Deltion College
nieuws
07-12-10
Team Engineering & Werkvoorbereiden van Deltion College ontwikkelt project
`Basic Car'
Studenten die kiezen voor een opleiding Technicus Middenkader
Engineering BOL 4 weten bij start van hun opleiding vaak niet welke
uitstroomrichting ze willen kiezen. Speciaal voor deze studenten heeft
het team Engineering & Werkvoorbereiden het project `Basic Car'
ontwikkeld, waarin ze zich kunnen oriënteren alvorens ze een keuze
maken.
Binnen de opleiding Technicus Middenkader Engineering kunnen de
studenten zich specialiseren in Werktuigbouw, Elektrotechniek,
Installatietechniek, Mechatronica of Industrial Design. Het project
`Basic Car' laat al deze werkgebieden gedurende de eerste tien weken
van de opleiding aan bod komen. Studenten moeten een auto ontwerpen,
waarin alle vijf genoemde technieken zijn verwerkt; snijden van
plaatwerk, het maken van een ontwerp, integreren van lampen,
ontwikkelen van een bodemplaat, plaatsen van wielen en ontwikkelen van
een motor. Na deze tien weken mogen de studenten hun ontwerp
presenteren.
Het team Engineering & Werkvoorbereiden werkt volgens het principe van
Mass Customization. Dit betekent dat men op zoek gaat naar een
combinatie van de voordelen van zowel `massaproductie' als ook
maatwerk. Het is voor studenten motiverend als hij binnen bepaalde
grenzen zelf sturing kan geven aan zijn werk. Er wordt gewerkt met een
kapstok in de vorm van de `configurator'. De configurator geeft aan aan
welke ontwerpmogelijkheden een project moet voldoen. Het kader is zo
afgebakend dat deze op relatief korte termijn een plan de campagne
oplevert. Doelstelling van de configurator is dat de student binnen een
correct kader eigen keuzes kan maken. In het project `Basic Car' werd
de configurator door studenten ingezet om het kader van de auto te
schetsen: hoeveel wielen, welk materiaal, etc.
100 leerlingen hebben dit project zojuist afgerond. Volgens
projectleider Bart Stomps heeft het project vele voordelen: `Studenten
leren elkaar en leraren op de werkplek goed kennen en ze vinden hun weg
in hun leeromgeving op de campus. Maar bovenal, ze hebben zich door dit
project goed kunnen oriënteren en hebben nu een beter beeld van de
richting die ze willen kiezen'.
---