Gemeente Utrecht

2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
133 Vragen van mevrouw G.A. Oskam en de heer B. Fokke (ingekomen 10 november 2010 en antwoorden verzonden door het college op 7 december 2010)

Inzake registratie kentekens

De fractie van D66 heeft vernomen dat Rijkswaterstaat samen met de Kamer van Koophandel Utrecht kentekens gaat registreren om en in Utrecht. Deze registratie zou uitgaan van Utrecht Bereikbaar. Automobilisten krijgen een brief thuis als er alternatieven met het openbaar vervoer of fiets zijn. Al eerder werden kentekens gefilmd om onderzoek te doen naar het gedrag van automobilisten. Hierbij werd aangegeven dat camera's voor dit doel mogen worden ingezet en dat als kentekens worden geregistreerd en mensen worden aangeschreven, er een mogelijkheid tot bezwaar moet zijn. D66 wil dat Utrecht dé OV- en fietsstad van Nederland wordt en ondersteunt projecten die het gebruik van OV en fiets stimuleren. De privacy van bestuurders moet hierbij echter niet geschonden worden.

Dit brengt de fractie van D66 tot de volgende vragen:


1. Is het college bekend met deze situatie?

Ja


2. Is het wettelijk toegestaan de kentekens te registreren en automobilisten aan te schrijven?

Ja, volgens de WegenVerkeerswet, artikel 43, eerste lid, mag de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) gegevens uit het kentekenregister verstrekken aan geautoriseerde instanties zoals Rijkswaterstaat voor verkeerskundige onderzoeken. De kentekenregistratie verloopt volgens de Wet bescherming persoonsgegevens. Rijkswaterstaat en de RDW hebben bij het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) een algemeen gecombineerde melding (onder nummer 1075161) gedaan dat zij kentekenregistraties en gegevensuitwisseling laten plaatsvinden voor verkeersonderzoeken. Tijdens het verkeersonderzoek worden persoonsgegevens verzameld, beheerd en verwerkt voor het benaderen van weggebruikers voor het anoniem invullen van vragenlijsten en voor het werven van deelnemers van mobiliteitsprojecten alsmede voor het meten en analyseren van reisgedrag.

Voor de start van de kentekenregistratie wordt een persbericht uitgegeven waarin melding wordt gemaakt van gegevensverzameling- en verwerking. Het College Bescherming Persoonsgegevens ziet daarbij toe op toepassing van de Wet bescherming persoonsgegevens. Een scheiding van gegevens (NAW gegevens gescheiden bewaren van mobiliteitsgegevens) is daarbij essentieel.


3. Bestaat er een mogelijkheid tot het maken van bezwaar hiertegen?

Nee, tegen de kentekenregistratie op zich kan geen bezwaar worden gemaakt.

Voor de deelneming aan een mobiliteitsproject is de toestemming van de deelnemer noodzakelijk. Het waarborgen van de vrijwilligheid staat daarbij voorop. De houder van het kenteken wordt aangeschreven met de vraag of hij/zij wil deelnemen aan het mobiliteitsproject. De deelnemers aan het project bestaan uit degenen die zich vrijwillig hebben aangemeld.


4. Hoe lang worden de gegevens van de automobilisten bewaard?

Vernietiging van het beeldmateriaal van de camera's vindt plaats direct nadat de verwerking c.q. de opvraging uit het kentekenregister heeft plaatsgevonden. De verzamelde kentekens of gegevens van weggebruikers die niet worden aangeschreven of die niet willen deelnemen aan het onderzoek of mobiliteitsproject worden uiterlijk 6 maanden na opvraging uit het kentekenregister uit de administratie verwijderd.

De persoonsgegevens van de deelnemers blijven gedurende de looptijd van het mobiliteitsproject bewaard in een registratie waarvoor een privacyreglement van kracht is, dit om uitbetaling van de beloningen te kunnen verrichten. Nadat de laatste uitbetaling van de beloning heeft plaatsgevonden, vindt ook vernietiging van deze registratie plaats.


5. Door welke instantie worden deze gegevens bewaard?

De uitvoerder van het onderzoek, het bedrijf ARS Traffic & Transport Technology B.V., beheert de verkregen informatie onder supervisie van de opdrachtgever, de gemeente. Na afronding van het onderzoek vindt vernietiging van de gegevens plaats.


6. Worden deze gegevens ook voor andere doeleinden ingezet?

Gegevens over kentekens en persoonsgegevens worden niet voor andere doeleienden gebruikt. Een uitzondering hierop vormt een officieel schriftelijk verzoek van het Openbaar Ministerie, waarin zij verzoekt om materiaal over een beperkte periode (tijdstip) en een eenduidige lokatie (Naam rijksweg met hectometerpaal aanduiding).

---- --