ChristenUnie
Gelijkheid als oude religie (Geert Jan Spijker)
dinsdag 07 december 2010 16:18 Onlangs
verscheen het boek Gelijkheid als nieuwe religie - Een studie over het
spanningsveld tussen godsdienstvrijheid en gelijkheid, van dr. Henk
Post. Vorige week reageerde Geert Jan Spijker op het boek op een door
Post georganiseerde bijeenkomst. Andere sprekers waren mr. Weggeman en
dr.ir. Jan van der Graaf. Hier volgt een bewerkte versie van de
bijdrage van Spijker.
Gelijkheid als oude religie - de bedreiging van islam, populisme en
secularisme
De verdienste van dit boek ligt in het bijeenbrengen van materiaal dat
je meestal verspreid vanuit allerlei kranten tot je krijgt. Het boek
toont helder de problematiek van de gelijkheidsreligie, om met Post te
spreken, aan. Bovendien betrekt het daarbij praktische gevallen en
theoretische concepten op elkaar. Dat is winst. Ik herken veel in het
betoog, zoals de zorg om gelijkheidsdenken en inzet voor behoud van
verscheidenheid. Het onderwerp gaat mijzelf ook zeer aan het hart, wij
hebben zelf onlangs op het Wetenschappelijk Instituut een boek over
vrijheid gepresenteerd waarin soortgelijke onderwerpen aan bod kwamen.
Kortom, grote waardering voor de geleverde inspanning. Mijn opmerkingen
plaats ik dan ook tegen de achtergrond van veel instemming met de lijn
van het betoog.
Drie vragen wil ik stellen:
1. Is de gelijkheidsreligie - waar de titel van spreekt - wel zo
nieuw?
2. Beperkt de gelijkheidsdwang zich tot het secularisme?
3. Tot slot: wankelt onze rechtsstaat?
1. Gelijkheid als oude religie
Allereerst dus een opmerking bij de titel: `Gelijkheid als nieuwe
religie'. Is er werkelijk iets nieuws onder de zon? Met Prediker in het
achterhoofd wierp ik een blik op onze geschiedenis. Zonder al te ver
terug te gaan kunnen we toch constateren dat in de negentiende eeuw ook
al iets dergelijks speelde. Ook toen had men moeite met confessionele
stromingen. Ook in die periode probeerde men religie in dienst van de
overheid te stellen. Godsdienst als bron van deugden was in orde. Maar
het orthodoxe christendom moest niet denken een bepalende rol te
spelen. In ieder geval niet in het publieke domein, of op scholen.
Thorbecke vond dat het liberalisme het publieke domein moest vullen. En
Groen vond: het protestantisme. Zo was dat voorheen ook gegaan. Beiden
(Groen, Thorbecke) waren eenheidsdenkers.
Kuyper kwam met een nieuwe benadering (en die volgt Post ook voor een
belangrijk deel in zijn boek): pluralisme moet centraal staan. Iedere
levensbeschouwelijke stroming moet gelijkwaardig kunnen deelnemen aan
het publieke leven. Er moet ruimte zijn voor religieuze organisaties
met publieke impact.
Zo ontstond de verzuiling, waarbij de staat onpartijdig bleef en er
ruimte was voor religie in de openbare ruimte. Dat ging lang goed. Tot
de jaren zestig. Toen kwam een nieuw eenheidsdenken op, met name vanuit
links-progressieve hoek. In de jaren `80 kreeg de gelijkheidsideologie
verder vorm. Veel verzet was er vanuit onder meer het GPV. Publicaties
als `Gelijkheid zonder basis, over vrijheidsrechten en
gelijkheidsdwang' en `Gedwongen gelijk te zijn?' zagen (beide in 1985)
het licht. De gereformeerde hoogleraar Nieboer sprak kritisch over het
zogenaamde `taalwapen van het non-discriminatiebeginsel'. Linkse
politieke correctheid overheerste.
In zekere zin loopt dat door tot op heden. Dat laat het Post zien. Zijn
boek is een soort `Grondrechten zonder basis 2.0.' Het staat in een
traditie van bezinning op gelijkheidsdwang. Kortom: gelijkheidsgeloof
is niet van vandaag of gisteren. Gelijkheid is een oude religie.
2. Gelijkheidsdwang komt niet alleen uit secularistische hoek
Gelijkheidsreligie betekent: geen ruimte voor verschil toelaten. Post
ziet het gevaar vooral bij gelijkheidsdwang door secularisten, maar is
dat terecht? Zijn populisme en islam niet even gevaarlijk voor onze
rechtsstaat? Misschien zelfs een groter gevaar? Van welke van de drie
ligt u `s nachts wakker?
- Islam? Van moslims die met geweld de rechtsstaat omver
zouden willen werpen? Die iedereen met politieke middelen willen
bekeren?
- Populisme? Van een PVV die een bevolkingsgroep uitsluit van
godsdienstvrijheid?
- Secularisme? Van vrijzinnigen die de organisatievrijheid van
gelovigen op het spel zetten?
Kort over deze drie nu.
A. SECULARISME
Post richt zijn pijlen vooral op vrijzinnige secularisten. Op
libertijnse progressieven, op D66, GroenLinks en PvdA (hoewel Job Cohen
in zijn burgemeesterstijd nog heel anders dacht, zie zijn boekje
`Binden'). Femke Halsema was recent helder over haar visie: wat
progressieven bindt, zei ze, is "Het opgewekte geloof in de
verworvenheden van de moderne samenleving. Individualisering is
bevrijding." Die laatste woorden zijn cruciaal in haar visie.
Individualisering is bevrijding, en de overheid moet daarbij helpen,
door op te komen voor kwetsbaren als vrouwen en homo's. Ik geloof in de
goede bedoelingen van mevrouw Halsema, maar er zit toch een misvatting
achter haar benadering. Ze gaat er namelijk vanuit dat het individu
alles is. Ergens is dat heel protestants. Het individu en zijn geweten
(en persoonlijke verantwoordelijkheid) centraal stellen danken we aan
de reformatie. Dus mevrouw Halsema is reformatorischer dan ze misschien
denkt. Maar tegelijk hebben gemeenschappen wel een onmisbare plek.
Religieuze overtuigingen zijn immers altijd gedeelde levensvormen.
Levensvormen die in gemeenschappen worden overgedragen. Goede
overtuigingen moeten beschermd worden. En dat gebeurt binnen
groepsverband. Het rotsvaste geloof in het individu is eenzijdig. Het
hangt ook samen met verlichte geloof in de goedheid van de mens. Er
zijn dan geen verbanden nodig die corrigerend hoeven op te treden.
Gemeenschappen zijn slechts beklemmend, men moet daarvan bevrijd
worden. Zeker als ze orthodox zijn...
Daarom ook de kwestie rond de huwelijkse voorwaarden onlangs. Daarom
ook de poging tot afschaffing van de enkele-feit-constructie. De
achtergrond is telkens: individualisme. En dit denken krijgt dus
gevolgen voor allerlei christelijke organisaties (inclusief scholen):
ze mogen geen personeel weren dat niet leeft in overeenstemming met de
identiteit van die organisatie. Is dat erg? Edward de Kam (directeur
Youth for Christ) zei onlangs: "Je rooft dan de ziel uit ons werk." Dat
bleef hangen bij mij. Secularisten willen organisatievrijheid
ondermijnen en in het verlengde daarvan goed maatschappelijk werk. Dat
is betreurenswaardig, temeer nu de verzorgingsstaat afgebroken wordt.
Ligt hier een gevaar? Nu misschien nog niet, maar er is een Paarse
meerderheid (vooralsnog ondergronds), die hier de komende termijnen
ongetwijfeld werk van zal gaan maken. dat heeft gevolgen voor allerlei
organisaties. En misschien zelfs voor kerken...
B. ISLAM
De islam is op het Nederlandse toneel gekomen, dat zal niemand zijn
ontgaan. Is de islam een bedreiging? In de islam zitten zeker elementen
die op gespannen voet staan met onze rechtsstaat: moskee en staat niet
gescheiden zoals kerk en staat; moslims die zich tot het christendom
bekeren zijn - ook in Nederland - regelmatig hun leven niet zeker; en
veel terroristen hebben een islamitische achtergrond. Zeker over onze
grenzen heen is de islam vaak een groot probleem. Toch moeten we
moslims een kans geven zich aan te passen om zich - als moslim - aan te
passen aan onze rechtsstaat. DE islam bestaat niet, verandering is
mogelijk. Een loyaliteit aan de rechtsstaat kan zich ontplooien bij
moslims. Kortom, laten we de islam niet uitsluiten van ons
pluralistisch systeem van politieke en religieuze vrijheden.
C. POPULISME
En daarmee kom ik automatisch op populisme en PVV. Want de PVV gelooft
in een onveranderlijke niet-gematigde islam die geen recht op onze
vrijheden heeft. Dat lijkt mij principieel onjuist. Religies dienen
gelijk te worden behandeld voor de wet. Dat is cruciaal voor een
rechtsstaat. Uiteraard heeft het christendom een speciale band met onze
rechtsstaat, gezien zijn geschiedenis en inhoud. Maar moslims
uitsluiten van onze rechtsstaat is niet de weg die we moeten gaan. We
moeten de strijd met de islam vooral geestelijk voeren, niet met
overheidsmiddelen. Uiteraard moet worden opgetreden tegen terrorisme en
fundamentalisme, maar in heeft iedereen principe gelijke rechten.
Ruimte voor verschil moeten we ook gunnen aan moslims. Wij kunnen (als
christenen) alleen voor onze eigen rechten strijden als we ook voor
andermans rechten opkomen.
3. Wankelt onze rechtstaat?
Al die dreigingen bij elkaar opgeteld zouden we kunnen denken: is er
nog wel hoop voor onze rechtsstaat? Ik denk het wel. Typerend voor een
rechtsstaat is dat minderheden worden beschermd tegen de meerderheid.
Van cruciaal belang hierbij is een goed functionerende rechterlijke
macht. Veel rechters doen goed werk en geven afwijkende minderheden
ruimte om hun mening te uiten en hun geloof te beleven. Mijn vertrouwen
in een onafhankelijke rechterlijke macht, waaronder het EHRM, is groot.
Bezorgder ben ik over ons ethos, over ons morele klimaat. Daar zie je :
Enerzijds een progressieve elite die mensen wil ` bevrijden' van
orthodoxe gemeenschappen.
Anderzijds een conservatieve massa die een belangrijke minderheid in
ons land geen godsdienstvrijheid gunt. Die een partij steunt die wil
optrekken naar een islamvrije toekomst (en een partij, de PVV, die de
vrijheid van de rechterlijke macht wil inperken!).
Beide benaderingen tasten onze rechtsstaat aan. Dat kan anders.
Christenen zoeken het belang van de ander. Zij gunnen anderen ook
rechten (ook al doet tolerantie pijn). Zolang christenen hun
verantwoordelijkheid blijven nemen en zich inzetten voor de publieke
zaak houd ik hoop. Zolang zij (met verwante coalities) een afwijkend
geluid kunnen laten horen dat verder gaat dan inzet op eigen belang en
eigen rechten is alles mogelijk. Ik hoop dat christenen samen verder
kunnen zien, een beter perspectief kunnen formuleren op de toekomst,
vanuit onze traditie. En zo de samenleving voeden met een ethos dat
onze samenleving echt zal dienen.