Gemeente Utrecht


2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
128 Vragen van de heer T.W. Schipper en de heer M.E.J. Eggermont
(ingekomen 24 oktober 2010
en antwoorden door het college verzonden op 7 december 2010)


Recent is in Frans Lunetten een wijkbericht verspreid over het opknappen van de bestrating (bijlage). De kosten - 400.000 euro - worden betaald uit het leefbaarheidsbudget van de wijk Zuid, conform een collegebesluit uit december 2009 (bijlage). Uit kanttekening 1.1 blijkt dat wordt teruggevallen op het leefbaarheidsbudget, omdat er 'geen regulier geld is'. Deze gang van zaken verbaast de SP ten zeerste, omdat het hier gaat om regulier onderhoud aan de openbare ruimte, waarvoor de gemeente verantwoordelijk is en waarvoor de gemeenteraad budget heeft vastgesteld bij de begroting. Het budgetrecht ligt bij de raad, dus als door de raad vastgestelde budgetten ontoereikend zijn, is het college eraan gehouden dit aan de raad kenbaar te maken / aan de raad voorstellen te doen hoe het tekort kan worden opgelost.

In het collegebesluit wordt melding gemaakt van een ophoging van het leefbaarheidsbuget voor de wijk Zuid met 300.000 euro, uit de 'Voucherregeling van VROM'. Voor zover de SP kan nagaan, is de gemeenteraad niet actief geinformeerd over deze verhoging van het budget voor Zuid, noch over het bestedingsdoel. Als dergelijke grote uitgaven aan het einde van een begrotingsjaar mogelijk zijn uit het leefbaarheidsbuget voor een wijk - in dit geval Zuid - roept dat bij de SP de vraag op of het budget dan niet te ruim bemeten is. Bovendien schept deze handelwijze naar onze mening een precedent voor de gemeente om bij willekeurige gelegenheden in te grijpen op het leefbaarheidsbudget voor regliere instandhoudingstaken. Iets wat wordt onderschreven door de rekenkamer in het recent in de raad besproken rapport.

1. Het collegebesluit vermeldt onder argument 1.2 dat het initiatief voldoet aan de criteria voor ondersteuning uit het leefbaarheidsbudget. Van wie is het initiatief voor dit 'initiatief' uitgegaan; van de bewoners, of heeft de gemeente actief de mogelijkheid hiervoor aangedragen?


Het initiatief is genomen naar aanleiding van de "Wijkakkoorden Lunetten" en diverse ''meldingen openbare ruimte'' van bewoners over de onveiligheid en de staat van de openbare ruimte. Al vanaf 2007 zijn er doorlopend overlast meldingen over de verzakte bestrating in Frans Lunetten. In diverse schouwen in Frans Lunetten is door bewoners het verzoek gedaan om de verzakte bestrating aan te pakken en in verschillende buurtpanels is gewezen op belang van de aanpak voor tegengaan van de verloedering. Bewoners ervaren een dermate grote overlast dat het opknappen van de verzakte bestrating zowel voor 2009 als 2010 door het wijkbureau als een van de drie belangrijkste wijkprioriteiten voor de wijk Zuid is opgehaald bij de Wijkraad, bewoners en buurtpanels in Zuid.

De Wijkakkoorden Lunetten zijn afspraken uit 2008, gemaakt tussen bewonersorganisaties, welzijnsorganisaties, woningcorporaties en de gemeente met als doel om Lunetten meer levensloopbestendig te maken. De wijkakkoorden Lunetten zijn in 2008 namens het college van burgemeester en wethouders geaccordeerd door de toenmalige wijkwethouder.

2. Op grond van welke criteria voor toekenning van geld uit het leefbaarheidsbudget voldoet dit initiatief daaraan volgens het college?

De criteria voor toekenning uit het Leefbaarheidsbudget (LBB) liggen vast in de beleidsregels leefbaarheidsbudgetten. Het initiatief voldoet aan deze criteria vermeld in artikel 4.1, waarvan de eerste drie expliciet in het collegebesluit zijn opgenomen: het initiatief heeft draagvlak in de wijk; het is van collectief belang en draagt bij aan de verbetering van de leef- en woonomgeving.


3. Wat houdt de voucherregeling van VROM in?


Het Ministerie van WWI (VROM) heeft in 2008 voor elke G31-gemeente een bedrag van 300.000 euro voor bewonersinitiatieven beschikbaar gesteld. Om bewoners ook meteen de middelen in handen te geven om hun initiatieven te financieren ontwikkelde het ministerie een vouchersysteem dat gemeenten konden hanteren. Voor gemeenten die al op een andere manier met wijkbudgetten werkten was er de mogelijkheid om de beschikbare 300.000 euro aan het bestaande gemeentelijke systeem toe te voegen. Daarvan heeft Utrecht gebruik gemaakt. Met VROM/WWI is afgesproken de 300.000 euro via het Utrechtse systeem van de leefbaarheidsbudgetten in te zetten. Twee verschillende regelingen naast elkaar geeft immers veel onduidelijkheid naar bewoners en onnodig veel administratie. We willen bewoners niet belasten met verschillende regelingen voor hetzelfde doel. Het gaat er ten slotte om initiatieven te realiseren, niet uit welk budget dat wordt betaald.

De ophoging van het LBB-budget met 300.000 euro ontlast het LBB-budget waardoor ruimte is ontstaan om eenmalig een dergelijk grote uitgave uit het LBB te kunnen doen, verdeeld over twee jaar.

4. Waarom is de 300.000 euro daaruit afkomstig toegevallen aan het leefbaarheidsbudget van de wijk Zuid en niet aan een andere wijk?


De door WWI beschikbaar gestelde 300.000 euro voor bewonersinitiatieven is met toestemming van WWI toegevoegd aan het LBB van de wijk Zuid. Onderbouwing luidde als volgt:

' De wijk Zuid bestaat uit twee delen: Hoograven en Lunetten. Voor Hoograven hebben we naar analogie van de 40 landelijke krachtwijken ook een wijkactieplan opgesteld. Dit plan is inmiddels met budget van de gemeente, de provincie en corporaties in uitvoering. Bewonersparticipatie is net als in de landelijke krachtwijken van cruciaal belang voor het succes van de wijkaanpak in de gemeentelijke krachtwijk Hoograven. Het naastgelegen Lunetten is een van de subwijken waar problemen van de krachtwijken zich naar toe kunnen verplaatsen. De sociale infrastructuur en sociaaleconomische situatie ontwikkelen zich in de afgelopen jaren in Lunetten minder gunstig dan gemiddeld in Utrecht en er is sprake van een afnemende sociale cohesie.'


5. Over welk begrotingsjaar zijn deze 300.000 euro aan het leefbaarheidsbudget Zuid toegevoegd, wat was de stand van het leefbaarheidsbudget Zuid aan het einde van 2009, wat is de stand nu?


De middelen kwamen vertraagd beschikbaar vanuit het rijk waardoor geld bestemd voor 2008 pas in 2009 beschikbaar kwam. Voor het tweede jaar, waarin de 300.000 euro beschikbaar kwam, heeft het vorige college besloten dat dit geld tevens ten goede mocht komen aan de wijk Zuid. In 2009 is het hele LBB Zuid benut. Het LBB voor de wijk Zuid 2010 heeft momenteel nog bestedingsruimte.

6. Hoe en wanneer is de gemeenteraad geïnformeerd over deze ophoging van het leefbaarheidsbudget Zuid en het bestedingsdoel?


De 300.000 euro voor bewonersinitiatieven zijn afkomstig van het rijk (VROM/WWI). De besteding van deze 300.000 euro voor bewonersinitiatieven wordt jaarlijks separaat verantwoord aan het rijk. Met WWI is afgesproken dat de spelregels van het LBB van toepassing zijn. De gemeenteraad is hierover geïnformeerd met de rapportage leefbaarheidsbudgetten 2009. Op p. 4 en 5 is daarover opgenomen: 'Het Ministerie van Wonen, Wijken en Integratie (WWI) heeft in 2009 in het kader van de zogenaamde Voucherregeling nog 300.000 euro beschikbaar gesteld dat door ons college aan het leefbaarheidsbudget in de wijk Zuid, als Utrechtse krachtwijk, toegevoegd. Wijk Zuid heeft daardoor in 2009 een leefbaarheidsbudget van 1,3 miljoen euro tot zijn beschikking. De Gemeente Utrecht heeft met het ministerie afgesproken voor het hele budget van 1,3 miljoen de systematiek van de leefbaarheidsbudgetten te hanteren.

Op p. 5 is eveneens opgenomen dat 'van de 3.523 ondersteunde initiatieven er 125 (zijn) ondersteund uit de budgetten van het ministerie van Wonen, Wijken en Integratie (WWI).'


7. Heeft de gemeenteraad zeggenschap over de besteding van het geld van VROM, of is dit een exclusieve collegebevoegdheid? Waar is dit terug te vinden in de toepasselijke wet- en regelgeving?

Nee, de gemeenteraad heeft geen zeggenschap over de besteding van het geld van WWI/VROM. De 3000.000 zijn ter beschikking gesteld aan bewoners, te besteden door middel van het door WWI-ontwikkelde vouchersysteem, ofwel door het bedrag aan het bestaande systeem voor wijkbudgetten toe te voegen. Zie daarvoor ook het antwoord op vraag 3. Voorwaarde voor toevoeging aan het bestaande systeem was dat bewoners een verklaring zouden geven hiermee akkoord te gaan. De Wijkraad Zuid heeft deze verklaring gegeven.

8. Waarom heeft het college voor deze weg gekozen en niet aan de gemeenteraad om extra budget voor regulier onderhoud openbare ruimte gevraagd? Met andere woorden; hoe verhoudt zich uw handelen in deze tot het budgetrecht van de raad? Bent u het met de SP eens dat het college met deze actie inbreuk heeft gedaan op het budgetrecht van de raad?

Om aan de dringende vraag van bewoners tegemoet te komen is gekozen voor inzet vanuit het LBB. De handelwijze tast het budgetrecht van de raad niet aan. De standaardprocedure voor behandeling van leefbaarheidinitiatieven groter dan 50.000 euro is ook hierbij gevolgd, nl. het college besluit over deze initiatieven en de raad wordt achteraf geïnformeerd. Dat is ook in dit geval gebeurd door opname in de collegebesluitenlijst en bij de rapportage leefbaarheidsbudgetten 2009, p. 9.

9. Zijn er in 2009 of 2010 andere instandhoudingstaken in de wijk Zuid of elders blijven liggen doordat er 'geen regulier geld' was? Welke?

In 2009 en 2010 zijn alle acute knelpunten in het veiligstellen van de openbare ruimte aangepakt.


---- --