Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

NPCF: ONTWIKKELING E-HEALTH GAAT TE TRAAG

De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) vindt de ontwikkelingen op het gebied van E-health in Nederland veel te traag gaan. De mogelijkheden om via slimme ICT en internet zorg te verlenen en te organiseren worden veel te weinig benut. Dit blijkt tijdens een congres in Ede dat de NPCF vandaag over dit onderwerp organiseert. De NPCF roept daarom partijen in de zorg op om haast te maken. Wilna Wind, algemeen directeur van de NPCF: "Waar sinds 2000 vooral gepraat is over E-health, wordt 2011 wat ons betreft het jaar van de uitvoering."

Patientenportaal

Een grote meerderheid van de congresbezoekers gaf in een stemming aan dat er een centrale website moet komen, een portaal, waar patiënten met welke aandoening dan ook terecht kunnen. Dit portaal moet elke patiënt toegang geven tot onder andere gerichte informatie, hulp en advies en inzage in het eigen dossier. Wind: "Als we daar nou allemaal de noodzaak van inzien, laten we er dan nu ook meteen werk van maken. We praten al veel te lang over vernieuwingen op het gebied van e-health en er gebeurt te weinig. Dat kunnen we ons niet meer permitteren"

Toegang patiënten

Een veelzeggend voorbeeld van te trage ontwikkeling van E-health is het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). Over dit onderwerp wordt al 8 jaar gesproken, maar patiënten hebben tot op de dag van vandaag nog steeds niet de mogelijkheid om via internet hun medische gegevens te raadplegen of zelf bij te houden. De NPCF roept Minister Schippers (VWS) dan ook op om dit snel te regelen. Wilna Wind: "Onze bankzaken kunnen we al jaren veilig via internet regelen. Waarom is het voor de meeste patiënten nog steeds niet mogelijk om via internet hun eigen behandeling te sturen? Alle betrokken partijen moeten nu al het mogelijke doen om hier de komende tijd belangrijke stappen in te zetten." Ook uit andere voorbeelden blijkt de behoefte van patiënten aan nieuwe vormen van zorgverlening. Wilna Wind: "Ook iets relatief eenvoudigs als huisartsenconsult via e-mail komt te langzaam op gang. Er zijn veel patiënten die openstaan voor zo'n nieuwe vorm van dienstverlening. Wij denken dat daar belangr ijke winst valt te halen. Winst op het vlak van kwaliteit, maar zeker ook als het gaat om het besparen van kosten."

Goede voorbeelden

Tijdens het NPCF congres werd ook duidelijk welke mogelijkheden E-health nu al biedt. Zo presenteerde Maarten Ploeg, directeur van Diabetesvereniging Nederland, de resultaten van mijndiabetes.nl. Dit internetportaal biedt stap voor stap de mogelijkheid tot het maken en bijhouden van een persoonlijk diabetesdossier. Maarten Ploeg over de resultaten: "Met deze internetpagina willen we een netwerk opbouwen tussen mensen met een chronische aandoening en alle partijen die betrokken zijn bij diabeteszorg. Inmiddels maken al 15.000 mensen gebruik van de pagina die het hen makkelijker maakt om advies te vragen, een bestelling te doen voor diabeteshulpmiddelen of tussentijds inzage te hebben in alle declaraties bij de zorgverzekeraar. Een ander interessant initiatief dat op het congres aan bod kwam was mijnzorgnet.nl. Jan Kremer, directeur van MijnZorgnet legde de toehoorders uit: "Via mijnzorgnet.nl kan iedereen lid worden van één of meerdere communities waar patiënten, mantelzorgers en z orgverleners elkaar treffen. Dat kunnen algemene communities zijn over bijvoorbeeld Parkinson of zogenaamde digitale poli's vanuit bijvoorbeeld het IVF team in Nijmegen. Een bijzondere community is die waarvan je als patiënt zelf de eigenaar bent en waar jouw zorgverleners lid van kunnen worden. Zo kun je als patiënt werkelijk centraal komen te staan.