CNV Vakmensen


"DHL wil contracten van honderden werknemers halveren"

07 december 2010
Honderden werknemers van logistieke dienstverlener DHL dreigen hun fulltime baan bij het bedrijf kwijt te raken. DHL wil hun contract halveren, zegt onderhandelaar Frans Westerman van CNV Vakmensen. "Dit is heel ingrijpend. DHL duwt honderden werknemers in een parttime baan. Voor de meesten is zo'n halve baan helemaal geen optie. Dan belanden ze dus in feite op straat."

De reorganisatie treft in totaal 370 werknemers, verspreid over het hele land. Een deel van hen kan elders binnen het bedrijf aan de slag. Voor ongeveer 200 werknemers wil DHL het contract halveren. Volgens Westerman gaat het vooral om laaggeschoold personeel in de loodsen, zoals inpakkers en heftruckchauffeurs. Het gaat om werknemers bij de volgende locaties:

* Amersfoort

* Alkmaar

* Amsterdam

* Arnhem

* Den Bosch

* Den Haag

* Drachten

* Hengelo

* Maastricht

* Rotterdam

* Zwolle

* Roosendaal

Flexibele schil
De eerste groep werknemers is gisteravond geïnformeerd. Volgens Westerman, die gisteravond naar de DHL-locaties in Arnhem en Zwolle is gegaan, veroorzaakt het bericht de nodige commotie in de DHL-loodsen. "DHL verdedigt de reorganisatie door te stellen dat de mensen nu veel te weinig te doen hebben. Daarmee zeggen ze dus eigenlijk dat ze maar een beetje lopen te lanterfanten. Prettig is dat. Nee, hier is iets heel anders aan de hand. Het gaat hier om werk met veel pieken en dalen. Met die parttime banen wil DHL eigenlijk een grote flexibele schil creëren. Zodra het druk wordt, vragen ze aan de parttimers of ze dan-en-dan nog even willen overwerken."

Westerman vreest dat veel werknemers in de problemen zullen komen. "Voor de meesten zal een parttime baan geen optie zijn. Ze raken dan de helft van hun inkomen kwijt."

Onderzoek
Daarom wil CNV Vakmensen eerst een gedegen onderzoek naar het werkaanbod in de loodsen. Westerman: "Ik wil goed weten wat hier aan de hand is. Ik maak me hier grote zorgen over, want ik weet niet of het hierbij blijft."

Onderwerpendhl, reorganisatie