Persreactie Garvida+ Consulting mobiliteitsplannen Brusselse regio

07/12/2010 12:45

Garvida+ Consulting

Brussel, 7 december 2010 - In overleg met zijn opdrachtgevers heeft Garvida+ Consulting besloten de nota "Capital Solutions for Brussels" publiek te maken. Garvida+ Consulting wenst te benadrukken dat deze beslissing volgt op de vele reacties die de onbedoeld ruime verspreiding van de nota heeft losgeweekt. "Capital Solutions for Brussels" werd opgesteld op vraag van een aantal potentiële investeerders en zoomt in op de link tussen de bereikbaarheid van de Brusselse regio en de ontwikkeling van economische activiteiten.

Deze nota, oorspronkelijk enkel bedoeld voor de openbare overheden, vloeit voort uit de bezorgdheid van onze opdrachtgevers over de politieke bereidheid om de bereikbaarheid van de Brusselse regio te verzekeren. Er is al te veel tijd verloren gegaan aan steriele discussies en overlegrondes.

Garvida+ Consulting heeft in deze nota alle projecten geïnventariseerd die Brussel en de Brusselse regio de nodige economische zuurstof kunnen verlenen. De ontwikkelingsplannen voor de luchthaven van Zaventem en de kanaalzone zijn uiteraard bemoedigend en is de geplande toewijzing van 763 hectaren aan TDL-activiteiten (transport, distributie en logistiek) een stap in de goede richting. Ook vele commerciële projecten staan in de startblokken en wijzen op een economische heropleving.

Het valt dan ook te betreuren dat de overheden - in de eerste plaats de Vlaamse en de Brusselse - het verband tussen de bereikbaarheid van een regio en zijn economische potentieel lijken te verwaarlozen. De verbreding van de Brusselse ring drukt enerzijds wel de wil uit van Vlaanderen om de capaciteit van de luchthaven van Zaventem te verdubbelen en kan potentiële investeerders een hart onder de riem steken. Anderzijds vreest Garvida+ Consulting dat dit project helemaal niet aan de verwachtingen van die investeerders beantwoordt.

De uitbreiding naar tien rijstroken, zoals nu voorzien in de plannen van de Vlaamse overheid, zal niet leiden tot de gewenste vlottere doorstroming van het verkeer. Op termijn is een uitbreiding naar 17 rijstroken over de hele Ring noodzakelijk voor een vlotte verkeersstroom. Bij gebrek aan concrete plannen die een langetermijnvisie op de economische toekomst van de Brusselse regio schragen, heeft Garvida+ Consulting toekomstprojecties tot en met 2040 uitgewerkt. Hieruit blijkt dat de noodzaak om woon- en economische functies duidelijk van elkaar te scheiden een must is. De overheden moeten de reconversie van bepaalde woonzones naar industriezones beter durven voorbereiden.

De opdrachtgevers van Garvida+ Consulting hebben niet enkel een analyse van de huidige situatie gevraagd, maar willen ook dat de standpunten van de verschillende actoren worden samengebracht. De politieke vergadering over de verbreding van de Brusselse ring op 8 december lijkt hiervoor aangewezen. De Brusselse regio is nog steeds aantrekkelijk voor investeerders maar op het vlak van mobiliteit dienen er dringend positieve stappen ondernomen te worden.

De nota « Capital solutions for Brussels » is beschikbaar op www.garvidaconsulting.com

Contact : + 32 498 21 24 25

Alexandra Deloore, Publication Relations Manager (alexandra.deloore@garvidaconsulting.com)

Céline Meyer, assistente public relations (celine.meyer@garvidaconsulting.com)

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel