewerkt met een kapstok in de vorm van de `configurator'. De configurator geeft aan aan welke ontwerpmogelijkheden een project moet voldoen. Het kader is zo afgebakend dat deze op relatief korte termijn een plan de campagne oplevert. Doelstelling van de configurator is dat de student binnen een correct kader eigen keuzes kan maken. In het project `Basic Car' werd de configurator door studenten ingezet om het kader van de auto te schetsen: hoeveel wielen, welk materiaal, etc.

100 leerlingen hebben dit project zojuist afgerond. Volgens projectleider Bart Stomps heeft het project vele voordelen: `Studenten leren elkaar en leraren op de werkplek goed kennen en ze vinden hun weg in hun leeromgeving op de campus. Maar bovenal, ze hebben zich door dit project goed kunnen oriënteren en hebben nu een beter beeld van de richting die ze willen kiezen'.

---